• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115317
+
-

استخراج اکسیژن از خاک و سنگ ماه

آژانس فضایی اروپا با همکاری یک شرکت فناوری قصد دارد گرد و خاک و سنگ‌های‌ماه را به اکسیژن تبدیل کند

استخراج اکسیژن از خاک و سنگ ماه

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

یک شرکت انگلیسی موفق به انعقاد قراردادی با آژانس فضایی اروپا برای توسعه فناوری تبدیل گردوغبار و سنگ‌های‌ماه به اکسیژن شده است. این کار در حالی انجام می‌شود که آلومینیوم، آهن و سایر فلزات برای استفاده کارگران ساختمانی در‌ماه باقی می‌ماند.
به گزارش گاردین، اگر بتوان این فرایند را به خوبی انجام داد، امکان استخراج اکسیژن و مواد با ارزش در سطح‌ماه فراهم می‌شود و دیگر نیازی نیست که با صرف هزینه‌های هنگفت آنها را به‌ماه منتقل کرد.
یان ملور، مدیر شرکت متالیزیز می‌گوید: هر چیزی که از زمین به‌ماه می‌برید یک‌بار اضافی محسوب می‌شود. بنابراین اگر بتوانیم این مواد را در همان جا بسازیم، باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های مالی می‌شود.
تجزیه و تحلیل سنگ‌های‌ماه نشان می‌دهد که اکسیژن حدود 45درصد از وزن این مواد را تشکیل می‌دهد. آنچه باقی می‌ماند عمدتا آهن، آلومینیوم و سیلیکون است. دانشمندان شرکت متالیزیز و دانشگاه گلاسگو در پژوهش خود به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان 96درصد اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده‌ماه استخراج  و در عین حال پودرهای مفید فلزی را حفظ کرد.
قرارداد آژانس فضایی اروپا بودجه‌ای را در اختیار شرکت متالیزیز قرار می‌دهد تا این شرکت به‌مدت 9‌ماه یک فرایند الکتروشیمیایی را با ارسال جریان الکتریکی به مواداولیه‌ماه کامل کند که بر این اساس اکسیژن از گردوغبار‌ماه و سنگ‌ها آزاد می‌شود. این فرایند قبلاً در زمین اجرا شده است، اما اکسیژن به‌عنوان محصولی جانبی و خارج از کنترل آزاد می‌شود. برای اینکه اکسیژن برای کاوشگران‌ماه مفید واقع شود، باید کنترل و ذخیره شود.
اکسیژن آزاد شده از سطح‌ماه می‌تواند با گازهای دیگر ترکیب شود و هوای قابل تنفس تولید کند. در عین حال، اکسیژن بخشی مهم در سیستم‌های پیشران موشک است که با تولید آن در ماه، امکان سوخت‌رسانی به فضاپیماها فراهم می‌شود تا به اعماق فضا سفر کنند.
ملور می‌گوید: اگر می‌خواهید بیشتر به فضا سفر کنید، این یک پمپ بنزین در‌ماه است تا به اعماق فضا بروید.
سنگ‌های‌ماه «یک منبع بالقوه اکسیژن» برای پشتیبانی از اکتشافات انسان در‌ماه و به‌طور گسترده‌تر در منظومه شمسی محسوب می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید