• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116861
+
-

درهای کاخ سفید به روی بایدن باز شد

با دستور ترامپ برای آغاز روند انتقال رسمی قدرت، جو بایدن در مسیر کاخ سفید قرار گرفت

درهای کاخ سفید به روی بایدن باز شد

سمانه معظمی_روزنامه نگار

 با گذشت 3هفته از برگزاری انتخابات و بیشتر از 2هفته از اعلام پیروزی اولیه جو بایدن، دونالد ترامپ و سازمان خدمات عمومی آمریکا بالاخره تسلیم شدند و با آغاز فرایند انتقال قدرت به رئیس‌جمهور منتخب این کشور موافقت کردند. امیلی مورفی، رئیس سازمان خدمات عمومی آمریکا که از سوی ترامپ منصوب شده، در نامه‌ای که سی‌ان‌ان آن را منتشر کرد، بایدن را به‌عنوان «پیروز فعلی» انتخابات شناخته و اعلام کرده که آماده آغاز روند رسمی فرایند انتقال قدرت است.
مورفی در این نامه گفته که برای به تأخیر انداختن این تصمیم تحت هیچ فشاری از سوی کاخ سفید نبوده و همچنین تصمیمش را از روی «ترس» نگرفته است، با این حال او مدعی شد: «در این مدت هزاران پیام‌، تلفن‌ و ایمیل تهدیدآمیز خطاب به ‌خودم، خانواده و کارمندانم دریافت کردم تا سریع‌تر این تصمیم را بگیرم، اما من وفادار به قانون ماندم.» 
رئیس سازمان خدمات عمومی آمریکا بارها از طرف هر دو جناح سیاسی به‌دلیل خودداری از آغاز فرایند انتقال قدرت که روندی طبیعی در زمان بین انتخابات و مراسم معارفه رئیس‌جمهور در این کشور است، مورد انتقاد قرار گرفته بود. علاوه بر آن 160نفر از فعالان اقتصادی نیز در نامه‌ای از او خواسته بودند که سریع‌تر بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا به رسمیت بشناسد.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، بعد از نامه مورفی، وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد:«حمایت از تیم بایدن به شیوه‌ای حرفه‌ای، منظم و مؤثر طبق انتظار مردم از این وزارتخانه و تعهدات ما در قبال امنیت ملی انجام می‌شود.» 
در همین حال، رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت آژانس فدرال که بر فرایند تحویل قدرت نظارت می‌کند باید «هرکاری که لازم است انجام بدهد»؛ با این حال او تأکید کرد که هنوز نتیجه انتخابات را نپذیرفته است.
ترامپ در توییتی با بیان اینکه همچنان به «مبارزه خوب» خود برای زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات ادامه می‌دهد، نوشت: «به‌دلیل منافع ملی به رئیس سازمان خدمات عمومی آمریکا توصیه کرده‌ام هر کاری لازم است بر اساس پروتکل‌ها انجام بدهند. به تیم خود هم گفته‌ام که همین کار را انجام بدهند.» او همچنین گفت که نخواسته مورفی و تیمش بیش از این تحت فشار باشند و مورد آزار قرار بگیرند.
با این حال، رسانه‌های آمریکا این واکنش را به‌عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کرده‌اند. این در حالی است که پیروزی بایدن در ایالت میشیگان به‌تازگی تأیید و یکی دیگر از تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت‌ها با شکست روبه‌رو شد.
تیم انتقال قدرت بایدن نیز که این روزها خود را برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در روز 20ژانویه (اول بهمن) آماده می‌کند، از آغاز روند انتقال قدرت استقبال کرد: «این تصمیم یک گام مهم برای حل چالش‌هایی است که این ملت با آن روبه‌رو هستند؛ ازجمله کنترل کرونا و احیای اوضاع اقتصادی.» با آغاز روند رسمی انتقال قدرت، تیم بایدن امکان حضور در وزارتخانه‌ها، دسترسی به اطلاعات نهادهای دولتی و دریافت بودجه ‌6.3میلیون دلاری دولت برای تشکیل کابینه جدید را خواهد داشت. در این مدت، تیم انتقال قدرت از نزدیک با نیازها و قوانین در هر نهاد آشنا می‌شوند و روش‌های تبدیل برنامه‌های رئیس‌جمهور جدید به سیاست فدرال را بررسی می‌کنند. در دوره انتقال قدرت، رئیس‌جمهور منتخب همچنین این فرصت را دارد که 4هزار نفر را برای پست‌های مختلف در دولت انتخاب کند.

معرفی کابینه جنجالی
بایدن در 2هفته گذشته منتظر آغاز فرایند انتقال قدرت نشد و برخی از مقامات کابینه خود را که از همکاران قدیمی او در دوره معاونت ریاست‌جمهوری باراک اوباما بودند، معرفی کرد. آنتونی بلینکن؛ به‌عنوان وزیر خارجه، جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی، لیندا توماس گرینفیلد؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، آوریل هینس؛ رئیس سازمان اطلاعات ملی، جان کری؛ نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور آب‌وهوا و الخاندرو مایورکاس به‌عنوان وزیر امنیت داخلی معرفی شده‌اند. رسانه‌ها حضور پررنگ زنان و اقلیت‌ها را در این ترکیب، به‌عنوان نخستین گام بایدن در عمل به وعده‌اش برای معرفی کابینه‌ای متنوع تعبیر کرده‌اند.
الخاندرو مایورکاس که به‌عنوان وزیر امنیت داخلی معرفی شده، لاتین‌تبار و متولد کوباست و قبلا در زمان اوباما به‌عنوان معاون در این وزارتخانه فعالیت داشته است. او در صورت تأییدشدن، در وزارتخانه‌ای مشغول به فعالیت می‌شود که در 4سال گذشته شاهد وضع قوانین سختگیرانه ترامپ در برابر مهاجران مانند کشیدن دیوار و جداکردن فرزندان از خانواده‌ها در مرز آمریکا و مکزیک بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا با راه‌اندازی آژانس امور گمرک و مهاجرت در این وزارتخانه بسیاری از مهاجران غیرقانونی را با زدن برچسب «قاچاقچی موارد مخدر»، «متجاوز» و «قاتل» از این کشور اخراج کرد.
مایورکاس 61ساله در زمان اوباما مسئول طرح «داکا» بود که براساس آن صدها هزار لاتین‌تبار که از کودکی به همراه والدین خود به‌صورت غیرقانونی به این کشور آمده بودند، شهروندی آمریکا را دریافت کردند. این طرح بعدا با به قدرت رسیدن ترامپ متوقف شد.
این نخستین‌بار است که یک مهاجر به‌عنوان بالاترین مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا که ماموریت آن حفظ این کشور از ترور، حمله نظامی و بلایای طبیعی است، مشغول به‌کار می‌شود. مایورکاس در توییتر نوشت: «وقتی کودک بودم، کشور آمریکا به من و خانواده‌ام پناه داد. حالا من به‌عنوان وزیر امنیت داخلی، مسئول حفاظت از آمریکایی‌ها و کسانی هستم که سرزمینشان را برای زندگی بهتر ترک می‌کنند.»
جان کری نیز که به‌عنوان وزیر خارجه دوره دوم اوباما، نقش مهمی در به نتیجه‌رسیدن توافقنامه برجام داشت، به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور آب‌وهوا انتخاب شده است. او همچنین نخستین نماینده امور آب‌وهوای رئیس‌جمهور این کشور در شورای امنیت ملی خواهد بود.
انتخاب فردی که سال2016 به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا پیمان آب‌وهوایی پاریس را امضا کرد، خبر خوش برای فعالان محیط‌زیست است. ترامپ همان سال اول که وارد کاخ سفید شد با این ادعا که این پیمان به اقتصاد کشورش آسیب می‌زند، از آن خارج شد. بایدن قول داده بود همان روز اول که وارد کاخ سفید شود به این پیمان برمی‌گردد و حالا با انتخاب کری به قول خود عمل کرده است.
وزیر خارجه پیشین آمریکا در توییتر نوشت: «آمریکا به‌زودی دولتی خواهد داشت که بحران آب‌وهوا را به‌عنوان یک تهدید امنیت ملی درنظر می‌گیرد. باعث افتخار من است که به‌عنوان نماینده ویژه در امور آب‌وهوا برای مدیریت این بحران با رئیس‌جمهور منتخب، همکارانمان و رهبران جنبش‌های آب‌وهوایی همکاری می‌کنم.» کری مانند بایدن سال‌ها به‌عنوان نماینده در مجلس سنا فعالیت داشته و سال2004 نیز با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با جورج دبلیو بوش رقابت کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید