مجید جباری_خبرنگار
افزایش قیمت دلار در سالهای اخیر علاوه بر معیشت مردم، هزینههای اداره شهر را هم بهطور سرسامآوری افزایش داده است. فقط در بحث توسعه خطوط مترو در بین سالهای 1389 تا 1399 هزینه احداث یک کیلومتر خط مترو بیش از 19برابر و در همین مدت، هزینه خرید واگن 21برابر شده است. به این ترتیب، ساخت هر کیلومتر مترو که در سال89، 50میلیون دلار معادل 51میلیارد تومان برآورد میشد، حالا با افزایش نرخ دلار به بیش از 1000میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه طی 10سال گذشته، افزایش 21برابری قیمت خرید یک رام قطار متشکل از 7واگن، هزینه اداره شهر را چندین برابر کرده است. بر این اساس، بهای خرید یک رام قطار از ۸میلیاردو۷۰۲میلیون تومان در سال۱۳۸۹ به ۱۶۸میلیارد تومان در سال1399رسیده است. افزایش بهای خدمات شهری در حوزه حملونقل ریلی پایتخت تنها یکی از مشکلات مدیریت شهری در اداره شهر تهران است و هزینه دیگر خدمات هم بهدنبال کاهش ارزش پول ملی، بهویژه در 3سال گذشته رشد بیسابقهای را تجربه میکند. این در حالی است که شهرداری با وجود الزامات دولت برای کمک به حوزه حملونقل عمومی در این سالها، بهتنهایی بار اداره شهر را به دوش کشیده و اگر این روند ادامه داشته باشد، خدماترسانی به شهر و شهروندان در ماههای آتی بسیار سخت میشود. بررسی بهای ساخت خطوط و خرید واگنهای مترو در فاصله سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ در دادهنما و جداول پیشرو، تصویر روشنتری ازمشکلات اداره شهر را در سالهای اخیر نشان میدهد.
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب :
115483
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/68Vql
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved