• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11610
+
-

کارآفرینی روستایی

میترا شکری/ خبرنگار
حدود 4 سال قبل، ایده‌ پرداخت وام روستایی جهت ایجاد اشتغال به گوش رسید. این طرح مدتی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه در نهایت شهریور سال قبل از سوی مجلس به‌عنوان قانون تصویب شد. اگر در روستا زندگی می‌کنید و برای ایجاد اشتغال خود نیاز به کمی سرمایه‌دارید، بهتر است صحبت‌های سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری را درخصوص این وام و چگونگی پرداخت آن بخوانید.



سفر کردیم و سنجیدیم

برای اینکه بدانیم چطور باید به روستاییان وام بدهیم و تمام جوانب کار را بسنجیم، تصمیم گرفتیم به استان‌های مختلف کشور سفر کنیم. سال 93 استارت این کار زده شد. سفرها را شروع کردیم و قرار شد به روستاهای مرزی که می‌توانند به شکل مشارکتی و با ایجاد شرکت‌های سهامی خاص از وام استفاده کنند، وام‌های بدون کارمزد بدهیم. این کار را هم کردیم. ما 90درصد از مبلغی را  که برای شروع کار نیاز داشتند به آنها پرداخت کردیم و خودشان هم 10درصد آورده داشتند و کارشان به این شکل جلو می‌رفت. این شیوه صرفا مختص به روستاهای مرزی کشور بود.



بانک‌های عامل معرفی شدند

آذر‌ماه 95 این طرح تحت عنوان «اشتغال پایدار روستایی و عشایری»- با اشاره به این موضوع که مبلغ 5/1میلیارد دلار از صندوق توسعه‌ ملی مختص وام روستاییان و عشایر، با کارمزد صفر درصد پرداخت شود- تقدیم مجلس شد. بعد از تصویب این قانون در شهریور سال گذشته تصمیم بر آن شد که این وام‌ها افزایش پیدا کند تا میزان اشتغال‌زایی کشور هم بیشتر شود. در آن برهه مقرر شد بانک مرکزی هم از محل منابع خودش به همان میزان سهم بگذارد. بعد از تأیید، بانک‌های کشاورزی، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید، صندوق و بانک کشاورزی به‌عنوان بانک‌های عامل برای پرداخت وام معرفی شدند. در نهایت مؤسسه‌های مالی و بانک‌ها 6‌هزار میلیارد و صندوق توسعه هم 6 هزار میلیارد در این طرح سهیم شدند.



سود 6 درصدی

طبق تصویب مجلس این وام با سود 6 درصد به روستاییان تعلق می‌گیرد. البته برای شهرهایی که جمعیت آنها کمتر از 10هزار نفر است هم وام‌ سرمایه در گردش با 10درصد درنظر گرفته شده است. حتی با گذشت 3 سال از شروع طرح، هنوز هم تسهیلات روستاها و عشایر مرزی بدون پرداخت کارمزد است.



وام تا سقف 6 میلیارد تومان

نهایت اعتباراتی که ما برای پرداخت وام درنظر گرفته‌ایم 6میلیارد تومان است اما اگر متقاضی برای شروع کار به مبلغ بیشتری نیاز داشته باشد، باید به کارگروه ملی تهران مراجعه کند تا کارشناسان مبلغ مورد نظر او را تأیید کنند. کف اعتبارات را هم 100میلیون تومان درنظر گرفته‌ایم.



اولویت با اشتغال پایدار است

برای پرداخت وام اولویت را برای کسانی درنظر می‌گیریم که طرح اجرایی‌شان برای افراد ایجاد اشتغال پایدار می‌کند. علاوه بر این طرح‌هایی که در زمینه‌های دانش‌بنیان هستند نیز جز اولویت‌های ما قرار دارند. هم‌اکنون بیشتر در قسمت کشاورزی و فناوری درخواست تسهیلات داشتیم. بخش‌های گردشگری، صنایع و معادن و واحدهای تولیدی در رده‌های بعدی هستند.



وام با یک کلیک

روستاییانی که می‌خواهند برای خودشان و هم روستایی خود ایجاد شغل کنند، دو راه پیش رو دارند. نخستین راه مراجعه به اداره مربوطه است و راه دوم ثبت‌نام در سایت کاراست. در این سایت که به آدرس WW.KARA.MCLS.GOV.IR در دسترس است به راحتی می‌توانند ثبت‌نام‌شان را انجام بدهند و با دریافت کد پیگیری روند کاری‌شان را دنبال کنند.



حداکثر یک‌ماه

برای پرداخت این وام به روستاییان عزیز مقرر کرده‌ایم بانک‌ها به سرعت کارشان را انجام بدهند. درصورتی که متقاضیان وثیقه و تضامین‌شان را به بانک تحویل دهند حداکثر بعد از یک‌ماه وام آنها به شکل مرحله‌ای پرداخت خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید