• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11657
+
-

به خانه نقلی و زیبای من خوش آمدید

این روزها بسیاری از افراد ساکن در شهرهای بزرگ ناچار هستند در آپارتمان‌های کوچک و نقلی زندگی ‌کنند. این یک راهنمای جمع‌و‌جور برای آنهایی است که می‌خواهند آپارتمانی نقلی اما دلباز داشته باشند

به خانه نقلی و زیبای من خوش آمدید

یکی از مسائل اصلی زندگی در کلانشهرها برای شهروندان، ساکن‌شدن در آپارتمان‌هایی با متراژ کم و دلگیر است؛ آپارتمان‌هایی که گاهی با چیدمان نادرست حتی کوچک‌تر از متراژ اصلی‌اش دیده می‌شود. اگر شما هم مثل بیشتر شهروندان امروزی در آپارتمان‌های کوچک و نقلی زندگی می‌کنید می‌توانید با خواندن این مطلب و الهام گرفتن از نکات و اصولی که در آن آمده کاری کنید تا آپارتمان کوچک‌تان شیک‌تر، شادتر و دوست‌داشتنی‌تر به‌نظر برسد.



رنگ من کو؟

در رنگ‌آمیزی کفپوش، سقف و دیوارها بهتر است از رنگ‌های روشن و خنثی مثل کرم، بژ، طوسی استفاده کنید. درضمن این رنگ‌ها به آسانی با همه رنگ‌ها جور درمی‌آید و ست می‌شود و هنگام انتخاب رنگ پرده‌ها، مبلمان و وسایل تزیینی دست‌تان بازتر خواهد بود.



خودت را در آینه ببین

آینه از آنجا که نور و تصویر را منعکس می‌کند سبب می‌شود فضای خانه پرنورتر و دلبازتر به‌نظر برسد. بنابراین سعی کنید حتما روی یکی از دیوارها به‌خصوص دیواری که جلوی در ورودی قرار دارد آینه نصب کنید. اگر آینه بزرگ‌تر و قدی باشد بهتر است.



راحت پوش

بهتر است به‌هیچ‌وجه کل خانه را با فرش یا موکت نپوشانید چون فضا دلگیر نشان داده می‌شود. اندازه و ابعاد کفپوش‌ها هرچه بزرگ‌تر باشد فضای خانه بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد. به‌هیچ‌وجه قالیچه را حذف نکنید چون علاوه بر اینکه زیبایی قابل‌توجهی به خانه‌تان می‌بخشد جلوی صداهای مزاحم را هم می‌گیرد. درضمن اندازه قالیچه هم باید متناسب باشد؛ نه خیلی بزرگ که کل فضای کف خانه را بپوشاند و نه خیلی کوچک؛ مثلا اگر برای زیر میز ناهارخوری قالیچه انتخاب می‌کنید باید اندازه‌ آن به‌‌گونه‌ای باشد که وقتی افراد روی صندلی می‌نشینند پاهایشان روی قالیچه باشد.



پرده مناسب

پارچه‌های براق مثل پارچه‌های ابریشمی، ساتن و حریر برای پرده‌هایی که قرار است در آپارتمان‌های کوچک نصب شوند مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند. درخشندگی و براقی آنها بین رنگ‌های روشن زمینه سقف، کفپوش و دیوارها خودنمایی می‌کند و به آپارتمان‌تان جلوه دلنشینی می‌بخشد. پارچه‌های سنگین مثل مخمل برای آپارتمان‌های نقلی توصیه نمی‌شود. مدل پرده‌ هم بهتر است خیلی پرچین نباشد. سعی کنید حتی‌الامکان از والان‌های شلوغ و مدل‌دار و میله‌پرده‌های سنگین و طرح‌دار استفاده نکنید چون فضای خانه را کوچک‌تر نشان می‌دهند.



زیبایی تابلو

بهتر است تابلوهای خیلی بزرگ را انتخاب نکنید چون باعث می‌شود فضای خانه شلوغ به‌نظر برسد. ترجیحا از تابلوهای اسپرت و شیک که طرح‌های خیلی شلوغ و رنگ‌های خیلی تند و متضاد در آنها به‌کار نرفته برای تزیین دیوارها استفاده کنید. مکانی که تابلوها را نصب می‌کنید هم خیلی مهم است. نباید محل نصبشان خیلی نزدیک به سقف باشد. جایی که تابلوها روی دیوار قرار می‌گیرد باید به‌گونه‌ای باشد که افراد بدون اینکه بخواهند سرشان را بالا ببرند بتوانند به‌راحتی آنها را تماشا کنند.



زینت‌بخش خانه‌ها

لازم نیست هر وسیله تزیینی‌ای که به‌نظرتان زیبا می‌رسد را در خانه‌تان جا بدهید. این کار باعث شلوغی بیش از حد منزل‌تان می‌شود. هرچه دکوراسیون منزل‌تان خلوت‌تر باشد فضای خانه شیک‌تر و آرام‌بخش‌تر خواهد بود.



به آباژور هم فکر کن

انتخاب یک آباژور مناسب هم به نورپردازی بهتر منزل کمک می‌کند و هم باعث زیباتر به‌نظر رسیدن دکوراسیون آن می‌شود. جنس، رنگ و شکل آباژور باید متناسب با مبلمان و پرده شما باشد. مثلا اگر مبلمان شما کلاسیک است بهتر است از آباژور کلاسیک (مخروطی و پارچه‌ای) و اگر چیدمان و وسایل منزل‌تان مدرن است بهتر است از یک آباژور مدرن استفاده کنید. مثلا آباژورهای بلند و کشیده که در کنج قرار می‌گیرد و فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کند گزینه‌ مناسبی برای آپارتمان‌های کوچک و نقلی است. اگر می‌خواهید کنار میز ناهارخوری از آباژور استفاده کنید باید اول به جایی که لوسترها نصب شده دقت کنید. اگر بالای میز ناهارخوری لوستر نصب شده می‌توانید یک یا دو آباژور کنار میز ناهارخوری قرار دهید. اما اگر بالای میزناهارخوری لوستر نصب نیست بهتر است یک آباژور ایستاده و منحنی انتخاب کنید که از بالای میز ناهارخوری درست مرکز میز شما را روشن و نورانی کند. یک آباژور مناسب باید نور کافی داشته باشد؛یعنی اگر دیگر روشنایی‌های منزل خاموش است نور آن کافی باشد و درضمن زیبا نیز به‌نظر برسد. مناسب‌ترین جا برای قراردادن آباژور در نشیمن و پذیرایی کنار بوفه یا میز ناهارخوری است. یک آباژور مناسب باید ایمنی خوبی داشته و بی‌خطر باشد. سیم‌کشی و لامپ آباژور باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی در دسترس بچه‌ها قرار نگیرد  و خطری آنها را تهدید نکند.




   نکاتی ظریف و کاربردی


 کنار تخت‌تان یک شکلات‌خوری زیبا قرار دهید و داخل آن را با شکلات‌های طرح‌دار یا میوه‌های خوشرنگ مثل توت‌فرنگی یا میوه خشک پر کنید.

 در اتاق خواب‌تان هرگز تلویزیون قرار ندهید.

 یک دستگاه پخش موسیقی در اتاق خواب تان بگذارید تا درصورت لزوم بتوانید موسیقی‌های دلخواهتان را گوش دهید.

 روی تختخواب‌تان کوسن‌های نرم و رنگی زیادی قرار دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید