• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115479
+
-

عملیات احداث پایانه متروی آزادگان و توسعه جنوبی خط3 متروی تهران آغاز شد

پیوند محله‌های جنوب تهران با خط 3 مترو

شهردار تهران: اتصال هشتگرد، پرند و پردیس به مترو در دست مطالعه و اجراست

گزارش
پیوند محله‌های جنوب تهران با خط 3 مترو

محمد سرابی_خبرنگار

قبل از رسیدن فصل برف، شهرداری تهران برای برف‌روبی آماده شده است. 260کامیون و کامیونت با نصب تیغه‌های متحرک برف‌روبی روی سپر جلو و دستگاه نمک‌پاش می‌توانند معابر شهر را از بارش برف و یخ‌زدگی محافظت کنند.  از این تعداد، 50 دستگاه به تازگی خریداری و مابقی نیز به روز شده‌اند.190دستگاه از این خودروها به مناطق 22گانه داده می‌شود و 70دستگاه در اختیار مراکز دیگر مانند برج میلاد قرار خواهد گرفت. شهردار تهران با اعلام آمادگی شهرداری برای مقابله با بحران بارش برف گفت: «در برنامه‌های ما توجه ویژه‌ای به بزرگراه‌ها و معابر مهم شهر شده است.» پیروز حناچی تأکید کرد: «ایستگاه‌های دپوی شن و نمک آماده شده و نزدیک به 150تن ذخیره در اختیار داریم.»
تیغه‌های کامیونی به پهنای 3متر برف را پاک می‌کنند و ذخیره 7 تا 11مترمکعب نمک دارند. کامیونت‌ها با تیغه 2.5متری و مخزن شن و نمک 3مترمکعبی در معابر کوچک‌تر حرکت خواهند کرد. صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در مراسم آغاز به‌کار این دستگاه‌ها گفت: «برخی از این خودروها خریداری و بخش دیگر تغییرات اساسی کرده‌اند و می‌توانند در مناطق، مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین مناطق را موظف کرده‌ایم تا در همکاری با سازمان مدیریت پسماند کار برف‌روبی را انجام دهند.»

توسعه مترو به جنوب خط 3رسید
دیروز همچنین  با حضور شهردار تهران مراسم آغاز عملیات احداث پایانه متروی آزادگان و توسعه جنوبی خط3 مترو در تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه آیت‌الله سعیدی برگزار شد. مجتمع بزرگ بیمارستانی حکیم نیز در همین محل در حال ساخت است. شهردار تهران در این مراسم گفت: «مناطق جنوبی تهران مشکلات مشابهی دارند ولی هدف ما ارائه خدمات بیشتر به این مناطق است. بیمارستانی که در منطقه18 ساخته می‌شود بخشی از پردیس سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و از بزرگ‌ترین خدماتی است که به مناطق جنوبی تهران ارائه خواهد شد. این بیمارستان به‌عنوان مرکز طبی کودکان 11اتاق عمل خواهد داشت.» 
پیروز حناچی درباره اتصال منطقه18 به مترو گفت: «این کار با یکی از انشعاب‌های خط3 انجام می‌شود در غیر این‌صورت باید منتظر اتمام خط11 می‌ماندیم.» او اضافه کرد: «ما توسعه خطوط را انجام دادیم ولی توسعه پایانه‌ها به تناسب آن پیش نرفت؛ درحالی‌که از جنس توسعه زیربنایی بود. اکنون ساخت پایانه‌ها در خطوط 6، 7، 4 و 3 در حال انجام است. در خط3، 37کیلومتر طول و 24ایستگاه را داریم که با ادامه یافتن آن در منطقه18 امکان استفاده شهروندان منطقه از این خط فراهم خواهد شد.» 
حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: «مقایسه متروی تهران با شهرهایی مانند لندن درست نیست. زیرا مترو در این شهرها از 100سال پیش مشغول کار است، درحالی‌که ما تنها از 2دهه قبل مترو داریم.» او گفت: «در سال‌های 84 و 92 در حالی که منابع لازم را در دست داشتیم، فرصت مهمی برای توسعه  مترو از دست رفت. همچنین از زمانی که توسعه مترو به‌طور کامل در اختیار شهرداری قرار گرفت، گویا دولت پذیرفت که حمل‌ونقل عمومی دیگر موضوعی حاکمیتی نیست. درحالی‌که جابه‌جایی روزانه 2.5میلیون را باید با نگاه حاکمیتی دید.»
حناچی اضافه کرد: «به تناسب کلانشهر تهران شهرک‌های اقماری و هسته‌های روستایی هم رشد می‌کنند و به شهر اضافه می‌شوند که اسلامشهر یکی از آنهاست. اکنون اتصال هشتگرد، پرند و پردیس به مترو در دست مطالعه و اجراست.» 

عبور مترو از زیر ریل راه‌آهن تهران - اهواز
سیدمحمد فیاض، شهردار منطقه۱۸ تهران هم در مراسم کلنگ زنی توسعه جنوبی خط۳ مترو تهران به همراه آغاز عملیات ساخت پایانه مترو آزادگان، ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب پیشین زمینی که قرار است پایانه خط۳ مترو تهران در آن ساخته شود، گفت: «سال‌های گذشته، بخشی از زباله‌های شهر تهران به‌صورت تفکیک غیرمجاز در این ناحیه ریخته می‌شد، اما امروز در همین ناحیه صحبت از ساخت بیمارستان طبی ویژه کودکان و پایانه مترو و ایستگاه‌های جدید مترو است.»
او با بیان اینکه منطقه۱۸ محصور میان 2خط راه‌آهن است، افزود: «تا پیش از تصویب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی، ایستگاه آزادگان و نعمت‌آباد تنها ایستگاه‌های منطقه۱۸ بودند. اما برای همین 2ایستگاه هم خط تهران-اهواز همچون مانعی بود که امکان استفاده راحت شهروندان از مترو را نمی‌داد. حالا توسعه جنوبی خط۳ مترو تهران این امکان را می‌دهد تا مترو از زیر ریل راه‌آهن تهران-اهواز عبور کند و شهروندان به محلاتی نظیر یافت آباد دسترسی داشته باشند. یافت‌آباد محروم‌ترین محله شهر تهران است، اما هویت فرهنگی بالایی دارد. تصویب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران باعث شده تا 2 خط جدید ۸ و ۱۱ از منطقه۱۸ شهر تهران عبور کند.»

   مشکل اوراق رفع می‌شود
شهردار تهران دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه با معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «در این نشست موضوع تامین اتوبوس مورد بحث قرار گرفت و بنا شد دولت ازطریق وزیر صنعت موضوع واردات اتوبوس‌های جدید را دنبال کند.» پیروز حناچی درباره مشکل اوراق مشارکت افزود: «اوراق مشارکت طبق برنامه قبلی دریافت شده اما مشکلی در زمینه تامین وثیقه و بدهی‌های قبلی به تامین اجتماعی داشتیم که در حال رفع آن هستیم.» علی امام، مدیرعامل شرکت مترو هم در این مراسم گفت: «یکی از نقص‌های خطوط مترو کمبود پایانه است که در نتیجه آن برخی قطارها مجبور به پارک در ایستگاه‌ها هستند.» او افزود: «برای ساخت پایانه آزادگان 70درصد هزینه از مجتمع ایستگاهی و 30درصد به‌صورت نقد تامین می‌شود. همچنین امیدواریم توسعه جنوبی خط3 در مدت 36‌ماه با تامین منابع انجام شود.» محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «ما مصوبات زیادی در حوزه حمل‌ونقل داریم که اجرا نشده است؛ مانند قانون برنامه 5ساله ششم درباره تامین واگن‌ها، قانون هوای پاک و...»

شهردار تهران: امسال در برنامه‌های برف‌روبی و مقابله با یخبندان توجه ویژه‌ای به بزرگراه‌ها و معابر مهم شهر خواهیم داشت

این خبر را به اشتراک بگذارید