• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116851
+
-

سخنگوی دولت با اشاره به مرحله حساس تاریخ ایران در تضعیف تحریم‌ها خواستار شد

همصدایی، همسویی و انسجام ملی برای دیپلماسی چندجانبه

دولت
همصدایی، همسویی و انسجام ملی برای دیپلماسی چندجانبه


 سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: امروز تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ما در شکننده‌ترین و ناکارآمدترین وضعیت خود در 3سال اخیر قرار گرفته است و مردم و بازارها به‌روشنی‌‌، پیام را دریافت کرده‌اند. علی ربیعی با بیان اینکه صدای خرد‌شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا هم به‌خوبی شنیده شده است، تصریح کرد: علت فروریختن دیوار تحریم، مقاومت و ایستادگی مردم ما در برابر قلدری و همینطور به‌خاطر منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه آن برای جامعه بین‌المللی بود نه جابه‌جایی دولت‌ها در آمریکا. ما عمیقا باور داریم که حتی اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا می‌شد، سیاست تحریم نتیجه‌ای ‌جز شکست نداشت. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با مرور برنامه‌های دولت برای مقابله با تحریم‌های آمریکا طی سال‌های گذشته، گفت: تلاش دولت در ماه‌ها و سال‌های گذشته، ۴مرحله داشت. اول، دورزدن تحریم‌ها برای تقویت خط مقدم مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد ملی. دوم، بی‌اعتبار‌کردن فلسفه وجودی فشار حداکثری از راه اعتبار‌بخشیدن به تاب‌آوری ملی و تأثیرناپذیر‌کردن اراده دولت در تأمین معیشت و تضمین سلامت مردم. سوم، تضعیف رژیم تحریم‌های یکجانبه با کمک دیپلماسی چندجانبه. چهارم، برگشت‌ناپذیر‌کردن یا حداقل پرهزینه‌کردن اعمال تحریم‌ها در آینده. ما 2 مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و در آستانه مرحله سوم یعنی تلاش برای تضعیف تحریم‌ها با کمک دیپلماسی چندجانبه قرار داریم. این مرحله حساسی در تاریخ ایران است که مستلزم همصدایی، همسویی و انسجام ملی و حمایت از وزارت امور خارجه به‌عنوان سکاندار سیاست خارجی است. به گزارش ایسنا، علی ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نشانه‌ای از علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به بازار ایران پس از انتخاب جو بایدن در آمریکا دیده می‌شود، گفت: اخیرا تماس‌‌هایی برای آمدن و مذاکره کردن شرکت‌ها با برخی وزارتخانه‌ها داشتیم که گزارش آن در ستاد اقتصادی دولت داده شد. تماس برای حضور شرکت‌ها‌ صورت‌گرفته و روزبه‌روز هم بیشتر شده است. برخی اجازه برای بازگشایی دفاتر را دنبال می‌کنند که البته برخی شرکت‌ها حضور داشتند و تعطیل نکرده بودند و قطعا این شرکت‌ها امکان بیشتری برای حضور خواهند داشت.

گویی برخی منجی شده‌اند
او همچنین در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است، با توجه به اینکه دولت قبلا مخالف این طرح بوده، اولا چرا کابینه مجددا طرحی موازی با طرح مجلس آماده کرد و البته با توجه به تصویب طرح مجلس که به قانون تبدیل شده است، این طرح از چه زمانی عملیاتی می‌شود و آیا دولت طرح خود را نیز مضاف بر قانون مجلس اجرایی می‌کند یا خیر؟ گفت: دولت هیچ اهمالی درخصوص سلامت و معیشت مردم ندارد. گاهی اظهاراتی می‌شنویم گویی برخی منجی هستند. دولت همواره به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش قدرت خرید مردم و حمایت اجتماعی از مردم بوده است. در مدیریت اقتصادی کشور باید کوتاه‌بینی و یکجانبه‌نگری وجود نداشته باشد و دولت مکلف به دوراندیشی و اقدام مؤثر است. در مقطعی شاهد بودیم با برخی رفتارهای خاص به نام کمک به مردم، چند‌برابر از جیب مردم کم شد و در دراز‌مدت مردم آسیب دیدند. نمی‌شود عده‌ای بیرون گود نشسته باشند و طرح‌هایی داشته باشند یا حرف‌هایی بزنند که اجرای آن، مشکلات عدیده‌ای پدید آورد. کسی در مورد حمایت معیشتی از مردم تردید نداشته و ندارد و این طرح‌ها نظریه جدیدی هم نیست، از زمان دولت دفاع‌مقدس همواره اینگونه طرح‌ها مطرح بوده ‌و در دولت تدبیر و امید هم طرح تحول سلامت، افزایش حقوق مددکاران، پیشی‌دادن مزد بر تورم تا سال‌۹۷، همسان‌سازی‌ حقوق‌ها، گسترش بیمه‌های اجتماعی و مسائلی از این قبیل پیگیری و اجرا شده است و طرح حمایت معیشتی حرف جدیدی نیست.

   بهتر بود اختلافات عمومی نمی‌شد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف میان وزیر بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری این وزارتخانه، گفت: این اختلاف را یک امر طبیعی و کارشناسی می‌دانم، هر‌چند بهتر بود که در عرصه عمومی این مسائل بیان نمی‌شد. وزارت بهداشت، یک وزارتخانه علمی است و در اوج پاندمی کرونا اختلاف سیاستی و مدیریتی پیش می‌آید اما نباید آن را سیاسی کرد. علی ربیعی با بیان اینکه ناشناخته‌بودن ویروس کرونا برای جامعه پزشکی در همه دنیا محل اختلافات علمی و مدیریتی شده است، تصریح کرد: نه آقای نمکی و نه آقای ملک‌زاده هیچ‌کدام دغدغه سیاسی ندارند و از جناح‌ها می‌خواهیم به این مسئله از منظر سیاسی دامن نزنند. این یک اختلاف‌نظر علمی و کارشناسی بوده است. توصیه دولت این است که حوزه سلامت، ملی تلقی شود و به صحنه نزاع سیاسی بدل نشود. مسئله کرونا یک امر ملی است و جان مردم، عرصه کار سیاسی نیست. مدیریت نظام سلامت از سوی آقای نمکی هم همواره مورد حمایت رئیس‌جمهوری و همه اعضای دولت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید