• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116926
+
-

تهدید دولتمردان از کرسی نمایندگی

احمدی‌بیغش: در دولت امیدشان را به دوستی ظریف و بایدن وصل کرده‌اند که ان‌شاءالله امیدشان ناامید خواهد شد و مردم پاسخ آنها را خواهند داد

مجلس
تهدید دولتمردان از کرسی نمایندگی


به‌نظر می‌رسد داستان تقابل بهارستان و پاستور سر دراز دارد و حتی با پایان عمر دولت و روی کار آمدن کابینه جدید هم خاتمه نیابد. از یکسو دولت توهین‌کنندگان را به دادگاه فرامی‌خواند و از سوی دیگر مجلسی‌ها از تریبونشان تهدید به ممنوع‌الخروجی دولتمردان می‌کنند.
به‌دنبال ادعای یک نماینده برای تدوین قانونی جهت ممنوع‌الخروجی مسئولان تا رسیدگی حقوقی تمام و کمال به پرونده آنها، دیروز محمود احمدی‌بیغش، نماینده اصولگرای مجلس در اظهاراتی چند و چون این قانون را علنی کرد و گفت: در نطق هفته‌های گذشته اعلام کردم که عده‌ای از مسئولان کشور و خانواده‌ها و اطرافیانشان که تخلف کرده‌اند باید پیش از پایان دوره،  ممنوع‌الخروج شوند.
وی که در قالب تذکر شفاهی در نشست علنی دیروز مجلس سخن می‌گفت، از دستگاه قضایی خواست با شدت و هوشیاری کامل این افراد را رصد کرده و نسبت به ممنوع‌الخروج کردن آنها و فرارشان از کشور اقدامات لازم را انجام دهد. به گزارش فارس، نماینده شازند در مجلس تصریح کرد: باید از امروز راه فرار را بر متخلفان دولتی ببندیم و آنها را به پای میز محاکمه بکشانیم و نباید چند ‌ماه آینده مرتباً تذکر در مجلس دهیم که مانع از فرار آقایان شود.
بیغش گفت:‌ در 7سال گذشته دولت، کشور را فدای لبخند رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا (جان‌کری)‌کرده است. وی افزود: امروز هم امیدشان را به دوستی ظریف و بایدن وصل کرده‌اند که ان‌شاءالله امیدشان ناامید خواهد شد و مردم پاسخ آنها را خواهند داد.
پیش‌تر نیز جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت در مجلس در حساب کاربری‌اش در توییتر خبر داده بود: «طرح ‎ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مسئولیت از کشور را تا سپری شدن مراحل قانونی، تنظیم کردم و با قید یک فوریت به هیأت‌رئیسه ارسال گردید. این طرح به‌دنبال صیانت و حفاظت از بیت‌المال مسلمین و مسئولین و مدیران ارشد نظام است.» 
در همین راستا نعمت احمدی، از حقوقدانان صاحب‌نظر کشور در این‌باره به برنا گفت: آقایان با طرح کارشناسی‌نشده‌ای چون ممنوعیت خروج مسئولان از کشور پس از پایان دوره خدمت حیثیت و آبروی کشور را در دنیا می‌برند؛ چرا باید مسئولان را ممنوع‌الخروج کنیم؟ به‌زعم احمدی،  قانون مثل بازی شطرنج است، وقتی می‌خواهید مطلبی را به قانون تبدیل کنید، گویی پشت صفحه شطرنج نشسته‌اید و قبل از هر حرکتی باید ببینید تأثیر این حرکت بر حرکات دیگر چیست. آیا سرانجام تو را مات می‌کند یا نه؟ وقتی در گذشته قانونی وجود داشت و حال شما می‌خواهید آن قانون را اصلاح کنید و تغییر بدهید، باید بگویید که قانون فعلی یا قانون سابق چه اشکال و ایرادی دارد که تصمیم بر اصلاح یا تغییر آن دارید.
در مقابل اما واکنش دولت به این اقدامات گاه کنایه‌ای از تریبون در اختیارش است و بعضا نیز معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به میدان می‌آید و درصورتی که مواضع منتقدان دولت توهین، افترا و نشر اکاذیب باشد، علیه‌شان طرح دعوا می‌کند؛ چنانچه اخیرا شکایتی علیه یکی از نمایندگان در دادگاه به جریان افتاده است؛ شکایتی که به گفته حسینعلی امیری، معاون پارلمانی دولت، شخص رئیس‌جمهور به آن ورودی نداشته و از نماینده‌ای شکایتی نکرده و شکایت‌های مطرح شده از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری صورت‌گرفته‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید