• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114863
+
-

سرگردانی لوایح اقتصادی دولت در بهارستان

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی مجلس به 25لایحه اقتصادی دولت شد

بی‌سرانجامی لایحه‌های دولت در بهارستان و تأکید دولتمردان بر ضرورت ورود مجلس به این لوایح معطل مانده، به چالش جدید  2قوه بدل شده و دولت خواستار توجه به برنامه‌های اقتصادی‌اش برای حل مشکلات معیشتی مردم است. بحث بر سر معطل ماندن لوایح دولت در بهارستان چهارشنبه هفته پیش از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور مورد گلایه قرار گرفت. رئیس‌جمهوری در نشست چهارشنبه هفته گذشته هیأت‌دولت از مجلس خواست برای نشان دادن یاری خود، لوایح ارسالی دولت را تصویب کند. او گفت که ما ۶۷لایحه مهم تقدیم مجلس کرده‌ایم و بزرگ‌ترین کمک به ما این است که قانونی را تصویب کنند و برای رفع مشکلات مردم همفکری کرده و همدیگر را یاری کنیم. برای ما خیلی مهم است، مجلس باید ما را یاری کند و اگر یاری کند، بهتر می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

25لایحه، اقتصادمحورند
 در جدیدترین واکنش‌ها دیروز حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: ۲۵لایحه اقتصادی تقدیم مجلس شده است که نام برخی از آنها ممکن است اقتصادی نباشد، اما محتوایش اقتصادی است.
به‌گزارش ایسنا، حسینعلی امیری در حاشیه جلسه هیأت‌دولت ادامه داد: قبلا عرض کرده بودم دولت ۶۷لایحه تقدیم مجلس کرده است. بعد از تشکیل مجلس یازدهم هم ما از مجلس محترم درخواست کردیم لوایح را در دستور رسیدگی قرار دهند. چند مورد هم با رئیس و هیأت‌رئیسه محترم مکاتبه و این درخواست را تکرار کردیم. وی ادامه داد: از لوایح مورد اشاره حدود ۲۵مورد اقتصادی است. خلط مبحثی که در این مورد صورت گرفته به‌دلیل ملاک و معیاری است که ما یا نمایندگان مجلس از لوایح اقتصادی دارند. ممکن است لایحه‌ای اسما لایحه اقتصادی نباشد، اما مفادش اقتصادی باشد که ما آن را از جهت قانونی و اقتصادی، اقتصادی تبیین می‌کنیم. امیری در همین راستا، گفت: مثلا لایحه حمایت از مالکیت معنوی اسمش این است، اما محتوایش در بحث‌های اقتصادی مطرح می‌شود یا موافقتنامه اوراسیا اسمش یک موافقتنامه است، اما محتوایش درباره بحث‌های تجاری و اشتغال با کشورهای شمالی ماست؛ پس این لایحه به جهت حقوقی لایحه اقتصادی محسوب می‌شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: اگر بخواهم مستقیما اشاره کنم، می‌توانم به لایحه مالیات بر درآمد و دارایی‌های اقتصادی، لایحه مقابله با فساد، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران، لایحه اصلاح قانون تجارت، لایحه حمایت از مالکیت فکری، اصلاحیه امور گمرکی و... اشاره کنم.

اکثر لوایح دولت ربطی به معیشت ندارند
 پیش‌تر محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به اینکه 81 لایحه از دولت به مجلس ارائه شده در این‌باره خبر داده بود اکثر لوایح واصله دولت ربطی به مسائل معیشتی ندارند و از دولت انتظار داریم، لوایح مربوط به معیشت مردم را به مجلس ارسال کند تا دستشان برای اقدامات لازم باز باشد. فرهنگی همچنین تأکید کرد: تعداد لوایحی که به مجلس ارسال و بررسی شده، چندین برابر طرح‌هایی است که مجلس تاکنون بررسی کرده است.

اصلاح قانون انتخابات در انبوه مشکلات اقتصادی
سرگردانی 25 لایحه مدنظر دولت در بهارستان در حالی است که مجلس یازدهم با شعار توجه به معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی مستقر شد و تأکید بر رسیدگی به مشکلات مردم، رفع گرانی‌ها و کوچک شدن سفره‌های مردم پرتکرارترین واژه‌هایی است که در موضع‌گیری‌های قاطبه مجلس شنیده می‌شود. به‌رغم این موضوع اما آخرین دستور کار مجلس یازدهمی‌ها بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بود که کلیاتش در نشست علنی یکشنبه بهارستان به تصویب رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید