• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115668
+
-

عامل جنایت اهواز شکار شد

وزارت اطلاعات، بازداشت سرکرده تروریستی گروهک حرکت النضال را تأیید کرد

امنیتی
عامل جنایت اهواز شکار شد


از حدود 2هفته پیش خبر بازداشت سرکرده گروهک تجزیه طلب و تروریستی «حرکت النضال العربی لتحریر الاحواز» توسط سازمان‌های اطلاعاتی ایران در شبکه‌های اجتماعی پیچیده بود، اما تا پنجشنبه گذشته خبر آن رسما تأیید نشده بود. روز پنجشنبه وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای، بازداشت «فرج‌الله چعب» مشهور به «حبیب اسیود» را تأیید کرد. چعب در این بیانیه به‌عنوان «عامل اصلی حمله تروریستی خونین ۳۱شهریور 97اهواز» معرفی شده است. وزارت اطلاعات توضیحات بیشتری درباره نحوه شناسایی و دستگیری این عنصر تروریستی ارائه نداده، اما اعلام کرده که وی با «اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان(عج)» شناسایی و بازداشت شده است. براساس این بیانیه، سرکرده گروهک تجزیه طلب حرکت النضال در سال‌های اخیر قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان را داشت و اخیرا در حال برنامه‌ریزی برای هدایت عملیات تروریستی جدیدی بود که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) ناکام ماند. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «این گروهک که تحت حمایت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی قرار دارد، به‌رغم صدور حکم بین‌المللی برای سرکردگان آن گروه، عملیات تروریستی در ایران را مدیریت می‌کرد.»


اعتراف به ترور
همزمان با انتشار بیانیه وزارت اطلاعات، صدا و سیما تصاویری از اعترافات فرج‌الله چعب پخش کرد؛ او از نقش «حبیب نبگان، یعقوب نیسی و عیسی سواری» در عملیات تروریستی 31شهریور سال97اهواز پرده برداشت و گفت: «سرقت از شرکت پیمانکاری و سرقت مسلحانه از بانک صادرات اهواز ازجمله اقدامات ما بود.» چعب افزود: «در همان زمان با سرویس اطلاعاتی عربستان، اقداماتمان را آغاز کردیم و جلسات متعددی با آنان داشتیم.» وی همچنین گفت که «تلویزیون ایران اینترنشنال با پول‌های عربستان اداره می‌شود و فقط برای تأسیس آن 30میلیون یورو صرف شد. » گروهک تروریستی حرکت النضال عمدتا با حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در 31شهریور97در اهواز شناخته می‌شوند که در اثر آن 24تن از نیروهای نظامی و غیرنظامی، ازجمله یک کودک به شهادت رسیدند و صدها نفر مجروح شدند. حمله‌ای که سخنگوی این گروهک مسئولیت مستقیم آن را رسما به‌عهده گرفت.
 اما اقدامات تروریستی حرکت النضال علیه شهروندان ایرانی و اهوازی سابقه‌ای طولانی دارد که گفته می‌شود به شهادت و مجروحیت بیش از 450نفر از افراد بی‌گناه انجامیده است. 
به نوشته ایسنا، بمبگذاری سال 1384در اهواز، بمبگذاری فرمانداری اهواز، سازمان مسکن وشهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ساختمان مرکزی طرح توسعه نیشکر، سرقت مسلحانه از بانک صادرات اهواز، انفجار چاه‌های نفت و چندین خط لوله انتقال نفت، کشتار مردم بی‌دفاع و چندین عملیات تروریستی دیگر ازجمله اقدامات شاخه نظامی حرکت النضال بوده است. اقداماتی که مسئولیت اغلب آنها توسط این سازمان تروریستی پذیرفته شده است.

اروپا؛ قرارگاه تروریست‌های اهوازی
آنچه در کارنامه گروهک تروریستی و تجزیه طلب حرکت النضال دیده می‌شود، حضور و فعالیت سرکردگان و رهبران آن در کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی است؛ در بهمن سال ۱۳۹۸، تعدادی از اعضای این گروهک در دانمارک و هلند به جرم جاسوسی برای عربستان و برنامه‌ریزی برای یک یا چند حمله تروریستی در ایران دستگیر شدند.
 چندی بعد هم، سفیر عربستان را در دانمارک در اعتراض به جاسوسی علیه ایران توسط وزارت خارجه این کشور احضار کرد. پلیس هلند نیز اعلام کرد که جنبش عربی الاحواز یک شاخه نظامی دارد و در ایران حملات مسلحانه انجام داده که در اکثر موارد اهداف آن سپاه پاسداران و یا تأسیسات و میادین نفت و گاز بوده است. تعدادی از سرکرده‌های گروه تروریستی حرکت النضال همچنان در کشورهای اروپایی، دانمارک، سوئد و هلند در بازداشت به‌سرمی‌برند. پیگیری‌های دولت، پلیس و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران از اینترپل و کشورهای اروپایی برای استرداد مجرمان به کشور تاکنون بی‌پاسخ مانده است. اما حکم پلیس اینترپل ایران و برچسب قرمز برای فرج‌الله چعب، موجب دستگیری این متهم در فرودگاه ورشو در پایتخت لهستان شد. این سرکرده تروریستی عازم شرکت در نشست «صلح و امنیت در خاورمیانه» در بهمن 97بود که با هماهنگی و تدارک آمریکا و شخص مایک پمپئو، وزیرخارجه این کشور برگزار شده بود. 
درخواست استرداد چعب از سوی جمهوری اسلامی ایران به سبب مداخله و نفوذ گسترده آمریکا و فشار عربستان سعودی، بی‌پاسخ ماند و سرانجام این تروریست آزاد شد. پس از گذشت حدود 2سال، فرج‌الله چعب هم‌اکنون در دام نیروهای وزارت اطلاعات ایران قرار دارد؛ گفته می‌شود که او به واسطه کشور ثالث، احتمالا قطر به ترکیه هدایت شده و در استانبول دستگیر و به تهران منتقل شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید