• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115033
+
-

عجیب‌ترین کالاهای قاچاق در ایران چه مواردی هستند؟

قورباغه و خمیردندان

به میلیاردها تومان از کالایی که منهدم یا ضبط می‌شوند فکر‌کنید که گاهی چیزهای عجیبی از آب در‌می‌آیند

قورباغه و خمیردندان


زهرا رستگارمقدم ـ خبرنگار

همیشه قاچاق به ‌معنای خرید‌و‌فروش اسلحه، مواد‌مخدر، خروج دارو از کشور و ورود مواد غذایی حیوانات خانگی نیست. بیایید و ذهن‌تان را از ماسک، مواد خوراکی، لوازم یدکی بیرون بیاورید و به چیزهای متفاوت‌تری فکر کنید. میلیاردها تومان از کالاهایی که منهدم یا ضبط می‌شوند، گاهی چیزهای عجیبی از آب در‌می‌آیند. لوازم آرایشی، پارچه، مواد‌غذایی، آرد، شکر، برنج و پتو معمولی‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. جارو‌شارژی، دستگاه تولید بیت‌کوین، تجهیزات‌پزشکی، سنگ‌آهن، خاک، سوخت و... هم خیلی گفته شده‌است. بیایید درباره قاچاق کتاب فکر کنید؛ کالایی که به‌نظر هیچ سنخیتی با پولشویی و سود ندارد. از این نوع قاچاق‌ها تا به حال شنیده‌اید؟

میراث‌فرهنگی
میراث‌فرهنگی مادی، اشیا و آثار تاریخی است که در موزه‌ها و... وجود دارد. با این حال ممکن است توسط افرادی به خارج از کشور برده شود.
درصورتی که جرم محرز شود، مجازات مرتکب، طبق ماده561 قانون مجازات اسلامی، حبس از یک تا 3سال و پرداخت جریمه معادل دوبرابر قیمت اموال موضوع قاچاق و استرداد اموال است. همین چند وقت پیش بود که بسته‌بندی و قاچاق یک مجسمه باستانی اتفاق افتاده بود. قاچاقچیان مجسمه را به شکل الاغ درآورده و قصد خارج کردن آن را داشتند. این موضوع بارهای بار از سکه‌های دوره ساسانی تا هخامنشی تکرار شده است.

از مار افعی تا قورباغه
قاچاق حیوانات با سود سالانه معادل ۲۳میلیارد دلار پس از قاچاق مواد‌مخدر و اسلحه در رتبه سوم فعالیت‌های پرسود بازار سیاه جهانی قرار‌دارد. در محموله‌های قاچاقچیان حیات‌وحش حدود ۳۱‌هزار گونه حیات‌وحش در ۹۲کشور جابه‌جا شده‌اند؛ جالب آن است که گاهی خزنده‌هایی مانند مار در کوزه‌ای سفالی و گاهی قورباغه‌هایی در قوطی فیلم و خزندگان دیگری در کتاب جاساز می‌شوند.

سکو  و دکل حفاری
جالب است بدانید که در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز و تمرکز بر کشف انبارهای دپوی کالا، مأموران پلیس آگاهی استان خوزستان با رصد اطلاعاتی انبار بزرگ دپوی ادوات حفاری قاچاق چاه‌های نفت را شناسایی کرده‌ بودند. 2سال پیش ارزش ریالی کالاهای کشف شده ۲۵۰میلیارد ریال برآورد شده بود. بعد شما برایتان سؤال می‌شود چطور می‌شود یک دکل را دزدید!

خودپرداز بانک
چند سالی است که دستگاه‌های خودپرداز بانکی یا همان ATM، به کلکسیون کالاهای قاچاق اضافه شده. درحالی‌که این دستگاه‌ها قبلا در انحصار بانک‌ها بود، حالا هر کسی می‌تواند با یک جست‌و‌جوی ساده در سایت‌های اینترنتی صاحب یکی از آنها شود و برای خود کسب‌و‌کاری راه‌بیندازد. این دستگاه‌های دست دوم به نصف قیمت بازار وارد کشور می‌شود و خریداران آن در یک قرارداد که با برخی از بانک‌ها می‌بندند، آن را به نوعی به بانک پذیرنده اجاره می‌دهند و از محل سهمی که از کارمزد هر تراکنش می‌گیرند، کسب‌وکاری برای خود راه‌انداخته‌اند. البته باید گفت، تنها بخشی از خودپردازهای موجود در بازار از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و بنابراین بخشی از صاحبان دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌هایی که قاچاق نیست را خریداری کرده‌اند.

خمیردندان
تعرفه واردات مسواک ۲۶ و خمیر دندان ۲۰درصد است. ممنوعیت واردات رسمی مسواک و خمیردندان که تولید آنها در کشور بسیار کمتر از نیاز داخلی است، چراغ سبزی برای واردات قاچاق این کالاها خواهد بود. خمیردندان‌ها اجزای مختلفی دارند که هر کدام نقش خاصی ایفا می‌کنند؛ مثلا مواد ساینده خمیردندان وظیفه برداشتن رسوبات روی دندان‌‌ها را به‌عهده دارند و در واقع تا حدی کار سفیدکنندگی انجام‌می‌‌دهند. حالا اما سال‌هاست که دهان‌ها به‌حساب این کالاهای قاچاق کف می‌کند.

چسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زخم
به هیچ‌گونه چسب‌زخم خارجی از سوی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، مجوز واردات داده نمی‌شود و همه چسب‌زخم‌های خارجی موجود در کشور غیرمجاز است. این خبری است که بیش از هر کس قاچاقچیان را گوش به زنگ می‌کند. اعلام شده که باید از خرید کالای غیرمجاز خودداری شود و درصورت وجود این کالا، نسبت به جمع‌آوری و امحای کالا و همچنین برخورد با متخلفان مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی اقدام می‌شود. اما کالایی که به جای پول خرد در جیب همه ما وجود دارد، حالا در فهرست قاچاق قرار‌گرفته و مهم اینکه مردم هنوز به تولید داخل چندان اعتماد‌نکرده‌اند. آقا چسب دیگر قاچاق نشود!

ظروف‌سفالی
گویا یکی از کالاهای جدید قاچاق ظروف‌سفالی است؛ ظرف‌هایی که خارجی‌ها به ایران آورده‌اند و در شهر سفال یعنی لالجین به فروش می‌رسد یا از ایران به دیگر مکان‌ها قاچاق می‌شود. در خبرها آمده خودرویی که در حال قاچاق این ظروف بوده متوقف و همه ظروف ضبط شده است. برای محکوم نیز ۱۱میلیارد‌و۶۹۰ میلیون ریال جریمه درنظر گرفته شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :