• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115310
+
-

غیرممکن وجود ندارد

4 برش از زندگی حرفه‌ای مهدی طارمی، به بهانه نخستین گلش با پیراهن پورتو

غیرممکن وجود ندارد

بهروز رسایلی

شاید دیر بود، شاید بیش از حد طول کشید، اما بالاخره از راه رسید. این حکایت نخستین گل مهدی طارمی با پیراهن پورتو است؛ بازیکنی که نخستین فصل حضورش در فوتبال اروپا، با ریوآوه بهترین گلزن لیگ پرتغال شد. او پس از درخشش در این تیم به پورتو، قهرمان کشور منتقل شد، اما طی 7هفته اول خیلی کم و کوتاه به مهدی بازی رسید. او حتی تجربه پنالتی‌گرفتن در دقایق کوتاه حضورش در زمین را هم داشت، اما باز سرمربی پورتو متقاعد نمی‌شد که به ستاره ایرانی‌اش بیشتر بازی بدهد. در نهایت اما عقب‌افتادن پورتو برابر پورتیموننز باعث شد طارمی در همان نیمه اول از دقیقه 31به میدان برود. او که این بار یک ساعت فرصت برای بازی پیدا کرد، در دقیقه‌46 با یک ضربه سر محکم نخستین گل فصلش را به ثمر رساند. او زننده گل دوم پورتو در مسابقه‌ای بود که آبی‌پوشان نهایتا آن را 3 بر یک به سود خود ‌پایان دادند.

  از پادگان تا پرسپولیس
عمده فوتبالیست‌ها دوران خدمت سربازی‌شان را در یک تیم نظامی پشت سر می‌گذارند، اما این موضوع در مورد طارمی صدق نکرد. او واقعا لباس وظیفه پوشید و سال‌91 خدمتش را در پادگان نیروی دریایی سپاه در بوشهر پشت سر گذاشت. شاید این مرحله به‌معنای ناامیدی از تبدیل‌شدن به فوتبالیست حرفه‌ای بود، اما از آنجایی که برای طارمی فقط غیرممکن «غیرممکن» است، او بعد از پایان خدمت کارش را در شاهین و ایرانجوان بوشهر از سر گرفت و ظرف چند سال به پرسپولیس و تیم ملی رسید. مسیر پرحادثه زندگی طارمی فقط یک علی دایی استعدادشناس لازم داشت تا او را ‌از صفر به صد برساند.

   فیکس فوری پرسپولیس
طارمی ابتدای لیگ چهاردهم به پرسپولیس پیوست و فقط 3هفته طول کشید تا در این تیم فیکس شود. او با جلب اعتماد علی دایی از بازی با ذوب‌آهن در ترکیب اصلی به میدان رفت و دقیقه 71همین دیدار گل 3 امتیازی تیمش را به ثمر رساند. حتی برکناری بحث‌برانگیز علی دایی در هفته هفتم این فصل هم مانع از رشد طارمی نشد. او در داربی رفت از سوی حمید درخشان نیمکت‌نشین شد، اما اواسط نیمه دوم با حضور در زمین ورق بازی را برگرداند. طارمی یک‌بار به تیر زد و پاس گل اول را هم به محمد نوری داد تا نشان بدهد بلد است حقش را بگیرد. اواخر فصل هم مقارن شد با حضور برانکو و پیشرفت چشمگیر طارمی. این بازیکن زیرنظر برانکو آقای‌گل لیگ‌های پانزدهم و شانزدهم شد.
  
ضدضربه مقابل خانه‌نشینی
شاید محرومیت 4ماهه برای هر بازیکنی موجب کرختی و وقفه در مسیر حرکتی او شود؛ طارمی اما اواخر دوران محرومیتش که سوغات داستان ریزه‌اسپور بود، به الغرافه قطر پیوست و بی‌هیچ نشانی از ناآمادگی، طی 30بازی 13گل برای این تیم به ثمر رساند. او بعد راهی جام‌جهانی‌2018 شد، به ترکیب اصلی تیم ملی رسید و حتی شانس آن را داشت که در بازی آخر برابر پرتغال گل صعود ایران به مراحل حذفی را به ثمر برساند. نقل است که کارلوس کی‌روش در محافل خصوصی‌تر از طارمی به‌عنوان بهترین استعداد فوتبال ایران نام برده بود.

   اروپا جای او بود
قطعا 27سالگی سن مناسبی برای حضور در لیگ‌های اروپایی نیست، اما طارمی در این سن به ریوآوه پیوست و از روز اول طوری بازی کرد که انگار فقط اروپا جای او بوده است. خیلی از استعدادهای ایرانی که از 17، 18سالگی به قصد هدایت درست راهی اروپا شدند الان ول‌معطل‌اند، اما طارمی با اعتماد‌به‌نفس و توانایی بالا در همان فصل اول آقای گل لیگ پرتغال شد و با کمی بردباری حالا نخستین گلش را برای پورتو به ثمر رسانده است؛ گلی که امیدواریم جاده‌صاف‌کن او در مسیر بیشتر بازی‌کردن باشد. در مورد طارمی هیچ‌چیز ما را شگفت‌زده نمی‌کند؛ بنابراین منتظر دستاوردهای بیشتر او می‌مانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید