اعضای شورای شهر تهران صبح دیروز نشست هماندیشی داشتند؛ نشستی که بهدلیل تشدید شیوع ویروس کرونا مجازی برگزار شد.
به گزارش همشهری، روز گذشته جدا از این نشست2عضو شورای شهر تهران به اطلاعیه معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری مبنی بر کاهش ساعت فعالیت خطوط حملونقل عمومی بهمدت یکماه واکنش نشان دادند. این اطلاعیه نهتنها اعضای شورای شهر، بلکه شهروندان را هم در آخرین ساعات روز دوشنبه و صبح دیروز غافلگیر کرد؛ از اینرو منتخبان مردم خواستار تغییر در چنین تصمیمی شدند.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، در همین ارتباط به عملکرد موفق شهرداری تهران در زمان فراگیری کرونا گفت: «شهرداری تهران و شهرداریها در سراسر کشور از ابتدای اعلام شیوع و فراگیری ویروس کرونا در کشور بهعنوان سازمان خدماتی در صف اول مبارزه با کرونا حضور داشته و در ابعاد مختلف ازجمله نظافت و گندزدایی شهری دوشادوش بخش بهداشت و درمان خدمات ارائه دادهاند.» او با انتقاد از کاهش ساعت فعالیت ناوگان حملونقل عمومی گفت: «تصمیم معاونت حملونقل و ترافیک مربوط به کاهش ساعت کار ناوگان حملونقل عمومی از ۲۰آبانماه بهمدت یک ماه، بدون شک زمینهساز تراکم بیش از حد مسافر در ساعت پایانی یا پیک آخر خواهد شد که این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را بهدنبال خواهد داشت.»
به نظر فراهانی کاهش ساعت فعالیت ناوگان حملونقل عمومی زمینهساز عدم ادای حق به شهر و تحمیل هزینههای رفتوآمد با سایر وسایل حملونقل به شهروندان میشود.»
بهگفته او، شهروندان در دوران شیوع کرونا انتظار افزایش ظرفیت یا تقویت شبکه حملونقل عمومی را در راستای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی دارند؛ انتظاری که نهتنها پاسخ داده نشده است، بلکه اکنون اگر شهرداری بهعلت عدمحمایت دولت در پاسخگویی به این انتظار موفق نبوده است، نباید شاهد اجرای تصمیماتی باشیم که سلامت و حیات مردم را بیش از پیش با خطر مواجه کند.
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم عضو دیگری بود که از تصمیم کاهش ساعت کاری حملونقل عمومی تا 20 و 30دقیقه شب انتقاد کرد و آن را تصمیم خلقالساعه نامید و گفت: «بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم، آنان از حق استفاده از حملونقل عمومی محروم شده و هزینههایشان افزایش خواهد یافت. این نوع تصمیمگیریهای خلقالساعه، نهتنها باعث کاهش شیوع کرونا نمیشود، بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حملونقل عمومی در پی خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان میشود.»
او با اشاره به لزوم یکپارچگی و همسویی تصمیمات اتخاذ شده در زمینه مدیریت مبارزه با بیماری کرونا گفت: «اگر تعطیلی 2هفتهای که مورد اجماع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و روسای دانشگاههای علومپزشکی کشور بود، اجرا میشد، شاید کاهش ساعات فعالیت ناوگان حملونقل عمومی مفید بود. شهرداری باید در مواجهه با کرونا با تکیه بر نظرات و مطالعات کارشناسی و با درنظر گرفتن شیوه زندگی عموم شهروندان اقدامات خود را برنامهریزی و اجرا کند تا موجبات نگرانی و دغدغه بیشتر شهروندان فراهم نشود.»
2عضو شورای شهر تهران خواستار لغو طرح کاهش ساعت کار ناوگان حملونقل عمومی شدند
زنگخطر افزایش انتقال کرونا در پیک پایانی تردد
در همینه زمینه :