• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11533
+
-

چالش‌های اجرای کنسرت در قزوین

نبود سالن استاندارد، عوارض بالای اجرا و تبلیغات ضعیف از جمله مشکلات اصلی برگزاری کنسرت هستند

موسیقی
چالش‌های اجرای کنسرت در قزوین




آرش صالحی| قزوین- خبرنگار:


تعداد و کیفیت برپایی کنسرت‌های موسیقی به عنوان بخشی از هنر مورد توجه شهروندان، چندان درخور نام و تاریخ غنی سرزمین بهشت‌آیین نیست. یکی از مشکلات عمده در این زمینه، نبود سالن حرفه‌ای و استاندارد برای روی صحنه بردن اجراهای گروهی است؛ معضلی که به نظر می‌رسد اراده محکمی برای حل آن وجود ندارد و سال‌هاست که فراهم شدن یک سالن اجرای مناسب به‌عنوان خواسته اصلی اهالی موسیقی قزوین مطرح است. 


عوارض اجرای کنسرت

رئیس انجمن موسیقی استان، دریافت عوارض زیاد شهرداری از برگزارکنندگان کنسرت را از دلایل اصلی کم شدن اجراهای گروهی و سودآور نبودن اجرای کنسرت در قزوین دانست و گفت: طبق یکی از مصوبات شورای شهر در دوره‌های گذشته، کنسرت‌گذار باید 10‌ درصد از درآمد برگزاری کنسرت را به‌عنوان عوارض به شهرداری پرداخت می‌کرد. 
«مصطفی عبادی» در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه این عوارض باید بر مبنای سود برگزارکننده محاسبه شود، نه کل درآمد او، عنوان کرد: قسمت قابل توجهی از درآمد حاصل از کنسرت، به‌عنوان اجاره، به صاحب سالن اجرا پرداخت می‌شود و بخشی دیگر هم به شرکت‌های تبلیغاتی و سازمان زیباسازی بابت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغات شهری می‌رسد و درست نیست که عوارض این بخش‌ها هم توسط کنسرت‌گذار پرداخت شود. 

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای حل این معضل، افزود: بالاخره با سماجت‌هایی که در رایزنی با اعضای کمیسیون فرهنگی و هنری شورای اسلامی شهر به خرج دادیم، این عوارض را به 5‌ درصد رساندیم. با این حال همچنان این عوارض بر مبنای درآمد محاسبه می‌شود و نه سود کنسرت‌گذار. 
عبادی با ذکر اینکه سود برگزاری کنسرت در قزوین چندان قابل توجه نیست، ادامه داد: به‌عنوان نمونه، اگر کنسرتی 80 میلیون تومان درآمد داشته باشد 5 تا 10 میلیون تومان آن عاید برگزارکننده می‌شود. بنابراین کنسرت‌گذار نباید عوارض 80 میلیون تومان را به شهرداری پرداخت کند. همین مشکل سبب شده که برخی برگزارکنندگان و تهیه‌کنندگان کنسرت با افرادی لابی کنند و در ازای دادن چندین بلیت مجانی به آنها، از عوارض خود بکاهند. 


هزینه زیاد تبلیغات شهری

این هنرمند قزوینی، تبلیغات شهری ضعیف را مشکل دیگر برگزاری کنسرت‌ها در قزوین بیان کرد و گفت: متأسفانه تمام ایستگاه‌های تبلیغاتی استان به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و شرکت‌های عامل، هزینه زیادی را برای اجاره بیلبوردها و فیکسچرهای تبلیغاتی از برگزارکننده‌های کنسرت دریافت می‌کنند. 
عبادی با بیان اینکه بخشی از بیلبوردها بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی تقسیم شده است، اضافه کرد: در این بین، تنها نهادی که بیلبورد تبلیغاتی برای تبلیغ برنامه‌های فرهنگی در اختیار ندارد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اهالی موسیقی مجبور به اجاره بیلبورد از ارگان‌های دیگر هستند. 
وی ادامه داد: در حالی که برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری باید به هنرمندان یارانه پرداخت شود، اما متأسفانه مسئولان نمایشگاه بین‌المللی استان، سوله‌ روباز را با قیمت زیاد در اختیار کنسرت‌گذاران قرار می‌دهند و بسیاری از ارگان‌های غیرمرتبط با امور فرهنگی و هنری، از برگزارکننده‌های کنسرت بلیت مجانی می‌گیرند. 


اجرا در سالن‌های غیراستاندارد

یکی از فعالان حوزه موسیقی قزوین نیز برپایی کنسرت در سوله‌های روباز و سالن‌های ورزشی را در‌شأن مردم هنرپرور قزوین ندانست و به همشهری گفت: بارها همه هنرمندان موسیقی قزوین فریاد زده‌اند که به سالن اجرای موسیقی نیاز دارند، ولی مسئولان  تاکنون به این دغدغه عمومی توجه چندانی نکرده‌اند. 
«اسحاق چگینی» برگزاری کنسرت در استان را بسیار هزینه‌زا توصیف کرد و افزود: آهنگ ساختن، تنظیم آهنگ، گروه جمع کردن و جای تمرین پیداکردن، مراحلی هستند که باعث می‌شوند اجرای کنسرت بیشتر هزینه‌بر باشد تا سودده. 

وی علت برگزارشدن مکرر کنسرت‌های پاپ در استان‌ها را سودآور بودن آنها دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه کنسرت‌های پاپ مخاطبان بیشتری دارند، بیشتر مورد توجه و استقبال واقع می‌شوند، در صورتی که اجراهای گروهی موسیقی سنتی با وجود اینکه یک ماه زحمت و استرس را به گروه سازنده تحمیل می‌کنند، چندان صرفه اقتصادی ندارند. 


توجه به موسیقی بومی

این نوازنده‌ ساز نی با تأکید بر اینکه نگاه آرمانی به برپایی اجراهای گروهی و کنسرت در این دیار نداریم، گفت: باید هدف ما از برگزاری کنسرت در استان، پیشرفت جریان موسیقی قزوین باشد و از برگزاری کنسرت‌های گروه‌های غیربومی که کمکی به رشد هنر موسیقی در دیار مینونشان نمی‌کنند، اجتناب کنیم. همچنین باید از هنرمندان بومی که سال‌ها برای اعتلای موسیقی قزوین زحمت کشیده‌اند، برای اجرای کنسرت‌های فاخر حمایت مالی و تبلیغاتی کنیم. 

چگینی به الگویی که برای برپایی کنسرت در برخی از استان‌ها وجود دارد، اشاره کرد و گفت: بهتر این است که از تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت در استان بخواهیم ابتدا از کنسرت‌های موسیقی سنتی و پاپ هنرمندان بومی استان حمایت مالی کنند، بعد برای آنها مجوز برگزاری کنسرت پاپ در سطح کشور صادر کنیم. 

وی برپایی کنسرت‌های پژوهشی از سوی انجمن موسیقی را اقدامی خوب، اما ناکافی برای رشد این هنر در استان ارزیابی کرد و ادامه داد: قبل از برگزاری هر کنسرت در استان، باید انجمن موسیقی کیفیت گروه و اجرا را در قالب پرکردن یک فرم مخصوص، ارزشیابی کند، در حالی که در استان ما انجمن موسیقی حتی در جریان نیست که هفته بعد قرار است چه کنسرتی برگزار شود یا چه گروهی مجوز اجرا گرفته است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید