• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115216
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBEjY
+
-

پیام از ایران به دولت جدیدآمریکا

روحانی: فرصتی برای دولت آینده آمریکا پیش آمده که اشتباهات گذشته را جبران کند/ ظریف: جهان در حال نظاره است که آیا رهبران جدید آمریکا قلدری فاجعه‌آمیز و بی‌قانونی رژیم سابق آمریکا را کنار خواهند گذاشت؟

بلافاصله بعد از قطعی‌شدن انتخاب جو بایدن به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور آمریکا و پایان دوران ترامپ در کاخ سفید، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه با یادآوری سابقه ایران در دیپلماسی مسئولانه، از دولت جدید آمریکا خواستند اشتباهات گذشته را جبران کند و به مسیر دیپلماسی برگردد. صحبت‌های دیروز حسن روحانی و توییت محمدجواد ظریف درباره انتخابات آمریکا را می‌شد به‌عنوان پیامی از ایران به دولت آمریکا تفسیر کرد؛ پیامی که بر انتظارات ایران از دولت جدید این کشور که قرار است بهمن‌ماه مستقر شود، تأکید می‌کرد. پیام ظریف و روحانی به جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، پیام تبریک نبود، بلکه توصیه‌ای بود در جهت اینکه دولت آینده آمریکا به جبران خسارت‌های 4سال گذشته ترامپ برآمده و اشتباهات گذشته را جبران کند. ارسال پیام تبریک از طرف روسای جمهور ایران به روسای جمهور پیروز در آمریکا مرسوم نیست و پس از انقلاب فقط محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما در دور اول انتخابش در سال2008 پیام تبریک فرستاده بود. 
محمود احمدی‌نژاد در آن سال در پیامش به اوباما که بعد از جنگ‌طلبی‌های جورج بوش به کاخ سفید راه یافته بود با انتقاد از سیاست خارجی مبتنی بر جنگ‌طلبی، اشغالگری و زورگویی آمریکا نوشته بود: «ملت بزرگ و تمدن‌ساز و عدالت‌جوی ایران از تحولات اساسی، عادلانه و واقعی در سیاست‌ها و رفتارها استقبال می‌کند.»
 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا کمتر از 3ماه دیگر کاخ سفید را تحویل دمکرات‌هایی که به‌دنبال بازگرداندن آمریکا به قراردادهای بین‌المللی مثل معاهده پاریس، یونسکو و توافق هسته‌ای برجام هستند، می‌دهد. ترامپ اردیبهشت96 از برجام خارج شد و با راهبرد فشار حداکثری روی ایران؛ شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد. دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهور با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: سیاست پرآسیب و نادرست دولت آمریکا در 3سال اخیر، نه‌تنها توسط مردم سراسر جهان تقبیح شد، بلکه در انتخابات اخیر از سوی مردم این کشور نیز با مخالفت روبه‌رو شد. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز یکشنبه در یکصد و هفتادونهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: «اینک فرصتی برای دولت آینده آمریکا پیش آمده است که اشتباهات گذشته را جبران کند و با احترام به قواعد جهانی، به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی، بازگردد.» 
رئیس‌جمهور افزود: «جمهوری اسلامی ایران، همواره به تعهدات خود در صورت رعایت مسئولانه از سوی همه اطراف تعهد، پایبند بوده و تعامل سازنده با جهان را راهبرد خود می‌داند.» روحانی با تأکید بر پیروزی مقاومت ملت ایران در جنگ اقتصادی تحمیل‌شده توسط دولت آمریکا، گفت: «مردم ایران با مقاومت قهرمانانه خود در برابر جنگ تحمیلی اقتصادی، اثبات کردند که سیاست فشار حداکثری آمریکا محکوم به شکست است.»
 رئیس‌جمهور تصریح کرد: «اینک زمان آن است که در سایه همکاری و هم‌افزایی ایران و همسایگان، شاهد ارتقای امنیت و توسعه در منطقه باشیم و مسیر ثبات و رشد اقتصادی کشور، با قوت و سرعت هرچه بیشتر، پیموده شود.» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اسلامی ایران هم روز یکشنبه در توییتی نوشت: مردم آمریکا حرف خود را بیان کردند، جهان در حال نظاره است که آیا رهبران جدید آمریکا قلدری فاجعه‌آمیز و بی‌قانونی رژیم سابق آمریکا را کنار خواهند گذاشت و چندجانبه‌گرایی، همکاری و احترام به قانون را خواهند پذیرفت؟
ظریف همچنین نوشت: سابقه ایران [روشن است]؛ عزتمداری، منافع ملی و دیپلماسی مسئولانه

  نظاره‌گر اقدامات عملی آمریکا هستیم
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در برنامه من طهران شبکه العالم درباره انتظارات ایران از دولت جدید آمریکا گفت: لیستی از موارد پاسخگویی رئیس‌جمهور جدید آمریکا پیرامون تعهدات به ایران آماده شده که بایدن باید جبران مافات کند، آمریکا چاره‌ای جز احترام و بازگشت به مسیر قانونمداری ندارد. وی آمریکا را ناقض برجام دانست و گفت: آمریکا در موضع شرط‌گذاری برای ایران نیست، آنها میلیاردها دلار به ملت ایران خسارت زدند. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آمریکا باید توبه و جنگ اقتصادی علیه ما را متوقف کند، تفاوت بین اردوگاه بایدن و ترامپ آشکار است اما نظاره‌گر اقدامات عملی هستیم. سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: میز مذاکرات برجام پابرجاست و برای همه جا هست اگر چه مسیر سخت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :