• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116602
+
-

پرسش‌های شهروندان درباره اجرای محدودیت‌ها

مهرنوش میرزایی‌مهر- خبرنگار

با نزدیک شدن فصل سرما آمار فوتی‌های مبتلا به کرونا نیز افزایش یافت و رکوردهای بی‌سابقه‌ای به‌جا گذاشت به‌طوری‌که روزهای سیاهی را برای آبان99 رقم زد. با شروع آخرین ماه از پاییز محدودیت‌های جدید اجتماعی برای کنترل شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شد. با اعمال محدودیت‌های فراگیر کرونا، برای اکثر شهرهای ایران محدودیت‌های کم‌سابقه‌ای اجرایی شد. حالا 3روز است که دیگر 9شب ساعت شلوغی خیابان‌ها نیست و برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا تردد از ساعت 9شب تا 4صبح در خیابان‌ها ممنوع اعلام شده است. کسبه نیز این چند روز با محدودیت در فعالیت مواجه شده‌اند و خریداران با درهای بسته مراکز خرید روبه‌رو می‌شوند.
شهروندان به‌خصوص در تهران نظرات مختلفی درباره نحوه اجرای محدودیت‌های فراگیر دارند. همشهری در شبکه‌های اجتماعی خود، به نظرسنجی از مخاطبان درباره عملکرد اطلاع‌رسانی و اجرای این محدودیت‌های کرونایی پرداخت. آنطور که مخاطبان ما در شبکه‌های‌اجتماعی نظر داده‌اند آنها از نحوه اجرای این محدودیت‌ها و اطلاع‌رسانی درباره آن رضایت ندارند. در نظرسنجی تلگرامی روزنامه همشهری 42درصد افراد به درست اجرایی نشدن محدودیت‌ها و اطلاع‌رسانی ضعیف رأی دادند. گزینه دومی که بیشترین رأی را آورد نیز اجرای ضعیف طرح و اطلاع‌رسانی خوب بود. در این میان تنها 15درصد مخاطبان عقیده دارند که اجرای محدودیت‌ها موفقیت آمیز بوده و همه موارد مورد نیاز نیز اطلاع‌رسانی شد. در آخرین مورد نیز 9درصد به اجرای موفقیت‌آمیز و اطلاع‌رسانی خوب این محدودیت‌ها رأی دادند.
با درنظر داشتن این نکته که گزینه‌ها در توییتر با تلگرام اندکی تفاوت داشت، نتایج در توییتر نیز مشابه تلگرام بود و موفقیت آمیز بودن این طرح کمترین رأی را آورد که فقط 7درصد مخاطبان به آن رأی دادند. 15درصد نیز اجرای این محدودیت‌ها را رضایت‌بخش دانستند. درست اجرایی نشدن این طرح 23درصد رأی آورد و بیشترین تعداد با 56درصد آرا به اجرای ضعیف این اقدامات اختصاص یافت.
البته هنوز برای ارزیابی چگونگی اجرای محدودیت‌ها زود است. همشهری در شبکه‌های اجتماعی خود آماده انعکاس نظرات شهروندان و دریافت پرسش‌ها و ابهامات آنها درباره محدودیت‌هاست. ما تلاش می کنیم برای پرسش‌های شهروندان،از طریق ستاد مقابله با کرونا پاسخ‌ها و ر‌اهکارهای مناسب پیدا کنیم.

قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا راضی از طرح
روز گذشته قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا هم طی اطلاعیه‌ای با مثبت ارزیابی کردن مرحله آغازین طرح جدید محدودیت‌ها از مشارکت فعال مردم و صاحبان مشاغل در اجرای طرح و همچنین همکاری دستگاه‌های عضو قرارگاه و اصحاب رسانه تقدیر کرد. در اطلاعیه این قرارگاه آمده است:« پس از بررسی گزارش‌های ارزیابی ۳۱ استاندار کشور از وضعیت اجرای طرح و همچنین مرور گزارش‌های میدانی و عملیاتی ۴۵۰فرماندار و رؤسای شبکه‌های بهداشت و درمان در شهرستان‌های مختلف کشور و وضعیت تخصصی ارائه شده از سوی دستگاه‌های عضو در بازدید فرمانده قرارگاه از مرکز کنترل قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، روند اجرای طرح جدید محدودیت‌ها با موفقیت آغاز شده است.»
همچنین در این اطلاعیه بر رفع اشکالات اجرایی طرح تأکید شده است: «بی‌تردید اشکالات و نقاط ضعف موردی موجود در اجرای طرح، در گزارش‌های نظارتی به‌عمل آمده به‌دقت شناسایی شده و پس از بررسی کارشناسی، فورا درخصوص آن، اتخاذ تدبیر و تصمیم به عمل خواهد آمد و در روزهای آتی شاهد رفع این مشکلات خواهیم بود.» قرارگاه عملیاتی مبارزه با کروناه در ادامه اطلاعیه خود آورده است: «این قرارگاه همچنین مصرانه از عموم مردم شریف و عزیز ایران درخواست می‌نماید، کماکان با اجرای دقیق توصیه‌های بهداشتی و مشخصا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استمرار اجرای محدودیت‌های ابلاغ شده ازجمله اجتناب از سفر به دیگر مناطق کشور، زمینه طرد و نفی هر چه سریع‌تر ویروس منحوس کرونا را از سرزمین ایران فراهم آورند.»

برخی سؤالات شهروندان
طی 3 روز گذشته با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که از طریق رسانه‌های مختلف انجام شده است هنوز ابهاماتی درباره نحوه اجرای طرح محدودیت‌های فراگیر کرونایی وجوددارد؛ در همین رابطه  برخی کاربران در اینستاگرام همشهری از تعطیل بودن فست‌فودها سؤال کرده و عده‌ای دیگر هم پرسیده‌اند: «یعنی با این وضع رفت‌وآمد تهران و کرج هم ممنوع است؟» در بخش دیگری کاربران از شدید دانستن این محدودیت‌ها تعجب کرده‌اند و منتظر محدودیت‌های بیشتر بوده‌اند.
 یکی از کاربران نکته‌ای را مطرح کرد که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، کاربر صبوری نوشت: «این نیمه‌تعطیلی همه کسانی که محل کارشون بین دوتا استان هست رو کلافه کرده، مثلا خونه قزوین و محل کار البرز، من باید چکار کنم؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید