• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11535
+
-

ساخت پالایشگاه مدرن شیراز در هاله ابهام

به عقیده برخی از کارشناسان، پیگیری نکردن مسئولان، احداث پالایشگاه شیراز را به تعویق انداخته است

پالایشگاه
ساخت پالایشگاه مدرن شیراز در هاله ابهام




محمد شبیری| شیراز - خبرنگار:


احداث پالایشگاه مدرن در شیراز که از سال‌ها پیش بر سرزبان ها افتاده است، جدا از اشتغالزایی، در تولید میعانات نیز تأثیر عمده‌ای دارد و می‌تواند یکی از شاخص‌های توسعه در این کلانشهر باشد. از چندی پیش زمزمه‌هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه سرمایه گذار نیز پای کار آمده اما به دلیل عدم حمایت مسئولان، تمایل خود را برای احداث پالایشگاه در شیراز از دست داده است. از طرفی گروهی از فعالان محیط زیست نیز به اصل ماجرا اعتراض دارند و احداث پالایشگاه در شیراز را با شرایط زیست محیطی مغایر می‌دانند.


ضرورت احداث پالایشگاه

به عقیده یک استاد دانشکده شیمی نفت و گاز دانشگاه شیراز، نوع بنزینی که در پالایشگاه شیراز تولید می‌شود یورو 5 نیست و به همین منظور مصرف این نوع بنزین در کلانشهر شیراز کاربردی ندارد، بنابراین درشهرهای کوچک فارس توزیع و استفاده می‌شود.دکتر «فریدون اسماعیل زاده» احداث و جایگزینی پالایشگاه مدرن در شیراز را ضرورت می‌داند و می‌افزاید: با احداث یک پالایشگاه مدرن در استان نه تنها زمینه اشتغال بیش از 1200 جویای کار فراهم می‌شود، بلکه قادر خواهیم بود تولیدات میعانات خود را افزایش دهیم و متنوع کنیم.

مدیر طرح ایزومراسیون نفت‌های سبک دانشگاه شیراز اضافه می‌کند: با توجه به اینکه پالایشگاه فعلی شیراز از قدمت 42 ساله برخوردار و از تکنولوژی عقب مانده است، در شرایط فعلی وجود چنین پالایشگاهی برای محیط زیست زیان آور بوده و آسیب وارد می‌کند.اسماعیل زاده ادامه می‌دهد: مسئولان ارشد فارس باید از دولت بخواهند با تأمین بودجه و ساخت یک پالایشگاه مدرن در شیراز موافقت کند تا زمینه احداث آن فراهم و از سر گرفته شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا پالایشگاه‌ها در شهرها ساخته می‌شوند و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند، می‌گوید: همواره مسئولان باید برای ساخت و دریافت یک بودجه قابل توجه برای پالایشگاه مدرن تلاش کنند زیرا با توجه به ظرفیت‌هایی که در فارس وجود دارد پالایشگاه مدرن نیاز امروز استان است.

وی اضافه می‌کند: برخی از مستندات نشان می‌دهد که مسئولان ارشد سازمان محیط زیست به صورت تلویحی با پروژه احداث پالایشگاه موافقت داشته‌اند.
 این پژوهشگر دانشگاه شیراز معتقد است: به نظر می‌رسد ضرورت فارس بر این است که از سیاست زدگی خارج شود و مدیران استان تفکرات جزیره‌ای خود را کار بگذارند تا با استفاده از ظرفیت حداکثری جمعیت نمایندگان فارس برای احداث پالایشگاه موافقت مسئولان کشوری را کسب کنند تا فارس در مسیر رونق اقتصادی قرار گیرد.


نبود حمایت از سوی مسئولان

به گفته نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز همچنان وزیر نفت بر احداث یک پالایشگاه مدرن در شیراز نظر مساعد دارد، اما عدم حمایت و پیگیری نشدن موضوع از سوی مسئولان فارس باعث شده است این پروژه متوقف و بودجه آن در امور دیگری هزینه شود. 
«علی اکبری» با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل جدی استان در بحث اجرای پروژه‌های ملی نبود فرهنگ حمایت از سرمایه‌گذار است، می‌گوید: با اطلاعات موثقی که در اجرای این پروژه دارم، سرمایه گذار برای اجرای پروژه پالایشگاه شیراز وجود دارد ولی ترس سرمایه گذار برای اجرای این پروژه عدم حمایت مسئولان است که این پروژه را موقتاً متوقف کرده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون سرمایه گذار داخلی مبلغی نیز برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری کرده است، می‌افزاید: ضروری است مسئولان ارشد فارس و دیگر نمایندگان استان از دولت بخواهند که این پروژه ملی هرچه سریع‌تر در شیراز اجرا شود و به بهره برداری برسد.

وی ادامه می‌دهد: با تفکراتی که همچنان در فارس وجود دارد، این استان از قافله توسعه عقب مانده است و هر روز مشکلات اشتغال در آن دوچندان می‌شود.
این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است: در برهه‌ای از زمان شیطنت‌های رسانه‌ای موجب شد اطلاعات غیرواقعی انتشار داده شود و تشکل‌های مردم نهاد با در اختیار داشتن اطلاعات غیرواقعی نسبت به این موضوع متعرض شوند و این گونه اعلام کنند که مسئولان تلاش دارند محیط زیست را تخریب کنند.


تعویق منطقی نیست

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین علت به تعویق افتادن احداث پالایشگاه شیراز را ارائه اطلاعات غیرواقعی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: این پروژه در زمان دوره قبلی نمایندگان شیراز و تصدی آقای نوذری در سمت وزارت نفت پیشنهاد و با مخالفت و فشارهای سیاسی برخی از مسئولان کشوری و نمایندگان مواجه شد، اما با تلاش نمایندگان استان پیگیری و در برنامه توسعه پنجم قرارگرفت که سرانجام در دولت یازدهم کلنگ زنی شد.

دکتر «جعفر قادری» با بیان اینکه در زمان تصدی نمایندگان دور قبل به بهانه تحریم علیه ایران یکی از شرکت‌های سرمایه گذار خارجی متعلق به کشور مالزی عقب نشینی کرد و سهام آن به شرکت داخلی هلدینگ پارس واگذار شد، می‌افزاید: به نظر می‌رسد امروزه برحسب نیاز استان ضرورت دارد مسئولان و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برای ساخت و راه اندازی آن تلاش ویژه‌ای داشته باشند تا هرچه سریع‌تر این پروژه در شیراز مورد بهره برداری قرار بگیرد. این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز به تعویق افتادن زمان احداث پالایشگاه شیراز را غیرمنطقی می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه امروزه برخی از تشکل‌های مردمی به دلیل موضوعات زیست محیطی در مورد راه اندازی این پالایشگاه مخالفت نشان می‌دهند به صلاح نیست بدون داشتن اطلاعات علمی و نظر کارشناسی با این موضوع مخالفت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید