• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 27 آبان 1399
کد مطلب : 115998
+
-

موفقیت ۹۴ درصدی واکسن جدید کرونا

پس از واکسن مشترک فایزر و بیو‌ان‌تک با تأثیر ۹۰درصد، حالا اعلام تأثیر ۹۴درصدی واکسن یک شرکت آمریکایی باعث رشد بازارهای مالی جهان شده است

دانش
موفقیت ۹۴ درصدی واکسن جدید کرونا

زهرا خلجی- خبر‌نگار

  شرکت مدرنا پس از فایزر، دومین شرکتی است که نتایج اولیه امیدبخش آزمایش بزرگ واکسن خود را روز گذشته اعلام کرد. هرچند هنوز با ارائه عمومی و نهایی آن ماه‌ها فاصله است اما این مسئله امید جدیدی به جهان داد. از مدتها پیش دانشمندان تأکید دارند که برای نجات جهان از بیماری کووید-19 به چند واکسن نیاز است.
 به گزارش نیویورک تایمز، این شرکت داروسازی آمریکا ادعا می‌کند که واکسن کرونا ویروس آنها 94.5درصد مؤثر است که براساس بررسی اولیه نتایج فاز سوم آزمایش بالینی اعلام شده است.
محققان می‌گویند نتایج گزارش شده فراتر از حد تصور آنهاست اما این واکسن احتمالا تا بهار به‌طور گسترده در دسترس نخواهد بود. مدرنا اطلاعات اولیه را روز گذشته درباره واکسن بیماری کووید-19 که بیش از 53میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر کرده و بیش از 1.2میلیون نفر را کشته، ارائه داده است.
شرکت آمریکایی فایزر با همکاری BioNTech نخستین تیمی بود که یک هفته پیش گزارش داد که واکسن آن بیش از 90درصد مؤثر است.
محققان با تلقیح برخی از داوطلبان در مطالعه و دادن دارونما به دیگران واکسن‌ها را آزمایش کردند و سپس 2گروه را تحت نظر گرفتند تا ببینند چند نفر بیمار هستند. مدرنا مستقر در کمبریج آمریکا واکسن خود را با همکاری محققان مرکز تحقیقات واکسن به‌عنوان بخشی از انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، تولید کرده است. دکتر آنتونی فائوچی، مدیر این مؤسسه در مصاحبه‌ای، گفت: من گفته بودم که با یک واکسن مؤثر 75درصد راضی خواهم شد. واضح بود که ما دوست داشتیم بین 90تا 95درصد اثربخشی ببینیم اما این انتظار نمی‌رفت. فکر می‌کردم می‌توانستیم واکسن خوبی ارائه بدهیم اما اثر بخشی 94.5درصد بسیار چشمگیر است.
در این بین شاخص سهام آمریکا در روز دوشنبه پس از اعلام اثربخشی واکسن شرکت مدرنا، در دوران اخیر یک رکوردشکنی دیگر را ثبت کرد. نجات تدریجی جهان از ویروس کرونا در نهایت می‌تواند به بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای بهبودی از رکودهای عمیق کمک کند.
معاملات آتی سهام آمریکا پس از اعلام نتایج توسط مدرنا افزایش است و سهام معاملات مدرنا در معاملات پیش از بازار 11درصد رشد داشته است. خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به واکسن‌ها کمک کرد تا S&P 500 (DVS) به یک رکورد نزدیک شود. همچنین در پی اعلام موفقیت 5/94 درصدی واکسن جدید ضد‌کرونا توسط شرکت آمریکایی مدرنا بهای جهانی نفت 3درصد افزایش یافت.
«نیل شیرینگ» اقتصاددان ارشد گروه سرمایه اقتصادی، پیش از اعلام نتایج مدرنا در یادداشت تحقیقی نوشت که پیشرفت واکسن نشان می‌دهد سرانجام در انتهای تونلی تاریک، نور وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید