• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116793
+
-

مدیر مرکز «بازپروری، صیانت و اشتغالزایی شهید زیادیان»

مراسم استقبال از بهبودیافتگان در محله‌ها

مراسم استقبال از بهبودیافتگان در محله‌ها

حسین غفاریان/ مدیر مرکز شهید زیادیان
مرکز «بازپروری، صیانت و اشتغالزایی شهید زیادیان» تنها مرکز ترک اعتیادی است که به وسیله سپاه پاسداران راه‌اندازی شده، اما در روش فعالیت آن تلاش شده مدلی نو و مؤثر از برخورد با پدیده اعتیاد ارائه شود. «حسین غفاریان» مدیر مرکز شهید زیادیان، غیرانتفاعی بودن خدمات سپاه و بسیج را مهم‌ترین نقطه قوت و عامل موفقیت این طرح می‌داند. غفاریان درباره اینکه چرا بسیج و سپاه پاسداران وارد حوزه درمان اعتیاد شده است می‌گوید: «اعتیاد یک جنگ نرم است که در آن نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی هدف قرار گرفته است، بنابراین بسیج و سپاه در این مورد احساس وظیفه کرده و به میدان آمده است.»
به گفته او، ایجاد شغل برای مددجویان بهبودیافته از اهداف راه‌اندازی مرکز شهید زیادیان است: «با ورود مددجویان تازه، از واحدهای بسیج و سپاه محل سکونت آنها می‌خواهیم که در طول دوره درمان یک‌ساله مددجو با او ارتباط عاطفی برقرار کنند و به دیدنش بیایند. پس از بهبودی، مددجو مانند قهرمان پیروزی که از یک جنگ سخت برگشته در این واحدها پذیرفته می‌شود و برایش مراسم استقبال برگزار می‌شود. مسئولان این واحدها تا مدتی در زمینه اشتغال و تأمین هزینه‌های زندگی کمک حال آنها هستند. سپاه در حال ساخت ۶ سوله برای حرفه‌آموزی و اشتغال مددجویان است که پس از آغاز فعالیت سوله‌ها فعالیت‌های حمایتی ما در این سوله‌ها متمرکز می‌شود. در این سوله‌ها به مددجویان حرفه‌های مختلف آموزش داده می‌شود و بعد از آموزش به کار مشغول می‌شوند.»
غفاریان از طرحی به نام «صیانت» می‌گوید و این که مفهوم صیانت به معنای احیا و مراقبت از سلامت روحی و روانی این افراد است: «معتادان ماده ۱۶ که در این مرکز پذیرش می‌شوند به تعبیری به آخر خط رسیده‌اند و حتی مرحله زندگی در قبر، نهرهای آب و دشت و بیابان را هم تجربه کرده‌اند. این افراد چند برابر مشکلات جسمی خود، ناراحتی‌های روحی و روانی دارند که اگر برطرف نشود به زندگی سالم برنمی گردند. این مشکلات فقط با همکاری خانواده‌ها قابل حل است و ما از طریق واحد مددکاری با خانواده معتادان متجاهر ارتباط می‌گیریم تا شرایط را برای پذیرش آنها در خانواده فراهم کنیم. به‌زودی برای این افراد پاتوقی به وجود می‌آوریم که مددجویان بهبودیافته در مواقع دلتنگی و طردشدن از خانواده به آنجا مراجعه کنند و با پناه بردن به پاتوق‌های قدیمی و دوستان ناباب خود دوباره آلوده نشوند. به تازگی طرح مرخصی کوتاه‌مدت مددجویان را با ارائه ضمانت آغاز کرده‌ایم و مددجویانی که در مسیر بهبودی خود به خوبی همکاری کنند با حکم قضایی و گرفتن ضمانت از اطرافیان حداکثر ۲ روز به مرخصی و دیدن خانواده می‌روند و دوباره برمی‌گردند.» او در پاسخ به این پرسش ما که این شیوه درمان در مراکز حرفه‌آموزی بهاران هم امتحان شده، اما نتایج مطلوبی نداشته است می‌گوید: «این مراکز به‌صورت متمرکز اداره نمی‌شدند و به پیمانکارانی سپرده شده بودند که به دنبال منافع مادی بودند، اما سپاه این مرکز را به‌صورت کاملاً غیرانتفاعی اداره می‌کند و برای ارائه خدمات هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. در بررسی که داشتیم‌درصد قابل توجهی از افراد بهبودیافته مرکز پس از رهایی پاک مانده‌اند و زندگی عادی خود را می‌گذرانند. هفته پیش تولد یک‌سالگی بهبودیافتگان مقیم تهران را جشن گرفتیم. لحظه رهایی معتادان از اعتیاد به موادمخدر آغاز تولد دوباره آنها به شمار می‌آید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید