• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114876
+
-

از لینکلن تا کلینتون

نمای نزدیک رئیس جمهور

چهره رؤسای جمهور آمریکا در هالیوود

نمای نزدیک رئیس جمهور

آرش نهاوندی_مترجم

  اخبار و رویدادها و حوادث پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که همواره از سوی خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی به دقت ثبت شده، همیشه مخاطبان پرشمار خود را داشته است. اما علاقه بسیاری از مخاطبان به دانستن ویژگی‌های روحی، شخصیتی و سیاسی رؤسای جمهور آمریکا، فیلمسازان را از همان سال‌های اولیه تاریخ سینما بر آن داشته تا فیلم‌های جذابی درباره زندگی رؤسای جمهور آمریکا بسازند. برخی از فیلمسازان نیز برهه‌هایی از زندگی روسای جمهور آمریکا را دستمایه فیلم‌های کمدی قرار داده‌اند.  تا‌کنون بیشترین فیلم‌های مهم و مشهور بر محوریت شخصیت و وقایع سیاسی دوران آبراهام لینکلن و ریچارد نیکسون ساخته شده است. 

لینکلن؛ سوژه‌ای برای تمام فصول
زندگی سخت و پرماجرای پیش از کاندیداتوری در ریاست‌جمهوری آمریکا، موفقیت در لغو برده‌داری و پیروزی بر ایالات جنوبی آمریکا در جنگ داخلی این کشور و ترور تراژیک در سالن تئاتر، از آبراهام لینکلن یک شخصیت برجسته در تاریخ آمریکا ساخته که هر فیلمسازی را به نوعی ترغیب به ساخت فیلمی جذاب از وی می‌کند.  برخی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های ساخته شده درباره لینکلن در سال‌های1924، 1930، 1939، 2012، 2012و 2014 ساخته شده‌اند. 

آبراهام لینکلن/ «جی. سرلی داولی»، تهیه‌کننده 
لی د فورست: این فیلم در سال1924 با اقتباس از نمایش لینکلن نوشته «جان درینکواتر» ساخته شده است. فرانک مک گلین در این فیلم در نقش آبراهام لینکلن بازی کرده است.  آبراهام لینکلن / دی دابلیو گریفیث: فیلمی زندگینامه‌ای درباره لینکلن است که در سال 1930ساخته شده است. نویسنده فیلمنامه آبراهام لینکلن، استیفن وینسنت بنت است. والتر هیوستون در این فیلم در نقش آبراهام لینکلن بازی کرده است.  آقای لینکلن جوان / جان فورد: در این فیلم که در سال1939 ساخته شده، به سال‌های اولیه زندگی و دوران جوانی آبراهام لینکلن پرداخته شده. این فیلم توسط جان فورد ساخته شده و هنری فوندا در آن ایفای نقش کرده است. لامار توتی به‌خاطر بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای فیلم آقای لینکلن جوان نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این فیلم در آرشیو فیلم کتابخانه کنگره آمریکا در رده فیلم‌های تأثیرگذار و مهم از جهت فرهنگی و تاریخی قرار گرفته است. لینکلن/ استیون اسپیلبرگ: فیلمی زندگینامه‌ای - تاریخی ساخته شده در سال2012 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ با بازی دنیل دی لوئیس در نقش آبراهام لینکلن است. تونی کوشنر فیلمنامه لینکلن را با اقتباس از کتاب «تیمی از رقبا: نبوغ سیاسی آبراهام لینکلن» اثر دوریس کرنس گودوین نگاشته است. 
آبراهام لینکلن: شکارچی خون‌آشام‌ها / تیمور بکمامبتوف: فیلمی در ژانر فانتزی سیاه و مهیج و ترسناک به کارگردانی تیمور بکمامبتوف ساخته شده در سال2012 است. در این فیلم بنجامین والکر در نقش آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا بازی می‌کند. لینکلن در این فیلم همزمان با عهده‌دار بودن وظایف ریاست‌جمهوری به شکار خون‌آشام‌ها نیز می‌پردازد. فرشته‌های بهتر/‌ای جی ادوادز. فیلمی درباره دوران نوجوانی و جوانی آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا، ساخته شده در سال 2014است. این فیلم به تهیه‌کنندگی ترنس مالیک ساخته شده است. برایدون دنی در این فیلم در نقش جوانی‌های لینکلن بازی کرده است. 

نیکسون؛ سوژه‌ای تراژیک برای فیلمسازان
ریچارد نیکسون نیز مانند آبراهام لینکلن یکی از روسای جمهور آمریکاست که بیشترین تعداد فیلم‌ها درباره او ساخته شده، اما برخلاف لینکلن، خوشنامی سبب ساخت این فیلم‌ها درباره او نشده، بلکه سرنوشت تراژیک سیاسی این رئیس‌جمهور بیشتر مورد توجه فیلمسازان است. نیکسون از آن جهت برای فیلمسازان مهم است که در زمان او، یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های تاریخی آمریکا موسوم به «واترگیت» به وقوع پیوست. درنتیجه این رسوایی و حوادث پس از آن ریچارد نیکسون تبدیل به نخستین رئیس‌جمهوری شد که پیش از استیضاح در کنگره آمریکا از مقامش کناره‌گیری کرد. از نیکسون در فاصله سال‌های 1984تا 2016فیلم‌های زیادی ساخته شده که می‌توان مهم‌ترین این فیلم‌ها را نیکسون به کارگردانی الیور استون با بازی آنتونی هاپکینز دانست.  افتخار مخفی / رابرت آلتمن: فیلمی داستانی درباره ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به کارگردانی رابرت آلتمن، ساخته شده در سال1984 است. فیلیپ بیکرهال در این فیلم در نقش ریچارد نیکسون بازی کرده است. در این فیلم داستانی تلاش شده شخصیت، زندگی و رفتار نیکسون مورد بررسی قرار گیرد. نیکسون/ الیور استون: فیلم نیکسون در سال 1995به کارگردانی الیور استون ساخته شده است. این فیلم زندگی و وقایع ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون را روایت می‌کند.  آنتونی هاپکینز، بازیگر مشهور بریتانیایی در این فیلم در نقش نیکسون بازی کرده است. 
دیک/ آندرو فلمینگ: این فیلم در سال 1999ساخته شده است. در این فیلم از زاویه کمدی، به وقایع واترگیت که در دوران ریاست‌جمهوری نیکسون رخ داد پرداخته شده است. دان هایدا در این فیلم در نقش نیکسون ظاهر شده است. 
فراست/ نیکسون، کارگردان  ران هاوارد: این فیلم که در سال 2008ساخته شده، پشت صحنه گفت‌وگوهای دیوید فراست با نیکسون را روایت می‌کند. فیلم فراست/ نیکسون توسط ران هاوارد با اقتباس از نمایشنامه‌ای به همین نام ساخته شده است. در این فیلم فرانک لانگلا در نقش نیکسون و مایکل شین در نقش فراست بازی کرده‌اند. 
الویس و نیکسون/ لیزا جانسون: فیلمی ساخته شده در سال 2016در ژانر کمدی و درام به کارگردانی لیزا جانسون است. جوی سگال فیلمنامه الویس و نیکسون را نوشته است. این فیلم بر دیدار میان الویس پریستلی و ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال 1970(1349) در کاخ سفید متمرکز است. در این فیلم، مایکل شانون در نقش الویس پریستلی و کوین اسپیسی در نقش ریچارد نیکسون بازی می‌کنند. 

کندی؛ جذاب‌ترین رئیس‌جمهور برای فیلمسازان
کندی دیگر رئیس‌جمهور آمریکاست که به‌دلیل ظاهر جذاب و موفقیت‌های سیاسی‌اش به‌ویژه در حل بدون جنگ بحران موشکی کوبا و حادثه ترورش در اوج قدرت سیاسی، تبدیل به چهره‌ای جذاب برای فیلمسازان هالیوودی شده و آنها زندگی وی را در تعدادی از فیلم‌ها به تصویر کشیده‌اند. ازجمله مهم‌ترین این فیلم‌ها می‌توان به «پی تی 109» و «13روز» اشاره کرد.  پی تی 109/ لزلی مارتینسون و لوئیس میلستون: فیلمی زندگینامه‌ای و جنگی ساخته شده در سال 1963است که در آن عملکرد «جان اف کندی» به‌عنوان یک افسر نیروی دریایی آمریکا و فرمانده قایق پی تی 109 به تصویر کشیده شده است.  لزلی اچ مارتینسون و لوئیس میلستون کارگردانی این فیلم را عهده‌دار بودند. کلیف رابرتسون در این فیلم در نقش جان اف کندی بازی کرده است. 
13روز/ راجر دونالدسون: فیلمی تاریخی – سیاسی که در سال 2000ساخته شده است. راجر دونالدسون این فیلم را کارگردانی کرده است. 13روز درباره بحران موشکی کوبا در زمان ریاست‌جمهوری جان اف کندی است. بروس گرینوود در این فیلم در نقش جان اف کندی بازی می‌کند. 

اوباما؛ نگاه فیلمسازان به رئیس‌جمهور تغییر
سمت جنوب شیکاگو همراه تو/ ریچارد تانه: فیلمی زندگینامه‌ای و رمانتیک به کارگردانی ریچارد تانه است. در این فیلم که در سال 2016ساخته شده، پارکر سایرز و تیکا سامپتر در نقش باراک اوباما و میشل اوباما نقش‌آفرینی می‌کنند. داستان این فیلم بر محور نخستین دیدار این زوج در سال 1989متمرکز است.  بری/ ویکرام گاندی: این فیلم به روایت نخستین سال‌های تحصیل باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دانشگاه کلمبیا می‌پردازد. در این فیلم که در سال 2016ساخته شده دوون ترل در نقش باراک اوبامای جوان بازی می‌کند. ویکرام گاندی این فیلم را کارگردانی کرده است. 

یک فیلم/ یک رئیس جمهور

توماس جفرسون، از پدران استقلال آمریکا و سومین رئیس‌جمهور آمریکا، فرانکلین دلانو روزولت رئیس‌جمهور دوران جنگ جهانی دوم که طولانی‌ترین دوره ریاست‌جمهوری تاریخ آمریکا نیز متعلق به وی است، لیندون بینز جانسون رئیس‌جمهوری که بلافاصله پس از ترور کندی به قدرت رسید و اتفاقات مهمی نظیر آغاز جنگ ویتنام در زمان ریاست وی رخ داد. کلینتون رئیس‌جمهوری که به بحران در یوگسلاوی خاتمه داد و شایعات زیادی پیرامون روابطش وجود داشت و جورج دبلیو بوش که در دوره ریاست‌جمهوری خود عراق و افغانستان را مورد حمله قرار داد، نیز ازجمله روسای جمهوری بودند که به‌طور ویژه مورد توجه فیلمسازان قرار گرفتند.  جفرسون در پاریس، رنگ‌های اولیه، دبلیو، ال بی‌جی و هاید پارک در هادسون فیلم‌هایی هستند که براساس زندگینامه و زندگی سیاسی این روسای جمهور ساخته شده‌اند. 
 جفرسون در پاریس / جیمز آیوری: فیلم فرانسوی - آمریکایی و تاریخی که در سال 1995ساخته شد. در این فیلم دوران سفارت توماس جفرسون در پاریس روایت می‌شود. توماس جفرسون بعدها سومین رئیس‌جمهور آمریکا شد. نیک نولتی در این فیلم در نقش توماس جفرسون بازی می‌کند. 
رنگ‌های اولیه/ مایک نیکولز: این فیلم با اقتباس از رمان «رنگ‌های اولیه: رمانی درباره سیاست‌ها» در سال1998 ساخته شده و درباره نخستین دوره مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکاست. جان تراولتا در این فیلم در نقش شخصیت خیالی جک استانتون (کلینتون) بازی می‌کند. 
هاید پارک در هادسون / راجر میچل: فیلمی تاریخی - کمدی است که راجر میچل آن را در سال2012 ساخته است. در این فیلم بیل مورای در نقش «فرانکلین دلانو روزولت» سی و دومین رئیس‌جمهور آمریکا بازی کرده است. این فیلم براساس یادداشت‌های به جا مانده از مارگارت دیزی سوکلی، یکی از دخترعموها و نزدیکان فرانکلین دلانو روزولت که در زمان ریاست‌جمهوری وی در کاخ سفید اقامت داشته، ساخته شده است. 
ال بی‌جی / رابی رینر: فیلم ال بی‌جی درباره آغاز ریاست‌جمهوری لیندون بینز جانسون است. این فیلم در سال2017 ساخته شده. لیندون جانسون بلافاصله بعد از ترور کندی به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند خورد. این فیلم توسط رابی رینر کارگردانی شده است. وودی هارلسون  در این فیلم در نقش جانسون بازی کرده است. 
«دبلیو»/ اولیور استون: فیلمی زندگینامه‌ای درباره زندگی جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکاست. این فیلم در سال 2008ساخته شده و اولیور استون این فیلم را کارگردانی کرده و فیلمنامه آن را نیز استنلی ویزر نوشته است. جاش برولین در این فیلم در نقش جورج دبلیو بوش بازی می‌کند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید