• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115203
+
-

ایران نفس کشید

سامانه‌های جدید بارشی علاوه بر کاهش آلودگی هوا در شهرها و کلانشهرها حال و هوای پاییزی به اغلب مناطق کشور بخشیده است

ایران نفس کشید

سیده زهرا عباسی- خبر‌نگار

کارشناسان هواشناسی نوید داده بودند با آغاز بارندگی‌ها در هفته سوم آبان، تهران و کلانشهرهای صنعتی نفس تازه می‌کشند و بالاخره سلامت هوا در شرایط قابل‌قبول قرار خواهد گرفت.  اتفاقی که شهروندان  تهرانی  و بسیاری از کلانشهر‌های کشور دیروز شاهد آن بودند و با آسمان صاف روبه‌رو شدند.بررسی هوا در شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، کرج و اراک که در مهر و 2هفته اول آبان اغلب آلوده بودند هم این پیش‌بینی را تأیید می‌کند؛ به‌طوری که به‌جز تعداد محدودی از ایستگاه‌ها و آن‌هم به‌صورت مقطعی، هوا در اغلب شهرهای کشور در وضعیت قابل‌قبول قرار دارد. همچنین با توجه به پیش‌بینی فعالیت سامانه جدید بارشی از روز سه‌شنبه هفته جاری، احتمالا در روزهای آینده هم با ناپایداری هوا، مشکل آلودگی در کلانشهرهای صنعتی نخواهیم داشت.

هوای تهران در شرایط قابل‌قبول
کارشناس هواشناسی در مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی در این زمینه به همشهری می‌گوید: «با توجه به ناپایداری هوا، امکان افزایش آلاینده‌ها وجود ندارد.»
امیرحسین نقشینه با بیان اینکه هوای کلانشهر تهران در شرایط قابل‌قبول است، توضیح می‌دهد: «هوای شهرهای صنعتی تا زمانی که پدیده جوی خاصی چون بادهای شدید رخ ندهد یا تردد خودروها و فعالیت آلاینده‌ها کاهش نیابد، در شرایط سالم قرار نمی‌گیرد.»
به گفته وی، حتی در همین شرایط قابل‌قبول هم برخی ایستگاه‌های سنجش آلایندگی به‌صورت مقطعی و در برخی از ساعت‌های روز شرایط را ناسالم اعلام می‌کنند. برای مثال، روز گذشته (یکشنبه 18آبان) در شرایطی که اغلب شهرهای کشور در شرایط سالمی قرار داشتند، یکی از ایستگاه‌های فعال در کلانشهر مشهد، هوا را با شاخص 170 ناسالم برای همه گروه‌ها نشان می‌داد.

ورود سامانه جدید بارشی از امروز
فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی نیز پیش از این در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده بود که یکشنبه و دوشنبه در شمال شرق و شرق کشور شاهد کاهش 5 تا 7درجه‌ای دما خواهیم بود. نقشینه با اشاره به این پیش‌بینی توضیح می‌دهد: «روز گذشته (یکشنبه) با کاهش محسوس دما در سواحل شمال و شمال شرق، در اغلب شهرهای شمالی شاهد کاهش دما بودیم. برای مثال ساری و گرگان 10، بجنورد 13، قزوین 7، رشت و کرج 6، تهران 4 و اردبیل 5درجه کاهش دما داشتند. این کاهش دما امروز (دوشنبه) هم در شمال و شمال شرق کشور ادامه پیدا می‌کند. همچنین در این 2روز بارش‌ها اغلب در سواحل شمال، خراسان شمالی و شمال خراسان‌رضوی و در ارتفاعات به‌صورت برف بود؛ به‌طوری که ما برای یکشنبه هشدار سطح زرد (آگاهی) صادر کردیم.»
کارشناس هواشناسی در مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اما هشدار را در مناطقی چون کردستان، کرمانشاه و ایلام که احتمالا با بارش‌هایی با شدت بیشتر مواجه خواهند شد، در سطح نارنجی (آماده‌باش) اعلام می‌کند. نقشینه تأکید می‌کند که امروز از میزان بارش‌ها به‌تدریج کاسته می‌شود و اغلب بارندگی‌ها در ارتفاعات البرز مرکزی و شمال خراسان رضوی خواهد بود، اما از بعدازظهر با ورود موج جدید بارشی به کشور، در نیمه غربی شاهد رگبار، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای خواهیم بود. وی با بیان اینکه موج جدید بارشی که از اواخر امروز و روز سه‌شنبه فعال می‌شود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیمه شمالی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، می‌گوید: «چهارشنبه و پنجشنبه در نیمه شمالی کشور و شمال استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد شاهد بارش خواهیم بود.»

احتمال رانش در محورهای شمال
نقشینه در صحبت‌های خود تأکید می‌کند که بارش‌ها در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود و به‌ویژه جاده‌های کوهستانی درگیر سامانه بارشی و لغزنده هستند. رئیس پلیس راه مازندران هم به‌عنوان یکی از استان‌های درگیر سامانه بارشی جدید، از احتمال ریزش سنگ و رانش با توجه به بارش‌ها در محورهای شمال خبر می‌دهد و از رانندگان می‌خواهد از سفرهای غیرضروری بپرهیزند. علیرضا قدمی همچنین از احتمال مه‌آلودگی و کاهش دید در محور سوادکوه استان مازندران می‌گوید. در خوزستان هم مسئولان مدیریت بحران با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها، هشدار هواشناسی را از سطح زرد (آگاهی) به نارنجی (آماده‌باش) تغییر داده‌اند. در زنجان نیز با توجه به کاهش محسوس دما و شدت‌گرفتن بارندگی، مسئولان از احتمال آب‌گرفتگی و سیلابی‌شدن مسیل‌ها خبر داده‌اند.
بعد از سیل در روستای «بری» ماکو، کارشناسان توصیه می‌کنند: شهروندان در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، لرستان، خراسان شمالی، چهارمحال ‌و بختیاری و کرمانشاه از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.
  پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد از دهه سوم آبان و زمستان، بارش‌هایی در سطح نرمال داشته باشیم. با وجود این، قائم‌مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش ۷۴درصدی بارش‌ها در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته خبر می‌دهد. به گفته محمد حاج‌رسولی‌ها میزان بارش در حوضه خلیج‌فارس و دریای عمان که عمده آب‌های سطحی را در خود جای داده، کاهش بیشتری داشته است. البته حاج‌رسولی‌ها هم مانند فریبا گودرزی، کارشناس هواشناسی که در گفت‌وگو با همشهری از زمستان پربارش خبر داده بود، به بارش‌های فصل آینده امیدوار است تا بخشی از کمبودهای پاییز جبران شود.

 کوهنوردان تهرانی مراقب باشند
علاوه بر لغزندگی جاده‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها، کارشناس هواشناسی در مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی درباره شرایط کوهستان‌ها هم هشدار می‌دهد. به گفته نقشینه ارتفاعات تهران از روز پنجشنبه شاهد بارش برف خواهد بود و به همین دلیل باید از فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید