• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115098
+
-

گفت‌وگو با سردار حسن عراقی‌زاده، دبیر قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضاع در ستاد کل نیروهای مسلح:

ازتصمیمات ستاد ملی‌کرونا پشتیبانی می‌کنیم

گفت و گو
ازتصمیمات ستاد ملی‌کرونا پشتیبانی می‌کنیم


 محسن تولایی ـ خبرنگار


  شیوع بیماری فراگیری همچون کرونا، تجربه جدید و بی‌سابقه‌ای را در استفاده از نیروهای مسلح برای مقابله با چنین بیماری‌هایی همراه داشته است. ۹ماه فعالیت مستمر و دوشادوش سازمان‌های لشکری با نهادهای کشوری، اکنون آنها را در زمینه کنترل بیماری‌های همه‌گستر نیز وارد میدان کرده است. سیل و زلزله و سایر بلایای طبیعی قبلا توان نیروهای مسلح برای خدمت به مردم در زمان صلح را به آزمون گذاشته بود. با حسن عراقی‌زاده، دبیر قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا(ع) در ستاد کل نیروهای مسلح درباره ابعاد همکاری‌های ستاد کل نیروهای مسلح با ستاد ملی مقابله با کرونا گفت‌وگو کردیم.


مناسبات ستاد کل نیروهای مسلح با ستاد مقابله با کرونا چطور و از چه طریقی تعریف می‌شود؟ 
از ابتدای تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، ستاد کل عضو ثابت این ستاد بوده است؛ یعنی ریاست محترم ستاد کل سردار سرلشکر باقری از ابتدا عضو اصلی ستاد مقابله با کرونای کشوری بودند و هستند. نه‌تنها خود ایشان در آن ستاد مرکزی کشوری هستند، بلکه در کمیته‌هایی هم که در زیرمجموعه آن ستاد تشکیل می‌شوند، مثل کارگروه بهداشت و درمان و سایر کارگروه‌ها، نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح آنجا حضور دارند؛ بنابراین تمامی تصمیمات در هماهنگی کامل گرفته می‌شود.
چه امکاناتی از طرف ستاد کل در اختیار ستاد کرونا قرار گرفت؟
مثلا در همان ابتدا در بخش درمان آن زمان اعلام شد که ۷۰درصد ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌های نیروهای مسلح در اختیار بخش کشوری قرار بگیرد؛ یعنی از حدود ۶هزار تختی که ما داشتیم حدود ۷۰درصد آن در اختیار بخش کشوری قرار بگیرد و این اتفاق افتاد؛ یعنی تقریبا همه بیمارستان‌های اصلی ما در تهران و در مراکز استان‌ها، بیمارستان‌های معین وزارت بهداشت برای بستری بیماران کرونایی شدند. یا محور دیگری که ما برایش اعلام آمادگی کردیم، ایجاد بیمارستان‌های صحرایی بود. حدود ۱۲بیمارستان صحرایی به‌خصوص در ماه‌های اول شیوع بیماری فعال شدند و هر جایی که دوستان وزارت بهداشت نیاز داشتند، بیمارستان راه‌اندازی کردیم. موضوع بعدی بحث نقاهتگاه‌ها بود. ما 26هزار تخت نقاهتگاهی را در کشور آماده و تجهیز و نیروی انسانی لازم را برایش فراهم کردیم و در اختیار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و ستاد ملی قرار دادیم. اینها فقط بخشی از کارهایی بود که در حوزه درمان انجام شد. در بخش کشفیات هم به  انبارهای احتکاری مواد بهداشتی که متأسفانه در آن زمان ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده کم بود، دست یافتیم و نیروهای اطلاعاتی نیروهای مسلح و پلیس خیلی خوب عمل کردند و کشفیات خود را در اختیار ستاد ملی کرونا قرار دادند. در بحث کنترل‌هایی که آن زمان در ورود و خروج شهرها اتفاق می‌افتاد، عمده این کار توسط پلیس و نیروی انتظامی انجام می‌شد. نیروی انتظامی نقش بسیار پررنگی بر نظارت‌هایی که باید بر اماکن، شهرها و راه‌ها انجام می‌شد، ایفا کرد. در بخش تولیدات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم خطوط تولید جدیدی راه‌اندازی کرد و هم بخشی از خطوط تولید قبلی خود را تغییر کاربری داد تا برای کشور تولید ماسک کند، لوازم بهداشتی محافظت‌کننده برای پرسنل بیمارستان‌ها تولید کند و کیت تشخیص بیماری کرونا را بسازد. نخستین کیت‌هایی که در داخل کشور تولید شد، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شد. در بحث واکسن نیز وزارت دفاع کار تحقیقاتی مفصلی را شروع کرد که الآن یکی از آن ۶محوری است که در کشور دارند روی واکسن کرونا کار می‌کنند. موضوعات دیگری که توسط بسیج محلات و بسیج جامعه پزشکی انجام شد، نیروهایی است که برای کمک به طرح غربالگری در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شد و سامانه ۴۰۳۰ که مردم با آن تماس می‌گرفتند.
رهبر انقلاب در ۲نوبت از ستاد کل نیروهای مسلح خواستند امکانات خودشان را به میدان بیاورند. دلیل اینکه این قضیه ۲بار با فاصله مطرح شد، چه بود و چرا از نظامی‌ها در کنترل این بیماری کمک خواسته شد؟
اینکه مقام معظم رهبری ۲بار ابلاغ داشتند به این علت است که متأسفانه شاهد موج سوم بیماری کرونا با یک شیوع خیلی بالاتر و یک قدرت بیماری‌زایی بیشتر در این ویروس هستیم. دوستان در وزارت بهداشت اعلام کردند که این ویروس جهش پیدا کرده؛ هم قدرت سرایتش بیشتر شده و هم بیماری‌زایی آن؛ بنابراین شاید لازم بود تا مجددا تأکیدی بر این موضوع صورت بگیرد که نیروهای مسلح با قوا و توان بیشتری به عرصه بیایند. حتی از بخش کشوری و ستاد ملی مقابله با کرونا هم این درخواست صورت گرفت و مقام معظم رهبری دستور فرمودند که تشکیل قرارگاه پشتیبانی به‌عنوان یک رده پشتیبانی‌کننده از تصمیمات ستاد انجام شود که ایجاد شد. لذا به‌دنبال دستور ایشان، مجددا نیروهای مسلح خودشان را یک تجدید سازماندهی کردند. ما اعلام کردیم که این بار صددرصد بیمارستان‌های نیروهای مسلح هم در مرکز و هم در استان‌ها باید در اختیار بخش کشوری قرار گیرد. دوستان ما در مجموعه بهداشت و درمان به‌طور کامل با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و ستاد ملی هماهنگ هستند و هرجا هر نیازی که داشته باشند در اختیارشان قرار خواهند داد. امروز همه بیمارستان‌های ما پذیرش دارند. اگر بیمارستان صحرایی بخواهند فراهم می‌کنیم و می‌توانیم نقاهتگاه نیز در اختیارشان قرار دهیم. در بحث‌های انتظامی و نیروهای امنیتی ما نیز اگر کمکی بخواهند، با کمال میل در خدمت‌شان هستیم.
رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اخیرا گفته‌اند مصوبات باید ضمانت اجرایی داشته باشد و باید از ضابطان و مأموران کمک گرفته شود. آیا تاکنون بحثی درباره مداخله نیروهای مسلح در اجرایی ساختن ضوابط پروتکل‌های این بیماری صورت گرفته است؟
به‌دنبال دستور مقام معظم رهبری یک قرارگاه پشتیبانی برای اجرایی کردن تصمیمات ستاد ملی کرونا تشکیل شد که جناب آقای رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به‌عنوان فرمانده این قرارگاه تعیین شدند. نمایندگان نیروهای مسلح عضو این قرارگاه هستند. نماینده نیروی انتظامی نیز عضو این قرارگاه است. طبیعی است که بخشی از این پشتیبانی‌ها باید فقط از سوی نیروهای مسلح انجام شود و بخشی هم کمک نیروهای مسلح خواهد بود. ما با تمام توان در خدمت ستاد ملی و آن قرارگاه خواهیم بود و این کمک را انجام خواهیم داد.
یکی از موضوعاتی که دولت تمایلی به آن نداشته، بحث قرنطینه کامل و منع آمد و شد بوده است. در موج سوم کرونا هم به‌‌رغم گمانه‌های زیادی که وجود داشت این اتفاق برای تهران بیفتد، چنین نشد. آیا در این زمینه صحبتی با شما شده است و آیا ستادکل برنامه خاصی دارد یا خیر؟
خیر. نکته‌ای که مقام معظم رهبری در حکم اخیر بر آن تأکید داشتند این است که محوریت تصمیم‌گیری با ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت است؛ بنابراین نیروهای مسلح خودش رأسا و مستقلا تصمیمی درباره مسائل قرنطینه و تعطیلی قطعا نخواهد گرفت. هرآنچه که تصمیم ستاد ملی باشد و به‌عنوان یک درخواست رسمی کمک باشد، انجام خواهیم داد، اما در این مورد تا الآن هیچ درخواستی به ستاد کل واصل نشده و در حد حدس و گمان است. ما تابع تصمیمات ستاد ملی خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید