• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116767
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/M8KN3
+
-

ناتو مخالف خروج «غیرمسئولانه» آمریکا از افغانستان

آسیا
ناتو مخالف خروج «غیرمسئولانه» آمریکا از افغانستان

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هشدار داده است که خروج عجولانه و غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان، می‌تواند تمام دستاوردهای این کشور را نابود کند.
به گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، دبیرکل ناتو تأکید کرد که درصورتی که به حضور نظامی ناتو درافغانستان به‌گونه مسئولانه پایان داده نشود، این کشور باردیگر به بستر سازماندهی حملات تروریستی تبدیل خواهد شد. او گفت: «خروج عجولانه از افغانستان یک پروژه خطرناک است.»
اشاره استولتنبرگ به دستور ترامپ برای کاهش چشمگیر شمار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان تا 2‌ماه آینده است. طبق دستور رئیس‌جمهور آمریکا، شمار نیروهای این کشور در افغانستان از 4هزار و 500نیرو به 2هزار و 500نیرو کاهش پیدا خواهد کرد. طبق توافق صلحی که میان آمریکا و طالبان امضا شده، روند خروج نیروهای آمریکایی باید تا 5‌ماه دیگر تکمیل شود.
آمریکا در حالی مسیر خروج از افغانستان را در پیش گرفته که طالبان به تعهدات خود برای کاهش خشونت‌ها و قطع ارتباط با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی پایبند نبوده است. دبیرکل ناتو پیش از این اعلام کرده بود که نیروهای این سازمان حتی درصورت خروج کامل نیروهای آمریکایی در افغانستان خواهند ماند تا از دولت مرکزی این کشور در برابر طالبان حمایت کنند. موضوع ضرورت «خروج مسئولانه» آمریکا از افغانستان، موضوعی است که از سوی وزارت خارجه ایران هم مطرح شده است.
از سویی دیگر، اچ‌آر مک‌ماستر، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا با انتقاد از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی از افغانستان، آن را «اقدامی نفرت‌انگیز» خوانده است. مک‌ماستر که در پی اختلاف نظر با ترامپ از تیم او جدا شد، گفته است که دولت ترامپ با بیرون کشیدن سربازان از افغانستان، یک پیروزی به طالبان تقدیم می‌کند و این یک اقدام نفرت‌انگیز است. او در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا هشدار داد که درصورت تسلط طالبان به بخش وسیعی از خاک افغانستان، آمریکا باید منتظر همکاری این گروه با گروه‌های تروریستی مخالف خود باشد.
دستور ترامپ برای خروج نیروها در حالی صادر شده که وضعیت امنیتی در افغانستان به‌شدت بحرانی شده است. علاوه بر طالبان، داعش نیز حملات خود را علیه مردم در پایتخت و دیگر شهرها تشدید کرده است.

جمع‌آوری کمک مالی برای افغانستان
همزمان با ادامه نگرانی‌ها در مورد وضعیت امنیتی افغانستان، ژنو دیروز میزبان کنفرانس بین‌المللی یاری به افغانستان بود که با هدف جمع‌آوری کمک مالی کشورهای جهان برای این کشور برگزار می‌شود. این کنفرانس که با حضور نمایندگانی از ۷۰ کشور جهان و ۳۰ سازمان بین‌المللی با سخنرانی محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان آغاز به‌کار کرد امروز هم ادامه پیدا می‌کند.
کنفرانس‌های تعهدات مالی برای بازسازی افغانستان هر 4سال برگزار می‌شود. کنفرانس‌های قبلی تعهدات مالی در سال ۲۰۱۶ در بروکسل و در سال ۲۰۱۲ در توکیو برگزار شده بود. پیکا اویستو، وزیر امور خارجه فنلاند این نشست را فرصت مهم برای افغانستان و جامعه جهانی خوانده که برای توسعه پایدار و رشد و شکوفایی افغانستان متعهد شوند. فنلاند جزو میزبانان نشست امسال است.
طبق اعلام بانک جهانی، ۷۰درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ درحالی‌که جامعه بین‌المللی تاکنون میلیاردها دلار در افغانستان هزینه کرده است. تنها در 4 سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار از سوی کشورهای جهان در اختیار دولت افغانستان قرار گرفته است. طبق آمار، دولت افغانستان تا ۶۰ درصد از درآمد خود را از خارج تأمین می‌کند، اما منتقدان دولت معتقدند که مردم از این بودجه‌های کلان سهم اندکی می‌برند.
مشخص نیست در کنفرانس امسال چه مبلغی به دولت افغانستان کمک شود. طبق گزارش سازمان SIGAR نهادی که بر کمک‌های خارجی آمریکا به افغانستان نظارت دارد، در 10سال اخیر حدود ۱۹ میلیارد دلار کمک خارجی در جای نامشخص و بدون سند هزینه شده است. این عملکرد دولت مرکزی کابل، احتمالا به کاهش کمک‌های خارجی منجر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید