• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11548
+
-

توافق تجاری ایران و روسیه

روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه وارد مرحله جدیدی می‌شود و قرار است دو طرف بر سر تعرفه‌های گمرکی توافق کنند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در همایش تجاری ایران و روسیه از توافق جدید تعرفه‌ای بین تهران و مسکو خبر داد و گفت: موضوع تجارت گندم نیز رفع و رجوع خواهد شد. به گزارش مهر، رئیس مجلس افزود: در برخی زمینه‌ها همچون سرمایه‌گذاری در نفت و گاز پیشرفت‌های نسبتا خوبی حاصل شده، ضمن اینکه در حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز صحبت‌هایی صورت گرفته است. لاریجانی به اتاق بازرگانی ایران و روسیه توصیه کرد تا از این هم سخنی که میان پارلمان‌های 2کشور وجود دارد، استفاده کرده و اشکالات روابط تجاری ایران و روسیه را حل و فصل کند. این در شرایطی است که ظرف یک‌ماه آینده حقوق گمرکی ایران و روسیه با تعرفه‌های جدید دچار تغییر خواهد شد که به‌نظر می‌رسد در حوزه گندم نیز این توافقات اثرگذار باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مشکلات ایران و روسیه باید دسته بندی شده و از طریق اتاق‌های بازرگانی 2کشور به جمع بندی برسد. ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی ایران و دومای روسیه تلاش دارد تا شرایط را برای توسعه روابط تجاری ایران و روسیه فراهم کند. همچنین لاریجانی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد گسترش روابط تجاری ایران و روسیه مورد اراده مقامات عالی رتبه 2کشور است و تلاش می‌کند تا روابط تجاری افزایش یابد و در این راستا باید بخش خصوصی جدی‌تر وارد عمل شده و کار را پیش برد.

ولودین رئیس دومای روسیه نیز تأکید کرد: پیشبرد مسائل اقتصادی اولویت کار پارلمان‌های 2کشور است و همچنان که در کمیسیون مشترک میان ایران و روسیه بخشی از آنها طرح شده، قرار بر این است که در جلسه اتاق مشترک ایران و روسیه که قرار است در سپتامبر برگزار شود، این مشکلات طرح شده و موضوع را مورد بحث قرار خواهیم داد.

روابط خاکستری بانکی ایران و روسیه

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با تأکید بر اینکه روابط بانکی و تجاری ایران و روسیه باید شفاف شود، از رئیس دومای این کشور درخواست کرد تا روابط کارگزاری میان بانک‌های 2کشور ایجاد شود. اسدالله عسگراولادی در همایش تجاری ایران و روسیه با تأکید بر اینکه تجار ایرانی به‌شدت علاقه‌مند به‌کار با روسیه هستند، در جملاتی خطاب به دومای روسیه گفت: چرا به ما اجازه می‌دهید که در ماورای دریاها روابط تجاری ۴۰میلیارد دلاری داشته باشیم اما با روسیه روابطمان در حد جزئی باشد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تأکید کرد: اکنون آمادگی داریم بسیاری از نیازهای خود را از روسیه تامین کنیم و اکنون نیاز داریم که روابط بانکی از سوی روسیه شفاف‌تر شده و سیستم حمل‌ونقل در اختیار تجار ایرانی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید کمیسیونی تشکیل شود که توافقات ایران و روسیه را پیگیری و پیاده‌سازی‌ کند، خاطرنشان کرد: ما وقتی این جلسات را برگزار می‌کنیم کانالی برای پیگیری مذاکرات نداریم. این در شرایطی است که رابطه بانکی باید برقرار شده و بانک‌های روسیه با بانک‌های ایرانی روابط کارگزاری برقرار کنند. دیروز همزمان با این همایش اتاق بازرگانی ایران و روسیه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس دومای دولتی روسیه در تهران افتتاح شد. در این مراسم علاوه بر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و ویاچسلا و ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه، سفیر روسیه در ایران، رئیس اتاق بازرگانی فدرال صنایع روسیه و اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، خوانساری نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی تهران به همراه جمع کثیری از تجار و بازرگانان ایرانی و روسی حضور داشتند.

اطلاعات بازرگانان بیشتر شود

رئیس اتاق بازرگانی فدرال روسیه گفت: باید نخستین گام برای توسعه مراودات تجاری ایران و روسیه، شفاف‌سازی اطلاعات بازرگانان 2کشور نسبت به مقررات یکدیگر باشد. به گزارش ایرنا، سرگئی کاترین همچنین بر لزوم فعال‌سازی‌ سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بازرگانی 2کشور برای توسعه همکاری‌ها تأکید کرد. کاترین ادامه داد: مشکلات بانکی به‌ویژه در زمینه پرداخت‌ها، مشکلات اظهارنامه‌های الکترونیکی گمرکی، استانداردها، گواهی‌ها و غیره باید با همکاری دوطرف حل شود؛ درحالی‌که دوطرف هنوز نتوانسته‌اند به‌طور کامل از قوانین و مقررات یکدیگر اطلاع بیابند.

رئیس اتاق فدرال روسیه با اشاره به اعتبار دادگاه‌های داوری وابسته به اتاق روسیه در همه جای جهان، تصریح کرد: این دادگاه‌ها می‌توانند اختلافات بین بازرگانان دوطرف را به‌سرعت حل کنند. به گفته وی، اتاق بازرگانی فدرال روسیه از نظر وسعت و حجم کاری می‌تواند مسائل مربوط به توسعه مراودات تجاری با ایران را بررسی کند. وی اتاق بازرگانی روسیه را متشکل از 200واحد و سندیکای مختلف و اتحادیه‌های گوناگون توصیف کرد و افزود: باید برای بازرگانان خرده‌پا و متوسط شرایط مناسب ایجاد کنیم که 75درصد بازرگانان ما جزو این دسته‌اند.

آمار تجارت خارجی در نیمه نخست سال2017، بیانگر رشد 36درصدی صادرات ایران به روسیه نسبت به دوره مشابه پارسال است. سفیر روسیه در تهران با اعلام این خبر حجم مبادلات تجاری 2کشور را در سال2016 2میلیارد و 200میلیون دلار ذکر کرد که بخش عمده آن به صادرات ماشین‌آلات، تجهیزات، بخش حمل‌ونقل، مواد غذایی و فلزات روسی به ایران مربوط بود. به گفته «لوان جاگاریان»، صنعت گردشگری از دیگر تعاملات رو به رشد 2کشور است؛ به‌گونه‌ای که در سال 2016 بیش از 60هزار گردشگر ایرانی از روسیه بازدید کردند.

زیرساخت روابط تجاری مشکل دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بر لزوم ارتقای زیرساخت‌ها، با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به‌ویژه در عرصه حمل‌ونقلی و توسعه سواحل تأکید کرد و گفت: زیرساخت‌های کنونی برای گسترش تعاملات 2کشور کافی نیست. به گفته مسعود خوانساری، ایران با برخورداری از 25مرز فعال جاده‌ای، 13بندر و 10فرودگاه بین‌المللی، ارتباطات گسترده‌ای را در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی ایجاد کرده است. وی درباره ضرورت توسعه همکاری کشورهای اطراف این دریا گفت: باید در بخش‌های گوناگون، منافع مشترک را در این دریا شناسایی و زمینه را برای رفاه و توسعه در سواحل خزر فراهم کنیم. خوانساری تصریح کرد: براساس تحقیقات بین‌المللی، ایران از مهم‌ترین اقتصادهای حقوق باثبات و تأثیرگذار در خاورمیانه است که با برخورداری از امن‌ترین و پربازده‌ترین اقتصاد منطقه، تورم تک رقمی، رشد اقتصادی مثبت و شکوفایی علمی و فناوری، همچنین ذخایر طبیعی و نیروی انسانی تحصیل‌کرده از مزایای فراوانی برخوردار است. وی ایجاد دالان سبز گمرکی، توسعه روابط گمرکی، اکتشاف منابع آب‌های ژرف، صادرات کشاورزی، کشت فراسرزمینی و غیره را از اقدام‌های قابل توجه بخش خصوصی ایران و روسیه در سال‌های گذشته اعلام کرد. این مقام بخش خصوصی افزود: تعاملات و دیدارهای متقابل مسئولان بلندپایه 2کشور به تبادل هیأت‌های مختلف در سطوح بالا در بخش‌های اقتصادی و تجاری منجر شده است.

خوانساری ادامه داد: رویکرد ایران مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و پیوندهای مختلف اقتصادی است. وی بیان داشت: بخش خصوصی نیز بر ایجاد محیط آرام و بی‌تنش و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای توسعه روابط اقتصادی کشورها تأکید دارد و همکاری‌های بیشتر بخش‌های خصوصی 2کشور جز با حمایت دولتمردان برای رفع مشکلات به‌ویژه مدیریت و توسعه حمل‌ونقل میسر نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید