• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116804
+
-

در صف اول خدمت

در صف اول خدمت

مهدی سعیدی/ دانشجوی دکترای علوم سیاسی

بیش از چهار دهه از شکل‌گیری مجموعه‌ای که نام بسیج مستضعفین به خود گرفته است، می‌گذرد. اما بسیج بیش از آنکه با سازمانش هویت یافته باشد، با فرهنگ و تفکر و سبک زندگی بسیجی تعریف می‌شود. به واقع عنوان بسیجی به فردی تعلق می‌گیرد که مرام و مسلک و سبکی خاص از زندگی را برگزیده و به شاخص‌های آن پایبند است.
ویژگی‌های بسیجی بودن البته ویژگی‌های عجیب و غربی نیست. بسیجی تیپ خاصی ندارد، لباس خاصی بر تن ندارد، با ادبیات متفاوتی سخن نمی‌گوید و مثل همه ما زندگی می‌کند و کار می‌کند و درس و می‌خواند و... تفاوت بسیجی با غیربسیجی در باور، نیت، جهت و کیفیت مرام و اقدامات او است.
مهم‌ترین شاخص‌های تفکر بسیجی را می‌توان حضور در صحنه دانست. بسیجی عارفی عزلت‌نشین نیست که فقط با ذکر و خودسازی زیست کند، بلکه مجاهدی تیزبین است که همواره در صحنه حاضر است. صحنه آنجایی است که کشور و ملت نیازمند یاری است. این صحنه می‌تواند حادثه‌ای طبیعی از جمله سیل و زلزله باشد، یا مقابله با بیماری فراگیری که سلامت جامعه را نشانه رفته است، یا تهاجم نظامی دشمنی که خاک وطن را هدف قرار داده و یا شبیخونی فرهنگی که ذهن‌ها و قلب‌های یک ملت را نشانه رفته است!

گمنامی را می‌توان شاخص دیگر تفکر بسیجی دانست. بسیجی در زمانه‌ای که سلبریتی شدن به یکی از مهم‌ترین جذابیت‌ها و مطلوبات زندگی بدل شده است، به‌دنبال اسم و رسم نیست و با دوربین و شهرت و لایک نسبتی ندارد و نشان در بی‌نشانی دارد. بسیجی با خالق هستی معامله کرده است و کار را تنها برای رضای او انجام می‌دهد و رضای او در گمنامی است!
زیست در دنیایی که با گسترش تفکر فردگرایی اومانیستی به سود و منفعت‌طلبی عجین شده است، برای یک بسیجی دشوار است. او در مکتبی تربیت یافته که بها و ارزش کارها با کسب رضایت الهی سنجیده می‌شود. لذا بسیجی برای کسب قدرت یا منافع شخصی و مادی و یا رضایت دیگران وارد کارزار نمی‌شود. در این نگرش، اگر عملی مبتنی بر اخلاص صورت نگیرد، بی‌ارزش است و بهایی نخواهد یافت.
بسیجی اهل بصیرت است و به خوبی می‌داند که جریان حق دشمنانی دارد که با هر وسیله‌ای برای نابودی آن تلاش می‌کنند. لذا هوشمند است و صحنه معارضه حق و دشمنان عدالت را تشخیص می‌دهد و فریب اغواگری‌های مافیا را نمی‌خورد. او در این میدان به خوبی گوش به فرمان امام جبهه حق است و شجاعانه همراه او قدم برمی‌دارد و نمی‌هراسد. در عین حال بصیرت‌افزاست و دیگران را نیز با خود در دفاع از حق و عدالت همراه می‌کند.
بسیجی ظاهری متفاوت از دیگران ندارد. بسیجی در مواجهه با مردم خاضع و فروتن و مهربان است و در برابر دشمن شجاع و غیور. او زندگی‌اش را وقف خدمت به مردم کرده است. لذا هر که را دیدید که در صف اول خدمت به مردم قرار دارد، در هر پست و مقامی، بدون شک او یک بسیجی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید