• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11484
+
-

6میلیون یورو هزینه بازسازی موزه هنرهای معاصر

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای را قابل ذکر و اهمیت دانست که محقق شود.

مجید ملانوروزی در این‌باره به خبرگزاری مهر، گفت: «مسئله بودجه در واقعیت و روی کاغذ کاملا متفاوت است. برای مثال در بودجه سال۹۶، سازمان برنامه و بودجه مبلغی نزدیک به ۳۵میلیارد برای هنرهای تجسمی درنظر گرفت که سهمی از آن برای نگهداری ساختمان‌ها و پرداخت حقوق‌ها و سهم اندکی برای موارد دیگر صرف شد. این در حالی بود که برای برنامه‌های فرهنگی سال۹۶، ۱۱میلیارد تومان مصوب شده بود و مبلغی که ما دریافت کردیم بالغ بر ۴میلیارد و نیم بود. بنابراین همه رقم بودجه پیشنهادی ما محقق نمی‌شود یا ممکن است بخشی از آن در حوزه‌های دیگر هزینه شود.»

ملانوروزی درباره میزان بودجه بازسازی موزه هنرهای معاصر هم اشاره کرده است: «در حدود ۵ الی ۶ میلیون یورو است. موزه هنرهای معاصر توسط اداره کل هنرهای تجسمی کشور بازسازی و مرمت نمی‌شود. این وظیفه بر عهده دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است و ما در جریان جزئیات بازسازی نیستیم؛ تنها نیازها و اولویت هایمان را به آنها انتقال داده‌ایم. تلاش ما در سال۹۷ این است که بتوانیم بسیاری از مشکلات موزه هنرهای معاصر تهران را حل کنیم.»

او درباره برگزاری نمایشگاهی از آثار موزه در خارج از کشور عنوان داشته است: «این پیشنهاد در دوره علی جنتی و علی مرادخانی، وزیر ارشاد و معاون هنری وقت مطرح شد. البته قبل از آن نیز در دولت محمود احمدی‌نژاد قرار بود نمایشگاهی از آثار گنجینه در اتریش برگزار شود و ما از این فرصت استفاده کردیم تا آثار برجسته هنرمندان را به نمایش بگذاریم.

 برپایی این نمایشگاه را با موافقت وزیر و معاون وقت در برلین دنبال کردیم اما برخی از مراکز فرهنگی کشور به‌دلیل عدم‌آشنایی با حقوق هنرمندان و هنر، فضا را مخدوش کردند که بعد از آن بررسی‌هایی صورت گرفت و الان نیز نسبت به برپایی این نمایشگاه هیچ نظر منفی‌ای وجود ندارد اما هنوز اتفاق مثبتی رخ نداده است.»

ملانوروزی همچنین برگزاری نمایشگاه از آثار موزه در خارج کشور را بی‌خطر و مفید دانست: «هرروزه آثار هنری از یک نقطه به نقطه دیگر دنیا جابه‌جا می‌شوند و یک امر عادی است؛ مثل برگزاری نمایشگاه لوور در ایران. این موضوع در بخش‌های تخصصی با تکنولوژی عکاسی مادون قرمز و ایکس ری حل می‌شود و می‌توان آثار را رصد کرد. در ضمن آثار با تأیید کارشناسان موزه خودمان ارسال و برگردانده می‌شود. از طرف دیگر معمولا حق امتیاز یک اثر متعلق به موزه‌ای است که اثر در آن حضور دارد و اگر هم نسخه‌ای کپی از آن تولید و به کشور مقصد ارسال شود باز هم آن اثر مورد تأیید است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید