• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 28 آبان 1399
کد مطلب : 116132
+
-

نقشه صعود کرونا

آخرین رنگ‌بندی شهرها بر اساس میزان شیوع کرونا، فردا پنجشنبه از سوی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار می‌گیرد تا از شنبه اول آذر شاهد اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی باشیم

نقشه صعود کرونا

سیده زهرا عباسی- خبر‌نگار

طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روند کلی ابتلا به بیماری کرونا در کشور به شدت صعودی است. بر اساس آخرین اطلاعات وزارتخانه، 124 شهر قرمز، 150 شهر نارنجی و 98 شهر هم زرد هستند، اما این فهرست قرار است تا فردا یعنی پنجشنبه 29 آبان به‌روز شود. رنگ‌بندی و فهرست جدید شهرها در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار می‌گیرد تا استان‌ها بر مبنای این فهرست از شنبه اعمال محدودیت‌ها را آغاز کنند.  کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به 23 آبان، در 7 استان ایلام، خراسان شمالی،‌ اردبیل، فارس، گلستان، قزوین و سیستان‌وبلوچستان از روند صعودی یا پیک جدید بیماری یاد کرده است.

مکث
نگاهی به روند‌ها

کمیته اپیدمیولوژی کووید- 19 در محاسبه بروز بیماری کرونا، تعداد موارد جدید روزانه مبتلایان بستری و مرگ را آنالیز می‌کند. بر این مبنا، در مواردی که هر دو شاخص ابتلا و مرگ و میر افزایشی باشد، روند صعودی است. اگر شاخص ابتلا نزولی اما مرگ و میر صعودی باشد،‌ احتمالا یک پیک اپیدمی رد شده است. همچنین وقتی منحنی به پایان می‌رسد شاهد وضع باثبات هستیم،‌ اما نباید فراموش کرد در همین ثبات هم احتمال بروز پیک دیگر وجود دارد. در مواردی که هر دو شاخص نزولی باشد، احتمالا روند نزولی است که در حال حاضر در هیچ کدام از استان‌ها شاهد چنین وضعی نیستیم. منظور از ناسازگاری داده‌ها نیز این است که تغییرات داده مرگ و ابتلا، یک الگوی قابل تفسیر نداشته و در این موارد تحلیل‌های بهتر در روزهای آینده و با داده‌های جدید به دست می‌آید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید