• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114857
+
-

روحانی در نخستین سخنرانی پس از انتخابات آمریکا عنوان کرد

شیوه آمریکا مهم است نه افراد

برای جمهوری اسلامی ایران شیوه‌ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود اهمیت دارد آمریکا به قانون برگردد

دولت
شیوه آمریکا مهم است نه افراد

 حسن روحانی رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات آمریکا و با تأکید دوباره روی این جمله که «برای ایران مهم نیست که در آمریکا چه می‌گذرد و چه‌کسی انتخاب می‌شود» گفت: برای ایران فرد مهم نیست، حزب هم مهم نیست، برای جمهوری اسلامی ایران شیوه‌ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود، اهمیت دارد. روحانی در سخنانی که به‌عنوان نخستین سخنرانی او پس از انتخابات آمریکا محسوب می‌شد گفت: چیزی که می‌خواهیم این است که آمریکا به قانون برگردد، این برای ما مهم است. آمریکا برگردد به تمام معاهداتی که بین‌المللی یا چندجانبه است. چیزی که مهم است این است که آمریکا به مسیر احترام به ملت ایران بازگردد. می‌خواهیم به‌جای تحریم، احترام باشد. هرکه می‌خواهد باشد، اگر به جای تحریم، تحریم‌ِ غیرقانونی و ظالمانه را برداشت و جای آن احترام گذاشت، آن‌وقت شرایط فرق می‌کند. رئیس‌جمهور گفت: اگر {آمریکا}، تهدید را کنار گذاشت و تکریم و احترام ملت ایران را پیشه خود ساخت، اگر تکریم جای تهدید آمد، آن وقت شرایط فرق می‌کند. اگر به جای عهدشکنی، پیمان‌شکنی و قانون‌شکنی اجرای قانون و اجرای تعهدات بود، آن وقت شرایط فرق می‌کند. برای ما اصول، شیوه و سیاست مهم است، والا فرد و حزب برای ما اهمیتی ندارد. روحانی همچنین از برنامه‌ریزی در داخل کشور برای وضعیتی که شیوه آمریکا بر همان فشار حداکثری باشد سخن گفت و تأکید کرد: بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به یک شیوه درست و صحیح برنگردد برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اگر تنبیه شدند و عبرت گرفتند، اگر فهمیدند که در طول این 3سال و اندی هر چه فشار آوردند تأثیر نداشته، باید راه دیگر را انتخاب کنند، اگر هم به این عبرت نرسند، تصمیمات ما بر مبنای این بوده که اگر شرایط سخت بود باز هم کشور چگونه اداره شود و چگونه جلو برود.

بر مبنای 9‌ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم
 رئیس‌جمهور با اشاره به سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب در سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم تأکید فرمودند، امنیت مسئله بسیار مهمی است، هم امنیت داخلی هم امنیت ملی. مسئله اقتصاد مسئله مهمی است که امروز مردم با آن مواجه هستند. جنگی هم که آمریکا در 3سال گذشته علیه ایران شروع کرده، جنگ اقتصادی بوده، یعنی آن جنگی که آنها فکر کردند می‌توانند به نظام و به مردم فشاری وارد کنند، جنگ اقتصادی بود. باید با همه توان در این شرایط برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم. روحانی در ادامه گفت: نخستین اقدامی که باید انجام دهیم این است که مردم نسبت به دسترس بودن کالاهای ضروری در کشور کاملا اطمینان داشته باشند، مردم مطمئن باشند کالاهای اساسی، دارو و کالاهای ضروری در اختیارشان خواهد بود. این دولت 9‌ماه دیگر بار مسئولیت را بر دوش دارد، بر مبنای این 9ماهه هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

واکنش رئیس جمهور به حمله داعش به دانشگاه کابل
رئیس‌جمهور همچنین در اظهاراتی که کنایه‌هایی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر(ص) داشت، خاطرنشان کرد: معتقدم ریشه آنهایی که با اخلاق و رفتار و سیره پیامبر اسلام آشنایی ندارند و نسبت به پیامبر اسلام(ص) جملات ناصحیح به‌کار می‌برند و آنهایی هم که عکس‌العمل افراطی نشان دادند، به یک‌جا برمی‌گردد. روحانی افزود: به‌عبارتی ریشه افراطیونی هم که امروز آدم می‌کشند به آن اتاق فکری که علیه اسلام کار می‌کند، برمی‌گردد. اینکه یک گروه افراطی در افغانستان به یک دانشگاه حمله و استادان و دانشجویان را شهید و عده‌ای را مجروح می‌کند، هیچ تناسبی با اسلام و احکام اسلام و شیوه پیامبر و انبیای عظام ندارد.

مکث
امنیت مرزها اهمیت دارد

حسن روحانی با اشاره به مناقشه قره‌باغ گفت: امنیت مرزها اهمیت دارد، برای اینکه تروریست‌ها و گروهک‌های تروریستی نباید به هیچ‌ عنوان در نزدیکی مرزهای ایران حضور داشته باشند. اینکه مرزهای جغرافیایی تغییر نکند برای ما اهمیت دارد و اینکه حقوق ملت‌ها رعایت شود. البته تمامیت ارضی حق ملت‌های این منطقه است، حق آذربایجان است، اما دلمان می‌خواهد از راه غیرنظامی و غیرجنگ به این حقوق خود دست یابند و  در عین حال آن نکات اساسی برای ایران مهم است. به همه این کشورها گفته شده، ابلاغ شده، وزارت خارجه هم طرح بسیار خوبی را برای پایان درگیری‌ها و صلح تهیه کرده که ان‌شاءالله امیدواریم آن طرح‌ها هم بتواند سر جای خود به موفقیت برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید