• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116787
+
-

آشنایی با بانوان بسیجی که زندگی خود را وقف ارزش‌های انسانی و انقلابی کرده‌اند

عرصه احساس وظیفه

زهرا بلندی

 نقش و جایگاهشان در فعالیت‌های بسیج غیرقابل چشمپوشی است. بانوانی که در هر سن و هر جایگاهی خود را بسیجی و بنده مخلص خدا می‌دانند، با هدف حفظ ارزش‌های دین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی همراه و همدوش مردان تلاش می‌کنند و در امور مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و... نقش مؤثری دارند. در ادامه مطلب با تعدادی از خواهران بسیجی فعال هم‌محله‌ای آشنا می‌شویم.

«فرحناز صبوری» مسئول جهاد سازندگی پایگاه بسیج:
دانش‌آموزان نیازمند را حمایت می‌کنیم
پدر و مادرش را بهترین آموزگاران درس محبت و نوع‌دوستی می‌داند. کسانی که غیرمستقیم او را از کودکی با چنین منشی آشنا کردند تا اینکه امروز در ۴۸ سالگی، به‌عنوان یکی از بانوان بسیجی فعال شناخته شود. «فرحناز صبوری» از ساکنان قدیمی محله نازی‌آباد از نوجوانی عضو پایگاه بسیج مسجد سیدالشهدا(ع) منطقه ۱۶ می‌شود و فعالیت خود را در کارهای جهادی آغاز می‌کند. او با بیان اینکه از سال ۱۳۶۶ همزمان با عضویت در پایگاه بسیج، با همراهی بانوان محله فعالیت‌های خودجوش جهادی در انجمن اولیا و مربیان مدارس را هم شروع می‌کند، می‌گوید: «در این گروه دانش‌آموزان نیازمند، بیماران خاص و... را شناسایی می‌کردیم و با جذب خیّران‌درصدد کمک‌رسانی به خانواده‌های آنها قرار می‌گرفتیم.» صبوری با اشاره به اینکه با شروع سال تحصیلی فعالیت‌های او هم در مدارس گسترده‌تر می‌شود، می‌گوید: «از ۱۰ سال پیش مسئولیت جهاد سازندگی پایگاه بسیج مسجد امام حسن مجتبی(ع) را به عهده گرفته‌ام. در این گروه جهادی همراه با چند بانوی بسیجی دیگر به شناسایی خانواده‌های نیازمند، بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست، ایتام و... می‌پردازیم و با اقداماتی مثل توزیع بسته‌های غذایی، پوشاک، تهیه داروهای بیماران خاص، جهیزیه، لوازم خانگی مورد نیاز و... از آنها حمایت می‌کنیم.» این بانوی خانه‌دار به اقدامات اخیرشان در روزهای همه‌گیری کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «تهیه ۸ جهیزیه برای نوعروسان، اعطای کمک هزینه درمان بیماران کرونا مثبت، توزیع سبدهای کالا در چند نوبت بین نیازمندان، تهیه نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان نقاط محروم و... مهم‌ترین اقداماتی است که از ابتدای سال تاکنون با همکاری خیّران انجام داده‌ایم.»

«حلیاسادات حسینی» نویسنده و دوستدار محیط‌زیست:
بسیج، مأمن فعالان اجتماعی و زیست‌محیطی است
از نوجوانی عضو بسیج دانش‌آموزی بود و از این طریق فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را در گروه‌های جهادی شروع کرده است. «حلیاسادات حسینی» بانوی ۳۷ ساله بسیجی با اعتقاد به اینکه بسیج نهادی سالم و مردمی است که می‌توان با عضویت در آن به بهترین شکل ممکن در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و زیست‌محیطی مشارکت کرد، می‌گوید: «دوران دانش‌آموزی عضو فعال بسیج بودم. با ورود به دانشگاه کمی فعالیتم کاسته شد و از سال ۱۳۹۱ عضو فعال بسیج تهران بزرگ حوزه ۱۵۰ ذاکرین ناحیه عاشورا شدم. این بار بخش گسترده فعالیت‌هایم در حلقه‌های صالحین بود و به‌عنوان مربی سطح یک و ۲ حلقه‌های صالحین در پایگاه مسجد چهارده معصوم(ع) تدریس می‌کردم.»
دارنده مدرک دکترای مهندسی محیط‌زیست که از ساکنان قدیمی محله اقدسیه است با اشاره به اینکه با آغاز فعالیتش به‌عنوان رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۳ در بسیج شهرداری هم عضو شده است، می‌گوید: «ضمن مشارکت در فعالیت‌های جهادی بسیج شهرداری همچنان در پایگاه بسیج مسجد چهارده معصوم(ع) هم فعال هستم.»
این بانوی بسیجی ضمن کسب رتبه‌های علمی متعدد و تألیف ۲ کتاب با عناوین «مدیریت بیمارستان سبز» و «سیستم اطلاعات جغرافیایی»، با تحقیق در مورد نهج‌البلاغه مقام برتر جشنواره خوارزمی سال ۱۳۷۸ را نیز از آن خود کرده است. این بسیجی دوستدار محیط‌زیست طرحی با عنوان تولید کیسه‌های پارچه‌ای توسط بانوان سرپرست خانوار و توزیع رایگان آنها در نانوایی‌های منطقه ۱۳ را اجرا کرده است. او می‌گوید: «با اجرای این طرح علاوه بر مشارکت در حفظ محیط‌زیست، برای بانوان سرپرست خانوار هم اشتغال ایجاد کرده‌ایم.»

«زینب ختاوختن» رئیس کنگره ملی بسیج دانش‌آموزی:
بسیجی دغدغه‌ رفع مشکلات جامعه را دارد
۱۸ سال بیشتر ندارد، اما یکی از فعال‌ترین دانش‌آموزان بسیجی و از ساکنان محله دولتخواه منطقه ۱۹ است، از کودکی در پایگاه بسیج محله و بسیج دانش‌آموزی عضو شده است. «زینب ختاوختن» شرکت در طرح یاوران ولایت را عامل مهمی در افزایش فعالیت‌های خود در بسیج می‌داند و می‌گوید: «شرکت در برنامه‌ای که با موضوعات مختلف تربیتی، آموزشی، فرهنگی و... در تعطیلات سه ماهه تابستان برگزار می‌شد، رشد همه جانبه دانش‌آموزان را به همراه داشت. با عضویت در این گروه به مرور دغدغه‌ام نسبت به محیط اطرافم بیشتر شد تا اینکه در سال ۱۳۹۷ به محض ورود به دبیرستان نمونه دولتی بشری به‌عنوان فرمانده بسیج دانش‌آموزی و در ‌شهریور همان سال به نمایندگی از منطقه ۱۹ در اردوی تربیتی فرماندهان بسیج شرکت کردم و بعد از ارزیابی‌ و رأی‌گیری به‌عنوان رئیس کنگره ملی بسیج دانش‌آموزی انتخاب شدم.» وی ادامه می‌دهد: «روحیه بسیجی یعنی نه تنها دغدغه رفع مشکلات هم‌محله‌ای‌ها، بلکه افرادی را که شاید کیلومترها دورتر از تو هستند داشته باشی.» ختاوختن که با کلام نافذ خود در روایتگری زندگی و رشادت‌های شهدا در اردوهای راهیان نور هم فعال است، در روزهای همه‌گیری کرونا در پایگاه والفجر منطقه ۱۹ و در فضای مجازی فعالیت دارد. او چند هنرستان دخترانه را به کارگاه دوخت ماسک تبدیل کرده، همچنین در تهیه ارزاق برای خانواده‌های نیازمند هم مشارکت دارد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید