• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116965
+
-

خرید و فروش امن در محدودیت‌های کرونایی

یادداشت
خرید و فروش امن در محدودیت‌های کرونایی

 محمدجواد اینانلو- مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران

محــدودیت‌های اعمال شده درباره فعــالیـت بعضــی از صنوف و زمان فعالیت آنها، باعث شده است برخی از صاحبان مشاغل فروش محصولات خود را از حالت فیزیکی به حالت مجازی تغییر بدهند. در نقاطی از تهران که به قول معروف بورس فروش کالاهایی همچون پوشاک، ظروف و لوازم آرایشی به‌شمار می‌آید، تقریبا تمام صاحبان صنوف نسبت به نصب بنر روی کرکره مغازه خود اقدام و عنوان کرده‌اند فروش کالا و لوازم خود را در این ایام به‌صورت اینترنتی عرضه خواهند کرد.
انجام این کار (فروش اینترنتی) مزایای زیادی ازجمله کاهش تردد روزانه، کاهش مواجهه حضوری و کاهش هزینه رفت‌وآمد را در پی دارد اما فروش اینترنتی محصولات، احتمال مخاطراتی را نیز برای عرضه‌کنندگان و خریداران کالا دارد.
نخستین مشکل در عرضه اینترنتی کالا برای خریداران که ممکن است منجر به کشمکش‌های بعدی و حتی مراجعه به مراجع قضایی و انتظامی شود، تفاوت کالای نمایش داده با محصول ارائه شده در بستر فروشگاه‌های اینترنتی است. مسئله‌ای که ممکن است باعث تضییع حقوق خریدار شود و لازم است که فروشنده هنگام فروش اینترنتی کالا، نکاتی را رعایت کند.
در مرحله بعد، خریداران این کالاها باید در رابطه با نحوه پرداخت هزینه کالای عرضه شده، دقت و اهتمام لازم را داشته باشند، راهکارهای زیادی برای نحوه پرداخت درنظر گرفته شده و استفاده از درگاه‌های اینترنتی پرداخت وجه، یکی از این راهکارها است البته این درگاه‌ها با وجود سرعت عمل بالا، مخاطراتی را نیز به همراه دارند.
مهم‌ترین موضوع درباره درگاه‌های پرداخت وجه اینترنتی بحث «فیشینگ» است. در فیشینگ، خریدار به صفحه‌ای مراجعه می‌کند که کاملا مشابه درگاه‌های بانک است اما در آدرس‌بار تعریف شده در صفحه مذکور مربوط به درگاه بانک نیست و جعلی است. خریداران پس از ورود به این درگاه‌های جعلی و وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود، به سرعت مورد کلاهبرداری قرار می گیرند و حساب بانکی آنها توسط کلاهبرداران خالی می‌شود. حال آنکه خریداران با افزایش سطح سواد رسانه‌ای و اینترنتی خود به راحتی می‌توانند درگاه‌های جعلی و فیشینگ را از درگاه‌های اصلی بانک‌ها شناسایی کنند. یکی از این راه‌ها دقت کردن به‌عبارت HTTPS در قسمت آدرس سایت، هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی است. عبارت http یک پیشوند است که همه کاربران با آن آشنا هستند اما https یک نوع پروتکل امن و ارتباط امن میان مرورگر شما و سایت ایجاد می‌کند. اگر سایتی را که می‌خواهید از آن خرید کنید از پروتکل امن https استفاده نمی‌کند بهتر است از آن خرید نکنید.
از طرفی دیگر بعضا شاهدیم که نوجوان کم سن و سال نیز نسبت به خرید کالای اینترنتی اقدام می‌کنند که ممکن است به‌دلیل سواد پایین رسانه‌ای برخی از نوجوانان، مخاطرات ذکر شده به‌وجود بیاید.
به‌طور مثال ممکن است نوجوانی 10ساله در یک صفحه فروشگاه اینترنتی و مجازی اقدام به خرید لوازم‌التحریر کند اما حین خرید با صفحات فیشینگ و تخلیه حساب بانکی روبه‌رو شود. حالا که با توجه به شرایط پیش آمده در پایتخت و دیگر شهرها، سبک خرید و معاملات مردم تغییر کرده، لازم است که خریداران و فروشندگان با رعایت این نکات ضروری و بالا بردن سواد و دانش خود در زمینه استفاده از فضای وب برای خرید و فروش، از به‌وجود آمدن پرونده‌های پلیسی و قضایی جلوگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید