• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116728
+
-

علی مطهری در واکنش به زمزمه کاندیداتوری نظامیان در انتخابات 1400

رئیس‌جمهور نظامی ، صورت خوشی برای کشور ندارد

سیاست داخلی
رئیس‌جمهور نظامی ، صورت خوشی برای کشور ندارد

این روزها بحث انتخابات سیزدهمین دوره ریاست ‌جمهوری که قریب به 5‌ماه دیگر برگزار خواهد شد، داغ‌ترین محور گفت‌وگو و اظهارنظر صاحب‌نظران سیاسی است؛ از سبک برگزاری انتخابات گرفته تا چند و چون ورود جریان‌های سیاسی به آن و گمانه‌زنی درباره اعلام کاندیداتوری چهره‌های سیاسی همه و همه در کنار هم سبب شده است تا بحث انتخابات1400 و باید‌ها و شاید‌های آن محل توجه اذهان عمومی و صاحب‌نظران باشد.
در این میدان احتمال ورود و کاندیداتوری برخی چهره‌های نظامی ازجمله محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و علی شمخانی به عرصه انتخابات نیز یکی از پرچالش‌ترین مباحث صاحب‌نظران سیاسی روز کشور است.
پیش‌تر اسماعیل کوثری، جانشین سابق فرمانده سپاه ثارالله و نماینده اسبق تهران در حمایت از ظهور و بروز یک رئیس‌جمهور نظامی گفته بود که نمی‌دانم  چرا بعضی‌ها می‌خواهند جنگ روانی راه ‌بیندازند و بگویند نظامی! منظور آنها بچه‌های سپاه هستند؛ بچه‌های سپاه قبل از اینکه به سپاه بیایند، سیاسی بوده و مبارزه می‌کردند.
در جدیدترین واکنش‌ها به‌احتمال ورود یک چهره نظامی به انتخابات1400 علی مطهری، گفت: اینکه ما یک رئیس‌جمهور نظامی داشته باشیم به معنای قحط‌الرجال است و اینکه ما نیروی غیرنظامی در حد ریاست‌جمهوری نداریم و مجبور شده‌ایم از میان نظامی‌ها رئیس‌جمهور انتخاب کنیم، این به صلاح کشور نیست.
نایب‌رئیس مجلس دهم، افزود: اگر یک فرد نظامی بخواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری بشود باید پیش از آن از سپاه یا ارتش خارج شود و عضو رسمی نیروهای مسلح نباشد. در این صورت می‌تواند اعلام کاندیداتوری کند، اما اگر درحالی‌که عضو رسمی نیروهای مسلح است، کاندیدای ریاست‌جمهوری شود و رأی بیاورد، اینکه ما رئیس‌جمهور نظامی داشته باشیم صورت خوشی برای کشور ندارد و حکومت‌های گذشته ترکیه و پاکستان را تداعی می‌کند که آنها با زحمت زیاد توانستند از سلطه نظامی‌ها خارج شوند. با توجه به این مطلب باید گفت حضور نظامیان در عرصه سیاست خصوصا در منصب ریاست‌جمهوری به‌صلاح کشور نیست.
او سپس در پاسخ به اینکه این تفسیر شما افرادی مثل محسن رضایی، شمخانی و قالیباف که  زمزمه‌ کاندیداتوری‌شان شنیده می‌شود را دربرمی‌گیرد، گفت: اینها هم مشمول این شرط هستند و اگر می‌خواهند کاندیدا شوند باید از سپاه یا ارتش خارج شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید