• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116899
+
-

نجمه پریدری، مربی کارگاه شیرینی‌پزی سه‌مدل کیک و شیرینی ساده را آموزش می‌دهد

یک عصرانه خوشمزه

یک عصرانه خوشمزه

سحرغفوری 

رشته تحصیلی‌اش خبرنگاری بوده و چند سالی به‌عنوان خبرنگار و مدیرروابط عمومی کار کرده است. اما تولد دخترش ستاره مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. نجمه پریدری از بی‌حوصلگی‌ها، به پختن غذاهای خوشمزه و خاص برای خانواده‌اش پناه می‌آورد. استقبال همسرش موجب می‌شود تا او با جدیت کارش را دنبال و مدرک فنی و حرفه‌ای رشته شیرینی‌پزی را اخذ کند. کم‌کم مقدمات برپایی کارگاه شیرینی‌های خانگی و سفارشی در خانه‌شان فراهم می‌شود و او خودش را برای آموزش آن به هنرجویان آماده می‌کند. با پیشرفت کارش کارگاه بهتری در خارج از خانه راه انداخته و علاوه بر قبول سفارش کیک از کافی‌شاپ‌ها و مشتریان، آموزش را هم دنبال می‌کند. نکته جالب درباره کار او این است که در تمام این سال‌ها آرزو داشته حداقل به یک یا 2نفر از زنان سرپرست خانوار آموزش دهد و برایشان شغل ایجاد کند که همین اتفاق هم افتاده و او رونق کارگاهش را مدیون تحقق این آرزو می‌داند. پریدری سی‌وسه‌ساله با اینکه از بلاگرهایی است که دنبال‌کننده‌های فراوانی دارد، اما رویه و منش مرسوم در دنیای مجازی را دنبال نمی‌کند و همیشه در پی آن است که حس خوبی را به دیگران منتقل کند. او با صبر و حوصله همه سؤال‌های مخاطبانش را جواب می‌دهد و از شادی دیگران بی‌اندازه شاد می‌شود. همچنین برپایی کلاس‌های رایگان برای افرادی که توان پرداخت شهریه کلاس‌های خصوصی‌اش را ندارند هم در دستور کار خودش قرار داده و می‌گوید: زکات هنر و مهارتی است که آموخته‌ام. ناگفته نماند ستاره دختر نه‌ساله او در آشپزی و تهیه سفارش‌های مشتری همراه و همکار کوچک اوست.

کیک پنبه ای همه کاره
پخت کیک و شیرینی یکی از لذتبخش‌ترین سرگرمی‌هاست که می‌توان در اوقات فراغت انجام داد. برای این منظور نیاز به یک دستور شیرینی‌پزی خوب و کمی ذوق و اشتیاق دارید. کیک پنبه‌ای یکی از خوشمزه‌ترین و جالب‌ترین کیک‌هایی است که دستور پخت ساده‌ای هم دارد. ویژگی کیک پنبه‌ای که آن را از کیک‌های دیگر متمایز می‌کند، بافت نرم و لطیف آن است که خوردن آن حس خوبی به شما می‌دهد.

مواد لازم
  تخم‌مرغ: 2عدد
  شکر دانه‌ریز: یک پیمانه سرخالی
  وانیل: یک‌چهارم قاشق چایخوری
  شیر و روغن: هرکدام یک‌دوم پیمانه
  آرد: 2پیمانه
  بکینگ‌پودر: یک‌دوم قاشق چایخوری
  گلاب: 2قاشق غذاخوری
  زعفران: یک قاشق غذاخوری غلیظ

طرز تهیه
قبل از شروع، فر را روشن کنید تا گرم شود. در یک کاسه بزرگ یک عدد تخم‌مرغ، شکر و وانیل را با همزن هم بزنید بعد از چند دقیقه مخلوط تخم‌مرغ و شکر، کرم رنگ می‌شود. اکنون موقع افزودن نصف پیمانه روغن مایع است. شیر را کم‌کم به مواد افزوده و مرتب هم بزنید. این مایع باید کمی پف کند و کاملا یکدست باشد. در یک ظرف مناسب مواد خشک کیک را با هم مخلوط کنید. به این ترتیب که آرد و بکینگ‌پودر را مخلوط و سپس 2بار الک کنید. الک‌کردن آرد به پف بیشتر کیک پنبه‌ای کمک می‌کند. مواد خشک و مخلوط آرد را قاشق قاشق به این مایه اضافه کنید و با یک قاشق چوبی هم بزنید. افزودن آرد باید تدریجی باشد، ولی نیازی به هم زدن سریع با همزن برقی نیست. در حدی که آرد با مواد ترکیب شود کافی است. ته قالب را با روغن مایع چرب و آردپاشی کنید. مایه کیک را در قالب ریخته و در فر با دمای 180درجه قرار می‌دهیم. این کیک 40دقیقه تا پخت کامل زمان می‌برد. البته ناگفته نماند حین پخت در فر را باز نکنید، چون کیک پنبه‌ای کاملا سفت می‌شود و پف کیک می‌خوابد. می‌توانید به دلخواه زعفران و گلاب را حذف و به جای آن شیر اضافه کنید، اما توصیه می‌کنیم گلاب را حذف نکنید تا کیک شما طعم و عطر خوبی داشته باشد. می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و افزودنی‌های مورد علاقه خود را به مواداولیه کیک پنبه‌ای اضافه کنید. افزودن کشمش و گردو به مایه کیک پنبه‌ای می‌تواند کاملا سلیقه‌ای باشد و طعم دلخواهی ایجاد کند. حتما این مواد مغذی را با یک قاشق آردی که در دستور هست مخلوط کنید تا آرد دور آنها را بگیرد و ته نشین نشوند.

شیرینی لطیفه
شاید شما هم وقتی اسم شیرینی ‌تر به میان می‌آید یاد شیرینی خامه‌ای بیفتید و هوس خوردنش را کنید. شیرینی لطیفه یکی از انواع شیرینی‌های خامه‌ای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است. شیرینی لطیفه از 2تکه نان تهیه می‌شود که بین این دو تکه نان با خامه پر می‌شود. احتمالا به‌دلیل لطافت نان‌های این شیرینی نامش را لطیفه گذاشته‌اند. شما می‌توانید این شیرینی را با مواداولیه ساده و در دسترس تهیه کنید. 


مواد لازم برای ۲۰ عدد
  آرد سه‌صفر: 100گرم
  شکر دانه‌ریز(یا الک شده): 75گرم
  تخم‌مرغ: 3عدد
  بکینگ‌پودر: یک قاشق چایخوری
  وانیل: یک‌دوم قاشق چایخوری
  قیف و ماسوره گرد ساده
  خامه فرم‌گرفته: 250گرم

طرز تهیه
ابتدا زرده‌ و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از هم جدا کنید، سفیده را با نیمی از شکر با همزن آن‌قدر هم بزنید تا از ظرف برنگردد. باقی شکر را به زرده اضافه کرده و با وانیل هم بزنید تا حجم زرده 2برابر و کرم رنگ شود. حالا به شکل تناوبی کمی از سفیده و کمی از مخلوط آرد و بکینگ‌پودر را به زرده اضافه کنید. سپس مایه را داخل قیفی که ماسوره آن ساده است بریزید. حالا با قیف، درون سینی فر با فاصله از این مخلوط بریزید. حواستان باشد که این نان را به‌صورت گرد گرد کوچک به وسیله قیف بریزید، به این صورت که قیف را طوری در دست بگیرید که از مایه فقط در قسمت مرکز بریزید به هیچ وجه مایه داخل قیف را به حالت چرخشی نریزید. کاغذ روغنی چرب شده با روغن مایع، کف سینی فراموش نشود. روی لطیفه‌ها 2مرحله پودر شکر الک کنید و در فر گازی با دمای180 درجه و در فر برقی با دمای 160درجه به‌مدت 15دقیقه قراردهید، سپس خامه فرم‌گرفته را روی یکی از نان‌ها بریزید و کمی پودر پسته یا ترافل‌های رنگی برای تزئین اضافه کنید. اگر دوست داشتید مزه لطیفه‌های قنادی را بگیرد، کمی گلاب ‌به خامه قنادی اضافه کنید. ناگفته نماند خامه فرم‌گرفته در اغلب قنادی‌ها و فروشگاه‌های فروش لوازم قنادی به‌صورت آماده به فروش می‌رسد و به سادگی می‌توانید خامه فرم‌گرفته برای تزئین کیک را خریداری کنید.

کیک پرتقالی بدون نیاز به فر 
بسیاری علاقه‌مند به پختن کیک در خانه هستند، اما نداشتن فر، گاهی آنها را از تهیه کیک خانگی منصرف می‌کند. نگران نباشید ما امروز دستور پخت یک کیک خوشمزه بدون نیاز به فر را به شما خواهیم گفت. از آنجا که این روزها بحث ویتامینC و اهمیت آن برای مقابله با بیماری‌ها، به‌ویژه ویرس کرونا مطرح است ما یک کیک سرشار از ویتامین Cبه شما آموزش خواهیم داد. بله درست حدس زده‌اید کیکی با طعم و بوی پرتقال.


مواد لازم برای 10 عدد
  تخم‌مرغ درشت: 2عدد
  شکر: یک‌دوم پیمانه
  وانیل: یک‌چهارم قاشق چایخوری
  پوست پرتقال: یک‌دوم قاشق چایخوری (رنده‌شده)
  روغن مایع: یک‌چهارم پیمانه
  آب پرتقال: یک‌دوم پیمانه
  آرد: یک پیمانه
  جوش شیرین: یک‌چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه
اول آرد و جوش شیرین را 3بار الک می‌کنیم  و کنار می‌گذاریم. اگر می‌خواهید بکینگ‌پودر بزنید حتما باید از 2برابر میزان جوش شیرینی که نیاز هست استفاده کنید. تخم‌مرغ، شکر و وانیل را در یک ظرف مخلوط می‌کنیم تا به رنگ کرم درآید و البته کمی هم حجمش بیشتر شود. سپس در این مرحله روغن را اضافه می‌کنیم، چند دقیقه هم می‌زنیم و بعد آب پرتقال را اضافه می‌کنیم. کمی مخلوط می‌کنیم و بعد آرد را به آن اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم تا مواد کیک یکدست شود. این مرحله، پخت کیک است که باید حتما از یک قابلمه نچسب که از قبل با روغن چرب شده است استفاده کنیم. مواد آماده شده را داخل آن می‌ریزیم و روی گاز می‌گذاریم. یک نکته اینکه در این روش حتما مثل دم گذاشتن برنج در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید تا مواد داخل قابلمه مغز پخت شود. بعد از حدود 40دقیقه می‌توانیم کیک را از داخل قابله جدا کنیم. چند نکته کاربردی را برای تهیه کیک بدون فر باید یادآوری کرد. حتما روی گاز، شعله پخش‌کن بگذارید تا کیک شما به اصلاح ته نگیرد و زیرش نسوزد، یااینکه از روش 2قابله‌ای استفاده کنید؛ به این صورت که مواد کیک را در یک قاب بریزید بعد آن را داخل یک قابلمه بزرگ‌تر که در کف آن یک قالب یا کاسه فلزی است قرار دهید تا کیک به آرامی پخته شود. نکته بعدی اینکه نیم‌ساعت اول اصلا درِ قابلمه را باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد. 

فوت آشپزی
تشخیص زعفران اصل


زعفران، گران‌ترین ادویه در جهان است که رنگ، طعم و بوی خارق‌العاده‌‌ای دارد و در اغلب غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. تقریبا همه ما یکبار هم که شده برای تشخیص زعفران اصل از قلابی دچار سردرگمی شده‌ایم. این سردرگمی این روزها با آمدن انواع و اقسام زعفران و موادی مشابه آن در بسته‌بندی‌های متنوع و جذاب و تبلیغات وسیع، بیش از پیش شده است. اما نگران نباشید، زیرا ما در اینجا به شما نکته‌هایی را آموزش می‌دهیم تا دیگر فریب زعفران‌های قلابی را نخورید. به یاد داشته باشید که استفاده از روش‌های ساده برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی ازجمله بررسی رنگ و طعم، ظاهر و قیمت زعفران بسیار مهم است. برای تشخیص زعفران اصل چند رشته از زعفران را بردارید و در آب سرد بگذارید. هم زعفران اصل و هم زعفران تقلبی به آب رنگ می‌دهند، با این تفاوت که زعفران تقلبی به سرعت به آب رنگ می‌دهد، ولی زعفران اصل به کندی، ردی طلایی از خود باقی می‌گذارد. زعفران اصل به هیچ‌وجه رنگ درخشان و براقی ندارد. پس اگر زعفرانی را دیدید که برق می‌زند و بسیار درخشان است باید کمی به اصالتش شک کنید. زعفران اصل، بویی میان عطر عسل و یونجه و رایحه‌ای قوی دارد. تلفیق بوی عسل و یونجه را به‌عنوان رمزی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی برای خود قرار دهید. زعفران تقلبی معمولا طعم شیرینی دارد. پس اگر کمی زعفران را روی زبان گذاشتید و احساس کردید که شیرین است، با محصولی تقلبی و جعلی طرف هستید. زعفران واقعی به هیچ‌وجه شیرین نیست. اگر آن را مزه کنید شاید کمی تلخی هم احساس شود. قانونی سرانگشتی در تشخیص زعفران اصل از تقلبی وجود دارد؛ کمی زعفران بردارید و آن را بو کنید. بوی زعفران باید حالت شیرین (شبیه عسل) داشته باشد اما طعمش هرگز. زعفران را در آب سرد بگذارید و بعد از چند دقیقه، آن را در میان انگشتان‌تان بگیرید و برای چند دقیقه انگشت‌ها را به هم بمالید. زعفران‌های قلابی با این کار به سرعت به پودر تبدیل می‌شوند. کمی زعفران و جوش‌شیرین را در یک فنجان آب با هم ترکیب کنید. اگر ترکیب نهایی، ماده‌ای زرد باشد، زعفران اصل است در غیر این صورت با محصولی تقلبی روبه‌رو هستید. در آخر می‎توان با استفاده از بنزین، زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص داد. رنگ تارهای زعفران در بنزین محلول نیست، یعنی اگر چند تار را در بنزین انداختیم نباید بنزین را رنگین کند.

زعفران اصل، بویی میان عطر عسل و یونجه و رایحه‌ای قوی دارد. تلفیق بوی عسل و یونجه را به‌عنوان رمزی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی برای خود قرار دهید. زعفران تقلبی معمولا طعم شیرینی دارد

توریسم غذایی
اصفهان؛ تنوع مزه‌ها

اغلب گردشگران در کنار فرهنگ و طبیعت، شیفته فرهنگ غذایی گوشه ‌گوشه جهان هستند. شاید باورش سخت باشد، اما همین تحول در صنعت گردشگری باعث درآمدزایی چند میلیارد دلاری شده است. غذا به‌راحتی مرزها را درنوردیده و فرهنگ خود را صادر می‌کند. در کشور چهارفصل ایران هم تنوع غذایی شهرهای مختلف موجب شده تا صنعت گردشگری غذایی رونق پیدا کند. اگرچه این روزها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، امکان سفر فراهم نیست، اما آشنایی با تنوع غذایی شهرها هرچند کوتاه و مختصر، خالی از لطف نیست. برای مثال همین شهر اصفهان نصف جهان خودمان که بسیاری قطب خوشمزه و لذیذ غذایی این بوم و بر می‌دانند. تاریخ غذایی استان اصفهان همانند بسیاری از شهرهای ایران دنیایی از مزه و رازهای لذیذ است. ممکن است غالب ما، استان اصفهان را به بریانی و خورش ماست آن بشناسیم، اما باید بدانید که هنر آشپزی اصفهانی‌ها به این دو غذا ختم نمی‌شود! اگر معتقدید که اصفهان همیشه نصف جهان است، به این نتیجه کمال‌گرایانه می‌رسیم که یقینا بریانی، غذای محبوب نیمی از جهان است! طبق یک مثل محلی، بریانی برای اصفهانی‌ها حکم برگر را برای پایتخت‌نشین‌ها و فست‌فودپسندها دارد. لازم به ذکر است که این غذای خوشمزه و محبوب از گوشت، پیاز، زعفران، کشک، روغن، نعناع، دارچین، فلفل، نمک، زردچوبه و البته ادویه اصفهانی تشکیل شده است. یکی دیگر از معدود غذاهای سنتی این استان که آوازه‌اش صرفا به شهر اصفهان محدود می‌شود، قیمه‌ریزه است که برای توریست‌ها و گردشگران مزه و طعم جدیدی می‌سازد. تشابه اصلی قیمه‌ریزه با قیمه معمول و پای‌ثابت سفره‌های ایرانی در مخلوط رب و پیاز داغ موجود در خورش آن است. برای چشیدن طعم قیمه‌ریزه نخودچی لازم است به محله‌های قدیمی‌تر و پایین‌شهر اصفهان بروید، چراکه حتی بسیاری از اصفهانی‌های امروزی، از وجود چنین غذای نابی بی‌اطلاعند، چه برسد به توریست‌هایی که ممکن است یکبار در عمرشان را به کشف زیبایی‌های این شهر بزرگ بگذرانند. از دیگر غذاهای خوشمزه و سنتی این استان می‌توان به کوفته‌سبزی، کاله جوش، اماج، آبگوشت و سیب‌زمینی (گوشت و لوبیا)، کاچی هفت‌دختر (کاچی بی‌بی حور)، کباب مشتی (کباب زردک) و اشکنه
 اشاره کرد.

اصفهان را به بریانی و خورش ماست می‌شناسیم، اما باید بدانید که هنر آشپزی اصفهانی‌ها به این دو غذا ختم نمی‌شود! اگر معتقدید که اصفهان نصف جهان است، به این نتیجه می‌رسیم که یقینا بریانی، غذای محبوب نیمی از جهان است

نوشیدنی
نوشیدنی‌های فصل سرما

نوشیدنی‌ها فقط ویژه فصل گرما و برای رفع تشنگی و بی‌آبی بدن نیستند، بلکه در فصل سرما هم نوشیدنی‌ها آرامش خاصی به بدن می‌دهند. در ادامه 4نوع نوشیدنی که برای فصل سرما مفید هستند را به شما معرفی می‌کنیم.
  سان‌فروت
این نوشیدنی سرشار از ویتامینC است و از آن به‌عنوان معجون ویتامینC یاد می‌شود. برای تهیه این معجون شما به یک عدد پرتقال درشت، یک عدد سیب،  یک عدد لیموترش و یک پیمانه آب انگور نیاز دارید. وقتی این مواد را آماده کردید، پرتقال و لیموترش را پوست بکنید و هسته‌هایش را جدا کنید. گوشت 2میوه را در مخلوط‌کن ریخته و هم بزنید. سیب را هم پوست گرفته و تخم‌هایش را جدا کنید، سپس همراه آب انگور به مواد داخل مخلوط‌کن اضافه کنید.
  نوشیدنی سیب و نعناع 
 اگر از طرفداران آب سیب هستید و روزانه معمولا یک لیوان آب سیب می‌خورید، این بار به این مخلوط، ماده و طعم‌دهنده پرخاصیت دیگر هم اضافه کنید. به جای خود سیب از آب سیب آماده کارخانه‌ای هم می‌توانید استفاده کنید. برای تهیه آب سیب متفاوت یک ساقه کرفس، یک عدد لیمو ترش، یک عدد سیب درشت، یک قاشق سوپخوری شکر و 100میلی لیتر آب سیب و 5برگ نعناع تازه آماده کنید. لیموترش را پوست کنده و هسته‌های آن را جدا کنید. سیب را هم پوست کنده و بعد از خارج‌کردن تخم‌هایش، چهارقاچ کرده و در مخلوط کن بریزید. کرفس و گوشت میوه لیموترش و برگ‌های تازه نعناع را هم در محفظه مخلوط‌کن ریخته، آب سیب را هم بیفزایید و پس از مخلوط کردن در لیوان مورد نظر سرو کنید.
  نوشیدنی‌های پرتقال
پرتقال در این فصل به وفور در دسترس است، اما بهتر است برای استفاده از این میوه سرشار از ویتامین، کمی به طعم و مزه آن تنوع بدهیم. پیشنهاد اول نوشیدنی هویج و پرتقال است. برای تهیه آن برای هرنفر یک عدد پرتقال و یک عدد هویج لازم است. آب هویج وآب پرتقال را جداگانه بگیرید و با هم مخلوط و سرو کنید. نوشیدنی دیگر پرتقال عسل است که برای این نوشیدنی برای حداقل 6نفر، نیاز به 10عدد پرتقال، 4عدد زرده تخم‌مرغ و 6قاشق مرباخوری عسل داریم. اول آب پرتقال‌ها را بگیرید. زرده‌های تخم‌مرغ را در یک سالادخوری ریخته، خوب هم بزنید. آب پرتقال و عسل را به‌تدریج اضافه وخوب مخلوط کنید.

نوشیدنی‌ها فقط ویژه فصل گرما نیستند، بلکه در فصل سرما هم نوشیدنی‌ها آرامش خاصی به بدن می‌دهند. پرتقال در این فصل به وفور در دسترس است. برای استفاده از این میوه سرشار از ویتامین، کمی به طعم و مزه آن تنوع بدهیم
 

این خبر را به اشتراک بگذارید