• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115272
+
-

خواب باران

کتاب هفته
خواب باران

کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، رمان«خواب باران» نوشته وجیهه سامانی است که از سوی انتشارات کتابستان معرفت منتشر شده و به یکی از آسیب های اجتماعی یعنی اعتیاد و پیامدهای آن در جامعه می پردازد.
ماجراهای رمان خواب باران درباره سرنوشت غم انگیز دختر جوانی به نام «هما» است که اسیر مشکلاتی ناخواسته در خانه و اجتماع شده است. اتفاق های ناگوار زندگی هما به دلیل رفتارهای ناپسند پدر معتاد او رقم می خورد که تیشه به ریشه خانه و خانواده زنده است.
رفتارهای ناپسند پدر معتاد خیلی زود بر زندگی همسر و دختر جوانش هم سایه می اندازد و زمینه های فروپاشی خانواده را فراهم می کند. با توجه به اینکه ماجراهای رمان با محوریت زندگی هما پیش می رود، نویسنده فضایی فراهم کرده  است که در کنار زندگی هما، موقعیت اطرافیان او را هم با جزئیات کامل روایت می کند. در طول داستان، پدر معتاد هما به عنوان شخصیتی منفی و سیاه معرفی می شود که باعث گرفتاری اعضای خانواده اش است.
او باعث مرگ همسر و اعتیاد و گرفتاری دخترش، هما می شود و در مقابل، شخصیت«حسام» که برادر شهید و جانباز است، به عنوان شخصیت تاثیرگذاری معرفی می شود که هما را از مسیر نادرست زندگی نجات می دهد و باعث آرامش او می شود. در بخشی از داستان خواب باران می خوانیم: «حاج خانم ناز بالش مخملی را پشت هما گذاشت و کمک کرد تا در جایش نیم خیز شود. پرده های هر دو پنجره قدی و نورگیر اتاق را جمع کرده بود و با بند بافته شده‌ای به گل میخ‌های دیوار زده بود. پنجره‌ها را باز گذاشته بود تا هوای اتاق عوض شود. عطر سبک و دل‌انگیز خرمن یاسی که روی دیوار خوابیده بود، خانه را برداشته بود. نگاه هما از قاب پنجره خیره مانده بود به دیوار آجری انتهای حیاط که برگ‌های درشت و سبز پچک مو، تمام سطحش را پوشانده بود. »

این خبر را به اشتراک بگذارید