• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116960
+
-

دختر جوان از ترس کرونا با تجویز یک پزشک دارو مصرف کرد، اما دچار مرگ مغزی شد

کسی از کارت اهدای عضو پریسا خبر نداشت

کسی از کارت اهدای عضو پریسا خبر نداشت

«در بیمارستان گفتند دخترتان قبلا کارت اهدای عضو گرفته، ما هم وقتی فهمیدیم پریسا خودش راضی به اهدای اعضای بدنش بوده، رضایتنامه را امضا کردیم»؛ این، حرف‌های مادر پریسا، دختر جوانی است که چند روز قبل به‌دلیل مسمومیت دارویی دچار مرگ مغزی شد و وقتی خانواده‌اش در بیمارستان متوجه شدند او قبلا برای اهدای اعضای بدنش داوطلب شده، با این کار موافقت کردند تا به دست‌کم 4بیمار زندگی دوباره بخشیده شود.
به‌گزارش همشهری، پریسا، دختر 25ساله‌ای بود که همراه پدرش در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار می‌کرد. با اوج‌گیری بیماری کرونا یکی از مکان‌هایی که در معرض خطر قرار داشت همین فروشگاه بود. با اینکه مسئولان فروشگاه به‌طور دوره‌ای سلامت کارکنان خود را کنترل می‌کردند، اما باز هم پریسا نگران بود که مبادا به کرونا مبتلا شود. با اینکه پدر و مادرش به او دلگرمی می‌دادند اما او اضطراب شدیدی داشت و کرونا برایش به یک کابوس وحشتناک تبدیل شده بود. در این شرایط بود که پدر و مادرش تصمیم گرفتند برای سلامتی تنها دخترشان کاری بکنند. مادر دختر جوان شنیده بود که دکتری نسخه‌های شفابخش می‌نویسد و می‌تواند با چند دارو مشکل استرس پریسا را برطرف کند. یک شب وقتی کار دختر جوان در فروشگاه تمام شد، پدر و مادرش او را به مطب پزشک بردند. دکتر بعد از معاینه اولیه گفت او از نظر جسمی مشکلی ندارد و فقط کمی دچار استرس شده است و با مصرف چند قلم دارو حالش خوب می‌شود. دختر جوان و والدینش همان شب داروها را از داروخانه تهیه کردند و پریسا قرصی را که آقای دکتر تجویز کرده بود، مصرف کرد، اما یک ساعت بعد حالش بد شد. او نفسش بند آمده بود. پدرش گمان می‌کرد این حالت از عوارض داروست، اما هرچه می‌گذشت وضعیت دختر جوان وخیم‌تر می‌شد تا اینکه مادرش با اورژانس تماس گرفت و کمک خواست. پدر پریسا او را در آغوش گرفته بود و مادرش بی‌قراری می‌کرد، اما تا رسیدن امدادگران اورژانس از دست‌شان کاری ساخته نبود. کمی بعد که آنها رسیدند می‌خواستند نبض دختر را کنترل کنند، اما او نبض نداشت. در این شرایط او به بیمارستان منتقل شد و پزشکان توانستند او را احیا کنند و به زندگی برگردانند اما هوشیاری‌اش ضعیف بود. با وجود این تلاش‌های زیادی برای بازگشت و نجات او انجام شد، اما هیچ کدام فایده‌ای نداشت و در این شرایط اهدای عضو بهترین انتخاب بود.
حالا چند روز از این حادثه تلخ می‌گذرد و صدای مادر پریسا هنوز گرفته است. او درباره آنچه برای دخترش اتفاق افتاده به همشهری می‌گوید: «دخترم از کرونا خیلی می‌ترسید. به‌خاطر همین او را پیش دکتر بردیم تا شاید اضطرابش کمتر شود. داروهایی را هم که دکتر تجویز کرده بود از داروخانه گرفتیم، اما چند ساعت بعد دخترم حالش بد شد و روی دست مان آخرین نفس‌هایش را کشید و جان داد.»
مادر داغدار پریسا می‌گوید: «در بیمارستان سراغ مان آمدند و گفتند هیچ راهی برای نجات دخترتان وجود ندارد. آنها گفتند او مدت ها قبل، خودش کارت اهدای عضو گرفته و برای اهدای اعضای بدنش داوطلب شده است. ما از این موضوع بی‌خبر بودیم. 25سال تمام به قد و بالای دخترمان نگاه کرده بودیم و برایش هزار آرزو داشتیم، اما وقتی فهمیدیم او دیگر به زندگی برنمی‌گردد، تصمیم گرفتیم با اهدای اعضای بدن جگرگوشه‌مان موافقت کنیم. با این کار هم خواسته پریسا برآورده می شود و هم به چند بیمار نیازمند کمک کرده‌ایم.»
این زن در ادامه می‌گوید: «وقتی علت اصلی فوت دخترم را پیگیری کردیم فهمیدیم او دچار مسمومیت دارویی شده و قصور پزشکی اتفاق افتاده است. به همین دلیل از پزشک شکایت کرده‌ایم و منتظر رسیدگی هستیم.» از سوی دیگر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پس از اعلام رضایت اولیای دم این بیمار، او با آمبولانس مخصوص به بیمارستان سینا منتقل و با تلاش کادر پزشکی قلب، کبد و کلیه‌های بیمار به 4بیمار نیازمند اهدا شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید