• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117252
+
-

نویسنده اقتصاد ما

آیت‌الله محمدباقر صدر به شهادت رسید

چهره‌اول
نویسنده اقتصاد ما


  سیدمحمد حسین محمدی  

 بیش از هرچیزی او را به هوش و استعداد سرشارش می‎‌‎شناسند. استادش آیت‎‌‎الله خویی درباره او گفته بود: «چشم‌‎‌‎هایش از هوش برق می‎‌‎زنند». آیت‌الله محمدباقر صدر ولی تنها نبوغ نبود؛ آمیزه‎‌‎ای بود از نبوغ و دغدغه و پشتکار. همین 3عنصر مهم سبب شد تا کتاب‎‌‎های «اقتصادنا»، «فلسفتنا»، «الاسس المنطقیه» و چندین و چند کتاب تأثیرگذار دیگر را تالیف کند.
شهید صدر از دوران نوجوانی در محضر آیت‎‌‎الله خویی بزرگ ‎‌‎شده بود. پایه‎‌‎های علمی‎‌‎اش را در کنار این مرجع شیعه بالا برده بود و به تعبیر خودش رابطه‎‌‎شان، رابطه پدر و فرزندی بود. اوضاع ولی آنگونه که بود پیش نرفت. هرچند آن روابط عاطفی و احترام‎‌‎ها بر جای خود باقی بود، اما شهید صدر ایده‎‌‎های فکری‎‌‎اش را از نظر اجتماعی و سیاسی به آیت‌الله سیدمحسن حکیم‎‌‎ نزدیک‎‌‎تر می‎‌‎دید.
مهم‎‌‎ترین دغدغه‎‌‎ مشترک میان آیت‌الله سیدمحسن حکیم و شهید صدر، مبارزه با کمونیسم بود. هر دو آنها کمونیسم را جدی‎‌‎ترین مسئله عراق و حتی جهان اسلام می‎‌‎دانستند. همین دغدغه، سبب شکل‎‌‎گیری «حزب الدعوه‌الاسلامیه» به‎‌‎عنوان مهم‎‌‎ترین و تأثیرگذارترین حزب شیعی شد. اگرچه آیت‌الله حکیم و حتی خود شهید صدر از نظر ساختاری عضو حزب نبودند اما حزب الدعوه، از بدو تأسیس زیر نظر آیت‌الله حکیم و با رهبری آیت‌الله محمدباقر صدر اداره می‎‌‎شد. موفقیت‎‌‎های حزب الدعوه در مبارزه با کمونیسم تا جایی پیش رفت که شهید صدر تبدیل شد به بزرگ‎‌‎ترین دشمن حزب بعث. محدودیت‎‌‎ها و بگیر و ببندها آغاز شده بود و حالا دیگر محمدباقر صدر بنا داشت تا مبارزه‎‌‎اش را از مرحله تربیتی- فرهنگی، وارد مرحله مبارزه مسلحانه بکند اما پیش از هرگونه اقدامی، حزب بعث او و خواهرش بنت‌الهدی را دستگیر کرد. دولت وقت عراق از آیت‌الله صدر خواسته بود تا نسبت به حزب الدعوه و انقلاب ایران اعلام برائت کند اما این خواسته، چیزی نبود که سیدمحمدباقر صدر بخواهد از آن کوتاه بیاید. او انقلاب ایران را بخشی از آرزوی تحقق یافته خود می‎‌‎دانست و درباره انقلاب ایران و فرار شاه گفته بود: «الیوم تحقق آمال الانبیاء»؛ امروز روزی است که آرزوی انبیا محقق شده است.
سرانجام محمدباقر صدر و خواهرش بنت‎‌‎الهدی در سال1359 توسط حزب بعث به شهادت رسیدند. ایده‎‌‎ها، نظرات و آمال او اما همچنان بعد از سال‎‌‎ها زنده است و برای هر طالبی، قابل ‎‌‎استفاده و راهگشا خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید