• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115224
+
-

خبر /تهران نفس کشید

خبر /تهران نفس کشید

پایتخت ایران امیدوار به آسمان آبی، نفس تازه کرده است. پس از چند روز انتظار، بارش باران و وزش باد کیفیت هوای تهران را بهتر کرد و شاخص آلودگی به عدد 80 رسید. 
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در همین ارتباط به همشهری گفت: در تمیز شدن هوای تهران نقش باد از باران بیشتر بود به شکلی که تهویه طبیعی چند روز اخیر باعث شده  بین 12 تا 18 آبان فقط 2 روز شاخص بالای 100 داشته‌باشیم. در این مدت 5 روز قابل قبول و 2 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم. 
حسین شهیدزاده با اشاره به اینکه طی این مدت در زمینه فعالیت منابع آلاینده تغییر خاصی رخ نداده است، افزود: در این بازه زمانی بالاترین آلاینده که شاخص هم بر اساس آن تعیین شد ذرات معلق بیشتر از2.5 میکرون بود. نزدیک 60 درصد این ذرات معلق بر اثر حمل و نقل ایجاد می‌شود که منشا حدود 32.8 درصد از این نوع آلودگی نیز خودرو‌های دیزلی هستند. 
او تاکید کرد: مقایسه آبان امسال با آبان سال پیش اطلاعات زیادی به دست نمی‌دهد. بهتر این است که آن را در یک بازه 10 ساله مقایسه کنیم. با این روش می‌‌توان دریافت که غلظت آلاینده‌ها در طولانی مدت رو به کاهش بوده است.
امسال معیار‌های محاسبه شاخص و شیوه ارزیابی سختگیرانه‌تر شده است. شهیدزاده در این‌باره شرح داد: آلودگی ناشی از بالارفتن غلظت آلاینده‌ها است و شاخص بر اساس  غلظت تعیین می‌شود. بر این اساس میزان مشخصی از آلودگی که قبلاً شاخص را به عدد 100 می‌رساند اکنون به اعداد شاخص بالاتری می‌رساند. 
در آبان امسال تا روز شنبه 9 روز قابل قبول و 8 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم اما در مدت مشابه آبان 98 روز‌های قابل قبول به 14 روز می‌رسید.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره بارش‌ها در پاییز گفت: هواشناسی از قبل اعلام کرده بود که امسال هم میزان بارش‌ها کمتر است و هم دیرتر اتفاق می‌افتد در نتیجه ما انتظار داشتیم که میزان آلودگی به نسبت سال گذشته بیشتر باشد. 
او درباره تاثیر محدودیت‌های کرونا در کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: ما پیش از این هم میزان آلودگی در روز‌های تعطیل را سنجش می‌کردیم و مشخص بود که تعطیلی‌ در پاک شدن هوا تاثیر خیلی زیادی ندارد. در این زمینه چند فرضیه مطرح است یکی اینکه سهم صنایع بیش از چیزی است که تصور می‌شود در نتیجه وقتی حرکت خودرو‌ها کمتر می‌شود اما کارخانه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند باز‌هم میزان آلودگی هوا زیاد است. 
شهید‌زاده با شرح دلیل دیگر باقی‌ماندن آلودگی هوا در روز‌های تعطیل گفت: فرضیه دیگر این است که خودرو‌های سنگین و دیزلی که سهم بیشتری از تولید آلودگی نسبت به سواری‌ها دارند، شب‌ها در هنگام تردد هوا را کماکان آلوده می‌کنند. می‌دانیم که محدودیت‌های اخیر شامل دورکاری و آموزش مجازی برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی نقش مهمی دارد، اما به دلیل افزایش استفاده از خودروی شخصی در محدوده‌های اجرای طرح ترافیک، میزان تاثیر آنها در کاهش آلودگی هوا کاهش یافته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید