• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115667
+
-

جهنم جهانی کرونا

با عبور آمار ابتلای روزانه کرونا از مرز 666هزار نفر، موج سوم شیوع ویروس اغلب نقاط جهان را در بر گرفته است

گزارش
جهنم جهانی کرونا

 محمدامین خرمی- روزنامه‌نگار

11‌ماه از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و این ویروس مرگبار همچنان در کشورهای مختلف قربانی می‌گیرد؛ حدود 53میلیون مورد ابتلا و حدود یک‌میلیون‌و300هزار مرگ.
موج سوم شیوع کرونا نقاط مختلف جهان را درنوردیده و طی 24ساعت گذشته، رکورد بی‌سابقه‌ای را به جا گذاشته است. طبق آمار منتشر شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا، فقط طی 24ساعت بیش از 666هزار نفر در جهان به جمع مبتلایان به ویروس کرونا اضافه شده‌اند. همزمان، شمار مرگ‌و‌میر روزانه از 12هزار نفر گذشته است.
افزایش شیب نمودار‌های آمار مربوط به مبتلایان و قربانیان کرونا از سهمگین‌تر بودن موج سوم شیوع ویروس نسبت به 2موج قبلی حکایت دارد. یک هفته قبل، آمار روزانه مبتلایان 640هزار نفر و آمار روزانه مرگ‌‌ومیر 11هزار نفر گزارش شده بود. بررسی آمار دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد  که ابتلای روزانه حدود 2‌ماه قبل به‌طور متوسط در محدوده 360هزار نفر و 4‌ماه قبل در محدوده 300هزار نفر قرار داشته است.
بیشتر دولت‌های جهان در برابر ویروس کرونا عملکرد خوبی نداشته و نتوانسته‌اند جان مردم را حفظ کنند؛ اما اکنون با تولید واکسن، امید دولتمردان به مهار ویروس هم بیشتر شده است. شرکت آمریکایی داروسازی فایزر و شریک آلمانی آن، بایواِن‌تِک روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کردند که واکسن آنها علیه ویروس کرونا در مرحله آخر آزمایش‌های بالینی نیز موفق عمل کرده و در بیش از ۹۰درصد از موارد، در پیشگیری از سرایت کووید-19 کارساز بوده است. همین باعث شده تا کشورها برای مذاکره با این 2 شرکت جهت خرید واکسن به صف شوند.
فایزر گفته است؛ روند تولید انبوه واکسن را آغاز کرده و دوزهایی از آن را می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی، یعنی طی 2‌ماه تحویل دهد. اما توان تولیدی این شرکت برای این مدت بیش از ۵۰میلیون دوز نخواهد بود. هر فرد برای ایمن شدن در برابر ویروس کرونا، تزریق 2دوز از واکسن فایزر را نیاز دارد. بنابراین، طی 2‌ماه آینده فقط 25میلیون نفر در سراسر جهان واکسن فایزر را دریافت خواهند کرد. به همین دلیل، مذاکرات دولت‌ها بیشتر معطوف به واکسن تولیدی در سال آینده میلادی است. فایزر اعلام کرده؛ در سال2021 می‌تواند حداکثر ۱.۳میلیارد دوز از واکسن را تحویل دهد.
روسیه نیز اعلام کرده؛ واکسن تولیدی‌اش 92درصد مؤثر بوده است. تلاش‌های جدی نیز برای تولید واکسن در چین در جریان است.

آمریکا: در میان کشورهای جهان، وخیم‌ترین وضعیت را آمریکا دارد. از میان 666هزار نفری که طی 24ساعت گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، بیش از 163هزار نفر آنها در آمریکا بوده‌اند؛ یعنی حدودا از هر 4نفر، یک‌نفر آمریکایی بوده است. شمار مبتلایان به ویروس در این کشور از مرز 10میلیون نفر گذشته است. آمار مرگ‌و‌میر در 24ساعت گذشته نیز حدود هزار و 200نفر گزارش شده است. به‌عبارت دیگر، تقریبا از هر 10نفری که در جهان به‌دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کنند، یک‌نفر آمریکایی است. تاکنون 241هزار نفر از مردم این کشور در اثر کرونا جان‌باخته‌اند. با وجود وضعیت وخیم آمریکا و تشدید موج تازه شیوع ویروس در این کشور، دونالد ترامپ برنامه‌ای برای تعطیلی‌های گسترده ندارد. همزمان، دکتر آنتونی فاوچی، ویروس‌شناس مطرح آمریکایی نیز با تعطیلی‌های گسترده مخالفت کرده است. فاوچی دیروز به شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی‌نیوز آمریکا گفت که اگر مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، نیازی به تعطیلی‌های گسترده که به اقتصاد هم لطمه می‌زند نیست. او تماس با تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را رد کرد و گفت: «من آدم سیاسی نیستم؛ من کار خود را انجام می‌دهم.» او همچنین تأکید کرد که اگر مردم از اجتماعات دوری کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، دست‌ها را دائما بشویند و ماسک بزنند، نیازی به تعطیلی شهرها در آمریکا نیست. فاوچی گفت: «اصول بهداشتی از این هفته تا هفته بعدی تغییر نمی‌کنند؛ از این دولت به دولت بعدی هم تغییر نمی‌کنند.»
سخنان فاوچی در حالی مطرح می‌شود که متخصصان بهداشتی در تیم بایدن، در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تعطیلی گسترده در آمریکا هستند. تیم بایدن وضعیت کرونا را بحرانی اعلام کرده و نسبت به ادامه فعالیت‌ها در جامعه هشدار داده است. با افزایش شمار مبتلایان در آمریکا، دیروز شاخص داو جونز در بورس نیویورک، 317واحد نزول پیدا کرد. این شاخص اواسط هفته گذشته با انتشار خبر تولید واکسن رشد خوبی را شاهد بود.

هند:هندی‌ها بعد از آمریکایی‌ها بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند. بیش از 8میلیون‌و700هزار نفر در هند به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود 129هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. هند با یک‌میلیارد و300میلیون جمعیت، اکنون با رسیدن فصل سرما و افزایش آلودگی هوای شهرها در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. شاخص آلودگی در دهلی‌نو به 299 رسیده است. شاخص بالای 300 باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی می‌شود. با افزایش آلودگی در پایتخت هند، شیوع کرونا نیز شدت گرفته است. آمار مبتلایان در دهلی‌نو طی 24ساعت از 8هزارو500نفر گذشته است که یک رکورد بی‌سابقه از ابتدای شیوع ویروس در هند به‌شمار می‌رود.

برزیل: برزیل از نظر آمار ابتلا در رده سوم جهان قرار گرفته است، اما بعد از آمریکا بیشترین شمار تلفات را دارد. حدود 5میلیون‌و800هزار برزیلی به ویروس مبتلا شده‌اند. همزمان، حدود 165هزار نفر هم قربانی آن شده‌‌اند. شرکت فایزر در برزیل شعبه دارد و مذاکرات میان مقامات دولتی با مسئولان این شرکت برای خرید واکسن در جریان است. فایزر اعلام کرده؛ نخستین محموله واکسن‌ها را طی 3‌ماه ابتدای سال2021 به برزیل تحویل می‌دهد. هنوز در مورد تعداد دوز خریداری شده از سوی برزیل اطلاعاتی منتشر نشده است. برزیل، یکی از اصلی‌ترین مناطق تست واکسن کرونا بوده و اکنون 4واکسن دیگر هم که در مراحل پایانی تست بالینی هستند، در این کشور در حال آزمایش روی داوطلبان است. واکسن دانشگاه آکسفورد و یک واکسن ساخت چین، جزو این واکسن‌هاست. برزیل امیدوار است جزو نخستین کشورهایی باشد که واکسن‌های تولیدی این شرکت‌ها را دریافت می‌کند.

فرانسه: فرانسه نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی، موج دوم شیوع ویروس را از سر می‌‌گذراند. این کشور با یک‌ میلیون‌و900هزار نفر مبتلا، در جایگاه چهارم جهان قرار گرفته است. فرانسه فقط طی یک روز حدود 36هزار مورد جدید ابتلا ثبت کرده است. دولت فرانسه اعلام کرده؛ تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های این کشور، هم‌اکنون از شمار افرادی که در اوج موج اول در بیمارستان بستری شده بودند بیشتر است و به همین دلیل تصمیم به اجرای تعطیلی‌های سراسری گرفته است. فرانسه طی 2هفته اخیر در تعطیلی به سر برده و طبق اعلام نخست‌وزیر فرانسه، دولت قصد ندارد دست‌کم تا 2هفته دیگر، تغییری در برنامه خود اعمال کند. فرانسه با 42هزارو600 مرگ در اثر کرونا، بعد از انگلیس و ایتالیا در میان کشورهای اروپایی بیشترین آمار تلفات را داشته است.

انگلیس: انگلیس در اروپا بیشترین آمار مرگ‌و‌میر را داشته است. میزان تلفات ماهانه در این کشور، نسبت به 2‌ماه قبل، 33برابر شده و همین باعث وحشت مردم و مقامات دولتی شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد موج دوم کرونا در انگلیس احتمالا سخت‌تر از دیگر کشورهای اروپایی باشد. تاکنون حدود یک ‌میلیون‌و300هزار انگلیسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و میزان تلفات هم از 51هزار نفر عبور کرده است. میزان ابتلای روزانه به بیش از 3هزار نفر رسیده است. میزان تلفات روزانه هم از 560نفر عبور کرده که حدود نیمی از میزان مرگ‌و‌میر در اوج موج اول است. انگلیس در حال راه‌اندازی هزار و 500پایگاه تزریق واکسن است تا به محض دریافت واکسن، واکسیناسیون را آغاز کند. اعضای تیم‌های درمان در اولویت قرار خواهند داشت.

آلمان: آلمانی‌ها با 23هزارو500مورد ابتلای جدید طی 24ساعت گذشته، بدترین روز خود را از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشورشان گذرانده‌اند. قرار است دولت در مورد تعطیلی‌های محدود تصمیمات تازه‌ای را اتخاذ کند. آلمان از 12روز قبل وارد یک مرحله تعطیلی محدود شده است. مسئولان بهداشتی این کشور با پیش‌بینی احتمال افزایش مبتلایان، این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند. شمار مرگ‌و‌میر روزانه در آلمان اما پایین است و در مرز50نفر قرار دارد.

روسیه: روسیه نیز شاهد رکورد در شمار مبتلایان است. در این کشور 22هزار نفر طی 24ساعت به کرونا مبتلا شده‌اند. حدود 6هزار نفر از این افراد شهروندان مسکو هستند. دولت برای مهار موج تازه شیوع ویروس، رستوران‌‌ها و کافه‌ها را بین ساعت 11شب تا 6صبح تعطیل کرده است. احتمال تعطیلی مدارس نیز مطرح شده است. روسیه نخستین کشوری بود که تولید واکسن کرونا را اعلام کرد. مسکو واکسن را روی 16هزار نفر آزمایش کرده و در 92درصد موارد جواب مثبت گرفته‌ است.

کره‌جنوبی: کره‌ای‌ها در مهار ویروس کرونا، بهترین عملکرد را در جهان داشته‌اند. با این حال، اکنون آمار روزانه ابتلا در این کشور هم افزایش یافته است. طی 24ساعت گذشته، 191نفر در کره‌جنوبی به کرونا مبتلا شده‌اند. بیشتر این افراد شهروندان سئول هستند. دولت با هدف جلوگیری از ایجاد یک موج تازه شیوع ویروس، برای افرادی که ماسک نمی‌زنند 100هزار وون معادل 90دلار جریمه درنظر گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید