• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115181
+
-

تجربه‌های نو در زبان و مضمون

150شب اجرای حالت چطوره مش‌رحیم و گلدونه خانم

تئاتر
تجربه‌های نو در زبان و مضمون

  مهرداد رهسپار   

بنا به گزارش‎هایی که وزارت فرهنگ و هنر از تولیدات فرهنگی و هنری در پایان هر سال منتشر می‎کرد، نمایش‎های «گلدونه خانم» و «حالت چطوره مش‌رحیم» از اسماعیل خلج، 150شب در سالن صدنفره کارگاه نمایش اجرا شد. این نمایش برخلاف سایر نمایش‎های کارگاه بر مسیر تئاتر تجربی راهی تازه گشود. شاید عنوان تئاتر تجربی به نمایشنامه‌های اسماعیل خلج در نگاه اول کمی عجیب به‌نظرآید اما با واکاوی معنای آن می‎توان برای این دو نمایش جایگاهی دیگر در تئاتر ایران درنظر گرفت؛ به این اعتبار که اگر تئاتر تجربی تا پیش از این بر تجربه‌های اجرایی آربی آوانسیان از متن‎های پیچیده عباس نعلبندیان استوار بود و تجربه و تئاتر مبتنی بر شهود تجربی، صرفا در تئاتر آزمایشگاهی گرتفسکی معنا داشت، اکنون با موفقیت این دو نمایشنامه از خلج، تجربه‎ای تازه در تئاتر ایران به سرانجام رسیده بود. اما تجربه تازه اسماعیل خلج چه بود؟ او زبان تازه‎ای را در نمایشنامه‎نویسی فارسی به‌کار گرفت که پیش از این سابقه نداشت، او نوعی از زبان مدرن مبتنی بر بازی کلمات را با گفتارهای زبان روزمره ـ به قول خودش ـ ته شهری درآمیخت. حاصل این آمیختگی، جلب توجه مخاطبان تازه‎ای برای کارگاه نمایش بود. با اجراهای اسماعیل خلج، کارگاه نمایش معنای خود را دقیق‎تر به مخاطبان آن سال‌ها تفهیم کرد. کارگاه نمایش نیز جایی برای تجربیات تازه شد؛ کارگاهی برای ساختن زبان تازه، فضای تازه و مضامینی تازه در نمایشنامه‎نویسی ایران. بنابراین می‎توان تئاتر اسماعیل خلج را دست‌کم در این سال‌های آغاز فعالیتش مسیری تازه در تئاتر تجربی ایران دانست. تئاتری که می‎خواست از تکرار و تقلید فاصله گیرد. موفقیت این دو نمایش در سال1350موجب شد تا در ششمین جشن هنر شیراز بار دیگر اجرا شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید