• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116260
+
-

شهرداری حافظ مدارس ماندگار می‌شود

امضای تفاهمنامه سه‌جانبه بین شهرداری، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری

مدتی بعد از نخستین آموزشگاه نوین ایران در خیابان ناصرخسرو، نسلی از مدارس جدید ساخته شدند که فارغ‌التحصیلان آن توسعه و پیشرفت ایران در قرن گذشته را بنیانگذاری کردند. تعدادی از این ساختمان‌ها با وجود عمر طولانی و فرسودگی پابرجا هستند. دیروز یکی از آنها -مدرسه ماندگار البرز- شاهد توافق چند ارگان برای حفظ این ساختمان‌های ارزشمند بود.
به‌گزارش همشهری، برای حفظ این میراث تاریخی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری تهران تفاهمنامه همکاری سه‌جانبه به امضا رساندند تا مدارس ماندگار تهران با حفظ هویت تاریخی خود مرمت و بازسازی شوند.
 با امضای این تفاهم بین محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پیروز حناچی شهردار تهران؛ آن دسته از مدارسی که از قدمت و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی برخوردار بوده و در سطح ملی یا استانی دارای حسن شهرت باشند، برابر ضوابط و مقررات شورای‌عالی آموزش و پرورش، در زمره مدارس ماندگار مورد بررسی قرار می‌گیرند.
براساس این تفاهمنامه؛ وزارت آموزش و پرورش نسبت به معرفی مدارس ماندگار و سایر بناهای ارزشمند (مطابق تعریف میراث فرهنگی کشور) اقدام کرده و زمینه‌های همکاری برای حفظ، مرمت، احیا، استمرار فعالیت آموزشی و بهره‌برداری فرهنگی ابنیه معرفی‌شده را فراهم می‌کند. شهرداری تهران نیز در تهیه و اجرای طرح مرمت، احیا و بهره‌برداری و نیز تأمین اعتبارات مورد نیاز بناهای ارزشمند به‌عنوان بخشی از فضای شهری قابل دسترس شهروندان، اقدام می‌کند.

حفظ و نگهداری ارزش‌های شهر
شهردار تهران در مراسم امضای این تفاهمنامه در مدرسه البرز گفت: «افتخار داریم که در یکی از ماندگارترین فضاهای آموزشی شهرمان گرد هم جمع شده‌ایم و هدف همه ما حفظ و نگهداری ارزش‌های شهر است.»
 حناچی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری تلاش شد به موضوع میراث فرهنگی بیشتر توجه شود، افزود: «ثروت‌های شهر همان‌هایی هستند که فرصت ظهور و بروز می‌یابند. ما در دوره جدید مدیریت شهری تلاش کردیم که نگاه مدیریت شهری را به کلانشهر تغییر دهیم و به ارزش‌های آن بیفزاییم. تهران شهری زیباست و مملو از اتفاقات و حوادث که آثار آن هنوز در شهر باقی است. تهران بیش از ۲۰۰سال است که پایتخت است و آثار زیادی را در خود جای داده و بخشی از این آثار در حوزه آموزش و پرورش هستند.»
شهردار تهران ادامه داد: «مرحوم پیرنیا از مدارسی در شهر یاد می‌کند که در آن از معماری ایرانی استفاده شده و این مدارس در بخش‌های جنوبی شهر قرار دارند. یکی از این مدارس همین مدرسه البرز است که با وجود اینکه معمارش نیکلای مارکوف روسی بود، اما معماری آن ایرانی است.»

   فرصت تعامل با مجلس برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری

دیروز همچنین در جلسه بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی که در مجلس پیگیری می‌شود، تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران با سازمان شهرداری‌ها به امضا رسید. در این جلسه حناچی با بیان اینکه لازم است با نمایندگان مجلس به‌صورت جدی‌تر در تعامل باشیم، گفت: «من در این‌باره با آقای قالیباف صحبت کردم برای ایشان هم این طرح ابهام‌هایی داشت اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قانون شهرداری‌ها در این میان چه تکلیفی دارد؟ این قانون در زمانی تصویب شده است که ایران کلانشهری نداشت و معضلاتی که امروز در کلانشهرها با آن مواجهند در این قانون تعیین تکلیف نشده است. به‌عنوان مثال در موضوع کمیسیون ماده۱۰۰ اگر بخواهیم سفت و سخت فقط قلع و قمع کنیم با اعتراضات مردم مواجه می‌شویم همچنان که دو مورد خودسوزی در مقابل شهرداری مربوط به آرای کمیسیون ماده۱۰۰ بود و ممکن است اعمال فشار بیشتر در کمیسیون ماده۱۰۰ عکس‌العمل‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.» به‌گفته او وجود قوی‌ترین فراکسیون مجلس که فراکسیون شهر است، با ۱۷۰نماینده و تجربه مدیریت شهری رئیس مجلس می‌تواند یک فرصت باشد. شهردار تهران همچنین یکی از ایرادات طرح را مواد زیاد آن دانست و گفت:«به‌نظر من قانون باید موجز، مختصر و محکم باشد. اما این طرح مفصل است و حدود ۲۰۰ماده دارد ضمن اینکه ممکن است در صورت جدی شدن این طرح دولت لایحه‌ای در این زمینه ارائه کند.» شهردار تهران تأکید کرد:«ما در فرایند تصویب این طرح فعالانه حضور خواهیم داشت و از ظرفیت‌های مختلفی مانند کلانشهرها استفاده می‌کنیم. » در این مراسم محمدرضا جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌های وزارت کشور هم از ظرفیت بالای مجلس یازدهم گفت و افزود: «نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به مجالس قبل تجربه و دغدغه بیشتری در حوزه مدیریت شهری دارند و این برای ما یک فرصت است که بتوانیم اصلاحات لازم در قوانین مدیریت شهری را انجام دهیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید