• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114967
+
-

طرح تخفیف پاییزه کتاب از ۲۴ تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود

کتابفروشان و کتابخوانان در انتظار هفته آخر آبان

یارانه اختصاص‌یافته به طرح، ۴ میلیارد تومان است و سقف خرید هر فرد به ۲۰۰ هزارتومان افزایش یافته است

کتابفروشان و کتابخوانان در انتظار هفته آخر آبان


مرتضی کاردر ـ روزنامه نگار


طرح تخفیف پاییزه کتاب از ۲۴ تا ۳۰ آبان همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود تا رونق‌بخش کتابفروشی‌ها در روزهای طولانی کرونا باشد.
بنابر آمار پایگاه اطلاع‌رسانی طرح پاییزه کتاب، تا پنجشنبه ۱۵ آبان ۷۸۰ کتابفروشی در سراسر ایران برای شرکت در طرح پاییزه ثبت‌نام کرده‌اند که در مقایسه با طرح تابستانه مشارکت بیشتری است. تعداد کتابفروشی‌های تهرانی شرکت‌کننده در طرح ۱۱۹ کتابفروشی است و ۶۶۱ کتابفروشی شهرستانی نیز در طرح ثبت‌نام کرده‌اند. آمارهای دوره‌های گذشته نشان می‌دهد استقبال از طرح‌های تخفیف فصلی در شهرستان‌ها بیشتر از تهران بوده و کتابفروشی‌های بزرگ شهرستان همواره پیشتازان مشارکت در طرح بوده‌اند. مهلت ثبت‌نام تا ۱۷ آبان تمدید شده است و امید می‌رود شمار کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در طرح به بیش از ۸۰۰ کتابفروشی برسد.
خبرخوب برای دوستداران کتاب این است که سقف یارانه هر فرد از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته و هر فرد می‌تواند تا سقف ۲۰۰ هزارتومان کتاب با تخفیف ۲۰درصدی خریداری کند. اگرچه با توجه به افزایش قیمت کتاب در ماه‌های گذشته، افزایش ۵۰ هزارتومانی سقف خرید چندان چشمگیر نیست، اما به هر حال همین‌که پس از چند دوره سقف خرید افزایش یافته، قدری امیدبخش است.
یکی از مشکلات همیشگی طرح‌های فصلی در دوره‌های اخیر تسویه‌حساب دیرهنگام با کتابفروشی‌های عضو طرح بوده است. گاه پیش آمده که فصل بعد رسیده و طرح جدید برگزار شده، اما طرح قبلی هنوز تسویه ‌نشده. به گفته آزاده بلندنظر، معاون فرهنگ و کتاب مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌و‌گو با ایبنا، طرح تابستانه کتاب۹۹ در بازه زمانی ۱۰روز پس از پایان طرح تسویه شد و برای طرح پاییزه نیز با توجه به شرایط اقتصادی کتابفروشان، معاون امور فرهنگی، قول مساعدت داده‌اند. بنا بر آنچه در پایگاه اطلاع‌رسانی طرح آمده است طرح پاییزه نهایتاً تا یک‌ماه پس از برگزاری تسویه خواهد شد.
یکی دیگر از مشکلات طرح‌های تخفیف فصلی پایان زودهنگام یارانه کتابفروشی‌ها بوده است. طرح هنوز به میانه نرسیده بود که کتابفروشی‌ها می‌گفتند یارانه‌شان تمام‌شده و مراجعه‌کنندگان باید کتاب‌ها را بدون تخفیف خریداری کنند. به گفته آزاده نظربلند «در طرح تابستانه 2نوبت اعتبار طرح با همراهی معاونت، افزایش پیدا کرد، اما برای طرح پاییزه کتاب، تصمیم بر این شده تا اعتبار کلی دریافت کنیم و بعید می‌دانم اعتبار پانزدهمین دوره طرح‌های حمایتی افزایش داشته باشد. » مجموع یارانه‌ای که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به طرح اختصاص داده ۴میلیارد تومان است، باشد که پس از افزایش اعتبار فعلی یارانه کتابفروشی‌ها تمام نشود و همه دوستداران کتاب بتوانند تا روز آخر برگزاری طرح از یارانه استفاده کنند.
با توجه به ادامه وضعیت کرونایی و اوج گرفتن موج سوم کرونا قابلیت ثبت خریدها به‌صورت غیرحضوری نیز وجود دارد؛ البته به شرطی که کتابفروشی‌ها نیز امکان خرید غیرحضوری را فراهم کرده باشند.
از آنجا که بنابر وعده‌های معاونت فرهنگی و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار است نمایشگاه کتاب۹۹ به‌صورت غیرحضوری در آذرماه برگزار شود، برگزاری موفقیت‌آمیز طرح پاییزه در تعیین وضعیت کتابفروشان و بازار نشر در ماه‌های آینده تأثیر بسیار خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب نیز در روزهای کرونایی که بسیاری از برنامه‌های سال‌های گذشته لغو شده‌، چشم به طرح پاییزه دوخته است. البته با وجود اینکه یک هفته بیشتر تا آغاز هفته کتاب نمانده است، فقط شعار هفته کتاب اعلام شده و هنوز خبری از رونمایی پوستر هفته کتاب یا اعلام تفصیلی برنامه‌های هفته نیست. «دانایی، مانایی» شعار بیست‌و هشتمین هفته کتاب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید