• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11571
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Qk3Z
+
-

شهر در رسانه‌ها

پیام‌های مخالفت با استعفای نجفی

روزنامه «شرق» در یادداشتی به دلایل بررسی استعفای نجفی پرداخته و می‌نویسد: اگر واقعا تنها دلیل کناره‌گیری شهردار تهران بیماری جدید او باشد، می‌تواند کنار‌رفتن او را توجیه کند و باید موضوع را به‌عنوان یک واقعیت پذیرفت و تلاش کرد زمینه برای انتخاب شهردار بعدی فراهم شود. به نوشته علی باقری، به‌جز موضوع بیماری، این احتمال وجود دارد که فشارهای مختلف واردشده، مجموعه مدیران شهرداری را به این نقطه رسانده باشد که ادامه فعالیت ندهند. رأی شورا در نفی استعفای نجفی، پیام روشنی برای احتمال دوم بود. اگر فشارهای موجود بر شخص شهردار عامل اصلی کناره‌گیری باشد، پیام رأی اکثریت شورا این بود که مجموعه شورا به‌عنوان منتخبان بلافصل شهروندان تهران، حمایت از شهردار منتخب را در دستور کار دارند.

حلقه‌های مفقوده استعفا

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی پیرامون استعفای شهردار تهران، نوشته: نحوه برخورد شورای شهر با استعفای آقای نجفی، دارای حلقه مفقوده‌ای است که جای سؤال دارد. به نوشته عباس نصر، حق با شهردار بوده چون بیمار است. خداوند هم برای فرد بیمار حرجی ندارد. اعتماد این احتمال را مطرح کرده که ممکن است استعفای شهردار در نتیجه مسائل قضایی و احضار باشد. حتی در این مسئله هم حق با شهردار است. چرا؟ چون اگر قوه قضاییه پشت سر شهردار و شهرداری نباشد، هر روز برای شهردار و شهرداری برخلاف ادارات عادی، هزاران مشکل قضایی ایجاد خواهد شد. اگر شهردار احساس کرده باشد که قوه قضاییه با ایشان همراهی نخواهد کرد، حتی اگر مشکل شخصی ایشان را حل کند ولی همراه نباشد، دامنه تخلفات در دامن شهر و درون شهرداری بسیار زیاد خواهد شد و پیشاپیش بهتر است که شهردار، کنار برود چون در غیر این صورت نمی‌تواند کاری بکند.

شورا تصمیم قاطع بگیرد

روزنامه «جام جم» در سرمقاله خود با عنوان «تهران در برزخ» با اشاره به مخالفت شورای شهر تهران با درخواست استعفای شهردار‌نوشته:«با وجود مسائل عدیده پیش روی کلانشهر تهران، روی زمین ماندن کارها در این شهر حتی برای یک روز هم به صلاح نیست و هیچ‌کس نباید شهروندان را به‌خاطر تصمیم‌گیری برای ماندن یا رفتن یک مدیر معطل کند. مدیریت شهری پایتخت آنقدر حساس هست که تأخیر در تصمیم‌گیری‌های بزرگ مربوط به آن اصلا جایز نباشد.» در یادداشت جام جم آمده: «لازم است اعضای شورای شهر هرچه سریع‌تر به تصمیمی قاطع در این زمینه برسند و مسئله را حل کنند. یعنی یا با آقای نجفی به توافق برسند و او را متقاعد کنند که به وظایف خود عمل کند و دیگر موضوع استعفا را پیش نکشد یا با توجه به مشکلات جسمی آقای نجفی، اعضای شورای شهر هرچه زودتر برای قبول استعفا و انتخاب شهردار جدید اقدام کنند.»

شفافیت؛ توقع مردم از شورا

احمد حکیمی‌پور، عضو سابق شورای شهر تهران در یادداشتی در روزنامه «آرمان» از رویکرد شورای شهر پنجم در برخورد با مسائل مختلف انتقاد کرده و نوشته: «در نظر گرفتن این نکته مهم است که سمت‌ها متعلق به مردم است و نباید با آن تعارفی برخورد شود. اینکه شهردار استعفا دهد و شورا نپذیرد در ‌شأن جریان اصلاح‌طلب نیست. ضمن اینکه ‌انداختن توپ به میدان رقیب و بهانه‌هایی مثل افشاگری هم پذیرفتنی نیست. مردم کسی را برای افشاگری انتخاب نمی‌کنند. ما به حد کافی عوارض افشاگری را در مملکت‌مان دیده‌ایم که یک نمونه آن افشاگری‌های دانشجویان پیرو خط امام بود که یکی‌یکی از برخی زیاده‌روی‌ها و افشاگری‌ها عذرخواهی می‌کنند. اگر واقعا جرم و تخلفی هست باید به دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارتی منعکس شود تا پیگیری کنند. مردم با رأی خود عده‌ای را جایگزین عده‌ای دیگر کرده‌اند و توقع کار صادقانه دارند.»

نگرانی شورا از اعتماد مردم

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی به چرایی مخالفت شورای شهر تهران با استعفای نجفی پرداخته و در این زمینه فرضیه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار داده است؛ در یکی از این فرضیه‌ها آمده است: «نگرانی اعضای شورای شهر از آینده، اعتماد و امید اجتماعی به ترکیب جدید مدیریت شهری به‌خصوص ترکیب شورای شهر تهران در دوره پنجم است. نگرانی‌ای که باعث شده اعضای شورای شهر با لحاظ شرایط اجتماعی، بر ماندن نجفی اصرار کنند. چراکه ممکن است رفتن نجفی در فضای جامعه نشانه بروز اختلافات در تیم مدیریت شهری و به مشکل خوردن تفکر مبارزه با فساد شمرده شود.» به نوشته این روزنامه، از دیدگاه کارشناسان این نگرانی بیهوده است چراکه وقتی اعضای شورای شهر همچنان مشاهده می‌کنند شهردار تهران موضع خود برای استعفا را تغییر نداده، بهتر بود دوره بلاتکلیفی و برزخ اداره شهر را با اخذ تصمیم دیگری کوتاه می‌کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید