• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 1 آذر 1399
کد مطلب : 116388
+
-

آماده‌باش پایتخت برای برف و باران

مانور برف‌روبی با هدف سنجش آمادگی نیروها و تجهیزات خدمات شهری در مقابله با بارش‌های آینده در پارک ارم برگزار شد

خدمات شهری
آماده‌باش پایتخت برای برف و باران


 زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار


آبان سال گذشته به ناگه آسمان بارید و در کمتر از چند دقیقه ذرات برف پایتخت را سفیدپوش و همه را غافلگیر و شوکه کرد. خیابان‌ها بر اثر لغزندگی مسدود شدند و شهروندان ساعت‌ها در ترافیک ماندند. یخ‌زدگی معابر هم عبور و مرور را برای مردم سخت کرد و حتی برخی به ناچار خانه‌نشین شدند. همین تجربه کافی بود تا امسال مدیران شهری از ماه‌ها قبل برای فصل زمستان برنامه‌ریزی کنند و تجهیزات لازم مقابله با بارش‌های برف و باران تهیه و در اختیار مناطق بیست‌ودوگانه قرار دهند. بر این اساس مانور برف‌روبی با هدف سنجش آمادگی نیروها و تجهیزات خدمات شهری در مقابله با بارش‌های برف و باران در پارک ارم برگزار شد.
مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهردار تهران در حاشیه این مانور در گفت‌وگو با همشهری، وضعیت آماده‌باش نیروها و تجهیزات خدمات شهری مناطق را خوب ارزیابی کرد و گفت: «امسال برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با نزولات جوی فصول سرد سال از اردیبهشت‌ماه شروع شد و امیدواریم با خدمت‌رسانی مطلوب زمینه تجربه لذتبخش زمستان برای شهروندان فراهم شود.»
به‌گفته او، مدیریت شهر در حوزه معاونت خدمات شهری امسال یک تغییر رویه اساسی داشته است: «مدیریت ماشین‌های غیرتخصصی سبک و سنگین مانند کامیون‌ها و نیروهای کارگری به معاونت خدمات شهری مناطق واگذار شده است و درصورت نیاز به دستور شهرداران مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرند و خدمت‌رسانی می‌کنند.» 
یزدانی در ادامه با بیان اینکه کمبودی در کارگر خدمات شهری و برف‌روب وجود ندارد عنوان کرد: «کارگران حوزه خدمات شهری در روزهای آتی مشغول نظافت، شست‌وشو و رفت و روب معابر هستند و در فصول سرما هم بنا به مقتضای زمانی پارو به ‌دست می‌گیرند و برف‌روبی می‌کنند.»
امسال 270دستگاه خودروی تخصصی برف‌روبی، شن و نمک‌پاش توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تامین و به‌گفته این مقام مسئول با توجه به شیب معابر و محورهای بزرگراهی در اختیار مناطق بیست‌و‌دوگانه قرار گرفته‌اند. همچون سنوات گذشته نیز مخازن شن و نمک در معابر جانمایی شده‌اند تا درصورت نیاز شهروندان برای رفع یخ‌زدگی و لغزندگی از آنها استفاده کنند.
همچنین همکاری و هماهنگی بین‌دستگاهی موضوع دیگری بود که یزدانی در گفت‌وگو با همشهری به آن اشاره کرد و گفت: «هماهنگی‌های لازم با ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای متولی مانند پلیس راهور، نیروی انتظامی، اورژانس، آتش‌نشانی و سازمان هواشناسی انجام شده است و امیدواریم با تعاملات خوب دستگاه‌ها شرایطی به‌وجود آید تا مردم از بارش‌های برف و باران لذت ببرند و زمستان متفاوت و البته خاطره‌انگیزی تجربه کنند.»

افزایش 25درصدی تجهیزات
عملکرد بیش از ۲۰۰خودروی سبک و سنگین، خودروهای پیک آپ و همچنین کامیون‌های برف‌روبی در مانور تجهیزات خودرویی برف‌روبی شهرداری منطقه5 ارزیابی شد و به گفته محمود کلهری، شهردار منطقه موقعیت جغرافیایی و همچنین سابقه بارش‌های برف سنگین در منطقه سبب شد تا قبل از شروع بارش‌های برف و باران با همکاری معاون خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران امکانات فراهم شود: «امسال تجهیزات برف‌روبی منطقه حدود 25درصد افزایش داشته است و نیروها و تجهیزات برای مقابله با بارش‌های برف و باران آمادگی دارند. همچنین تمامی رود‌دره‌ها، رودخانه‌ها و مسیل‌ها لایروبی شده‌اند و کیسه‌های شن و ماسه در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰متری در دسترس شهروندان قرار گرفته است.»
به گفته کلهری، اکنون 14سایت برف‌روبی در منطقه راه‌اندازی شده است: «تدابیر لازم برای مقابله با روزهای برفی و بارانی پیش‌بینی شده است اما به هر دلیلی شهروندان اگر با موانع یا مشکلی مواجه شدند می‌توانند از طریق سامانه 137 و 1888 گزارش دهند و مطمئن باشند در کمترین زمان به درخواست‌شان رسیدگی می‌شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید