• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115067
+
-

ورزش کنید، اما طبق پروتکل

گزارش روز
ورزش کنید، اما طبق پروتکل

مهدیه تقوی‌راد- خبر‌نگار

ورزش در کنار تغذیه سالم یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌هاست. با شیوع ویروس کرونا در دنیا، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی داشتند، بیشترین مبتلایان به این بیماری را تشکیل دادند و البته مرگ‌ومیر نیز در بین این افراد بیشتر از سایر مردم بود. اما ورزش کردن در روزهای کرونایی چه ضوابطی باید داشته باشد که باعث شیوع بیشتر این ویروس نشود؟ با شیوع ویروس کرونا، اماکن ورزشی نیز همچون سایر اماکن و مشاغل به دستور وزارت بهداشت و به‌منظور کاهش ابتلا به این ویروس، تعطیل شدند و با فروکش کردن تعداد مبتلایان قرار بر این شد تا اماکن ورزشی به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، بازگشایی شوند. یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای انجام ورزش در ایام کرونا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ورزش کردن در مکان‌های مناسب خصوصا پارک‌ها و فضای سبز است. محمد سلیمی هر روز صبح برای ورزش به پارک لاله می‌آید و بعد از کمی پیاده‌روی و گرم کردن بدنش با دستگاه‌های ورزشی مشغول ورزش می‌شود. او می‌گوید: تا قبل از کرونا به باشگاهی ورزشی در بلوار کشاورز می‌رفتم، اما با شیوع کرونا و تعطیل شدن باشگاه‌ها بعد از چند هفته تصمیم گرفتم تا ورزش کردن را در پارک ادامه دهم. البته برای اینکه بتوانم از دستگاه‌های ورزشی بهتر استفاده کنم از راهنمایی‌های مربی ورزشی‌ام کمک گرفتم. او ادامه داد: اگرچه مدتی بود که باشگاه‌ها باز شده بودند، اما یکی، دو بار که برای تمرین به باشگاه رفتم، متوجه شدم که بهتر است به جای اینکه ریسک بیمار یا ناقل شدن را به جان بخرم به‌تنهایی ورزش کنم تا بدنم افت نکند. سلیمی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باشگاه‌های ورزشی می‌گوید: تعداد افرادی که برای ورزش به باشگاه می‌آمدند به نسبت قبل از کرونا خیلی کمتر شده بود، اما باز هم بودند برخی افرادی که اهمیت چندانی به رعایت نکات بهداشتی نمی‌دادند و تذکراتی هم که به آنها می‌دادیم، بی‌تأثیر بود. البته مسئولان باشگاه مدام در حال ضدعفونی دستگاه‌ها بودند، اما به‌نظرم این کارها چندان فایده‌ای نداشت و بهتر دیدم که به جای باشگاه در پارک ورزش کنم. براساس پروتکل‌های اعلامی فدراسیون پزشکی ورزشی به باشگاه‌های ورزشی، ضد‌عفونی کردن تمام سطوح دستگاه‌های ورزشی بعد از استفاده هر فرد ضروری است و باید حداقل نیم‌ساعت فاصله بین استفاده از دستگاه‌ها برای هر فرد در نظر گرفته شود. همچنین همراه داشتن محلول ضد‌عفونی کننده، خودداری از مصرف غذاهای بوفه‌ای و استفاده از بطری‌های یکبار مصرف آب برخی از نکاتی است که باید مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌ها آنها را جدی بگیرند و مسئولان باشگاه‌ها نیز باید بر این پروتکل‌ها نظارت داشته باشند. در قسمتی دیگر از این دستورالعمل ازجمله مواردی که برای ارائه گواهی باشگاه‌های ایمن تعریف شده، این است که در هر ۱۰۰ متر 6نفر حضور داشته باشند و دستگاه‌های ورزشی نیز باید حداقل 2متر با یکدیگر فاصله داشته باشند، باشگاه مربوطه از تهویه و سیستم ضدعفونی‌کننده مطلوب بهره‌مند باشد و در عین حال سرویس بهداشتی پاکیزه از مواردی است که مدنظر قرار گرفته است.
با وجود این، همه افرادی که برای ورزش به باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌کنند همه دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند و ممکن است کمی سهل‌انگاری باعث شیوع کرونا در بین ورزشکاران و خانواده‌های آنها شود. منصور کلامی، مدیر باشگاه تناسب اندام در حوالی خیابان حجاب، می‌گوید: برای اینکه بتوانیم خدمات خوبی به ورزشکارانمان ارائه بدهیم، تصمیم گرفتیم تا حضور آنها را در باشگاه زمانبندی کنیم؛ به همین دلیل اعلام کردیم که افراد برای حضور در باشگاه باید از قبل تماس گرفته و روز و زمان حضور در باشگاه را به ما اعلام کنند تا براساس جدولی که در اختیار مدیرانمان قرار دارد، زمینه را برای حضور ایمن افراد در باشگاه فراهم کنیم. با این کار اگرچه نیمی از دستگاه‌هایمان بدون استفاده باقی می‌ماند و از نظر مالی ضرر می‌کنیم، اما حداقل می‌دانیم که باعث بیماری افراد نمی‌شویم. کلامی ادامه داد: به مراجعه‌کنندگان توصیه کرده‌ایم تا هنگام استفاده از دستگاه‌ها حتما از دستکش استفاده کنند؛ هر چند بعد از هر بار استفاده دستگاه‌هایمان را ضد‌عفونی می‌کنیم. همچنین توصیه کرده‌ایم که همراه خود بطری آب داشته باشند؛ چراکه آب‌سردکن‌های باشگاه را جمع کرده‌ایم.

رعایت نصفه و نیمه پروتکل‌ها
در بخش دیگری از پروتکل‌های اعلامی فدراسیون پزشکی ورزشی به باشگاه‌های ورزشی، وجود تهویه مناسب در باشگاه‌ها، دریافت نکردن پول نقد و تب‌سنجی تمام مراجعان، از دیگر مولفه‌های الزامی برای ورود به باشگاه‌ها عنوان شده است. همچنین بین هر سانس ورزشی باید حداقل نیم‌ساعت فاصله باشد تا فرصت کافی برای ضدعفونی کف سالن، وسایل ورزشی و کمدهای رختکن وجود داشته باشد. اگرچه تعدادی از باشگاه‌های اسم و رسم‌دار این پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، اما باشگاه‌هایی هم هستند که یا نصفه و نیمه این پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند یا به دور از چشم کارشناسان بهداشت، فعالیت کرده و با بی‌احتیاطی یک نفر باعث گسترس ویروس به خانواده‌ها می‌شوند؛ باشگاه‌هایی در مکان سر بسته که تهویه مناسبی ندارند و همین کمبود تهویه مناسب، راه خوبی برای گسترش هرچه بیشتر ویروس می‌شود. رختکن‌های کوچک، کمدهای مشترکی که به‌درستی ضد‌عفونی نمی‌شوند، سشوارهایی که می‌توانند باعث پخش قطرات عرق در محیط شوند و... ازجمله مواردی است که در باشگاه‌هایی که چندان هم اسم و رسم‌دار نیستند می‌توان نمونه آنها را مشاهده کرد. از جمله این باشگاه‌ها می‌توان به سالن‌هایی اشاره کرد که در ادارات یا طبقات زیرین برج‌ها تعبیه شده‌اند و کمتر ناظر بهداشتی به این مکان‌ها مراجعه می‌کند. در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا بود که اعلام شد چندین مکان ورزشی در کره‌جنوبی باعث آلودگی 112نفر ورزشکار و به تبع آن خانواده‌هایشان شده‌اند؛ همین مسئله نشان می‌دهد که مکان‌های کوچک و سالن‌های ورزشی می‌توانند نقش مهمی در شیوع این ویروس داشته باشند؛ چراکه بسیاری از مراکز بدنسازی استاندارد‌های لازم را ندارند و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی، کنار هم بودن وسایل ورزشی، رختکن و فضاهای مخصوص دوش گرفتن کوچک، تهویه‌های نامناسب و... که در این مکان‌ها قرار دارد، باعث انتقال این بیماری ویروسی خطرناک می‌شود. کارشناسان بهداشتی به ورزشکاران توصیه می‌کنند با اطمینان از ایمن بودن مکان‌های ورزشی به باشگاه‌ها مراجعه کنند و هنگام ورزش حتما از تی‌شرت و شلوارهای بلند استفاده کنند و تا جایی که برایشان امکان دارد، نقاط آزاد بدنشان کمتر باز یا در معرض تماس باشد. همچنین لباس‌های ورزشی باید بعد از هربار استفاده شست‌وشو و ضدعفونی شوند و درنهایت ورزشکاران در حداقل زمان ممکن در باشگاه‌های ورزشی حضور داشته باشند؛ هر چند بهترین مکان برای انجام ورزش در روزهای کرونایی فضاهای باز و پارک‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی کردن وسایل ورزشی عنوان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید