• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114920
+
-

چطور با کرونا در اتاق‌های سیار شهر مبارزه شد؟

تعقیب و گریز ویروس در واگن و اتوبوس

سیستم‌های حمل‌ونقل شهری از ابتدای اعلام رسمی وجود کرونا در کشور با اجرای قوانین خاص به مقابله با این ویروس پرداختند


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار

مبارزه با کرونا در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در همان روزهای اول اسفند با دستورالعمل‌های ضدعفونی روزانه کلید خورد، اما هرچه از حضور کرونا در ایران همچون دیگر کشورهای جهان گذشت، این آگاهی به‌دست آمد که مبارزه تن‌به‌تن با این ویروس نیازمند برنامه‌های دقیق‌تر با نظارت بیشتر است. الزام استفاده از ماسک در وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رانندگان و مسافران، کاهش تعداد مسافران تاکسی از 4نفر به 3مسافر، تعیین جریمه مالی برای رانندگان درصورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و... بخشی از برنامه مسئولان دولتی و شهری بود. در مطلب پیش‌رو تلاش کرده‌ایم تا بر مصوبات مقابله با کرونا در حوزه سیستم حمل‌ونقل عمومی مروری داشته باشیم.


  یک اسفند: در راستای حفظ سلامت شهروندان و کنترل ویروس کرونا، اتوبوس، واگن‌ها و متروی تهران در بعضی ایستگاه‌ها در ساعت‌های مشخص ضدعفونی می‌شدند.
  7فروردین: کابین رانندگان اتوبوس بی‌آر‌تی با ورق پلاستیکی از مسافران جدا شده تا علاوه بر ایمنی بیشتر مسافر و راننده، از شیوع هر چه بیشتر کرونا جلوگیری شود.
  15فروردین: محدودیت ظرفیت و فاصله‌گذاری در تاکسی‌ها با توجه به مصوبه ستاد کرونا اجرا شد.
  19فروردین: براساس مصوبات ستاد مقابله با شیوع کرونای استان اصفهان، تمامی رانندگان ناوگان تاکسی ملزم شدند که تنها 3مسافر سوار کنند و از زمان شروع سرویس‌رسانی از مبدا تا مقصد شیشه تاکسی‌ها در حد تهویه هوای مطبوع داخل خودرو باز باشد.
  26فروردین: براساس گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور مقرر شد اگر بحث کاور برای رانندگان تاکسی اجرا نشود، تاکسیران‌ها تنها امکان سوارکردن 2مسافر و اگر کاور برای محفظه دور رانندگان منظور شود رانندگان امکان جابه‌جایی ۳مسافر را داشته باشند.
  6 اردیبهشت: شیوه‌نامه استفاده از مترو در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصویب و از سوی ریاست شورای شهر تهران به ستاد مقابله با کرونای شهر تهران ارسال شد.
در بخش‌هایی از این شیوه‌نامه بر موضوعاتی همچون لزوم استفاده از ماسک در زمان سوارشدن به مترو برای تمامی مسافران، عرضه‌نکردن بلیت تک‌سفره به شکل نقدی و حذف پول از گیشه‌های فروش بلیت، فاصله‌گذاری در فضاهای عمومی و دیگر اقدامات مشابه تأکید شده بود.

  11اردیبهشت: در مرحله اول ارائه ماسک ارزان قیمت، مقرر شد تا در ۲۵ ایستگاه منتخب - که جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آن تردد می‌کنند- ماسک با قیمت مصوب عرضه شود.
  13اردیبهشت: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه این روز را به‌عنوان آغاز ممنوعیت ورود افراد بدون ماسک به مترو معرفی کرد.
  20اردیبهشت: براساس گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری تبریز، متروی این شهر پس از مدتی تعطیلی بازگشایی شدو در کنار الزام مسافران به استفاده از ماسک و دستکش، مقرر شد تا همه‌روزه ایستگاه‌ها، هندریل و نرده‌های پله‌های برقی، آسانسورها و قطارهای این مجموعه ضدعفونی و گندزدایی شود.
  10خرداد: مدیرعامل تاکسیرانی تهران اعلام کرد که از این تاریخ در تمامی پایانه‌ها نسبت به ظرفیت تعیین‌شده 2مسافر در صندلی عقب نظارت سختگیرانه‌تر می‌شود و همچنین شرایط برای توزیع ماسک به قیمت دولتی در پایانه‌های کلیدی و پرترافیک فراهم شده است.
  15تیر: مترو و اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری به‌مدت یک هفته در شهرستان‌های وضعیت قرمز استان فارس تعطیل شدند.
  16تیر: معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اعلام کرد: «به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، تمامی مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری کشور ازجمله تاکسی، اتوبوس و قطارشهری از صبح یکشنبه ۱۵ تیرماه، ملزم به استفاده از ماسک هستند».
  23تیر: سرهنگ سعید عطاءاللهی، رئیس پلیس متروی پایتخت، در گفت‌وگویی اعلام کرد: «پلیس برحسب وظیفه‌ای که برعهده دارد از ورود شهروندان و مسافران بدون ماسک از گیت‌های مترو به داخل جلوگیری می‌کند».
  5مهر: وعده انجام تست کرونا با تخفیف ۳۳درصدی برای رانندگان تاکسی از سوی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران مطرح شد.
  18مهر: به‌دنبال افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا و اعمال محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با این ویروس، ورود افراد بدون ماسک در تمامی ناوگان عمومی شهر تهران ممنوع شد.
  19مهر: حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در مورد مصوبات ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: «در زمینه مترو برای ورود به محوطه نیز ماسک‌زدن باید مراعات شود، اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است. اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰هزار تومان جریمه می‌شود. همه ازجمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند، اگر راننده‌ای مراعات نمی‌کند شماره‌ پلاکش را یادداشت کنند و کد جریمه را بنویسند».

  22مهر: سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفت که «هیچ فردی بدون استفاده از ماسک نمی‌تواند به مترو وارد شود و همه کسانی که خواهان استفاده از مترو هستند باید از ماسک استفاده کنند».
  3 آبان: در جلسه اضطراری ستاد مبارزه با کرونا شهرداری تهران مقرر شد که اقدامات ضدعفونی در وسایل حمل‌ونقل عمومی، ازجمله اتوبوس، مترو و تاکسی و اقدامات جدی به‌منظور جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک به فروشگاه‌های شهروند، میادین میوه و تره‌بار، مترو و اتوبوس انجام شود.
  5 آبان: فعالیت 3دسته کسب‌وکار و گروه شغلی در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی با محدودیت‌های شدید همراه شد. در توضیح گروه شغلی3، به کاهش فعالیت مترو و حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری اشاره شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید