• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11450
+
-

تشریح جزئیات انتقام آتشین روی تخت بیمارستان

پسر جوانی که در جریان انتقام‌جویی آتشین از صاحبکارش موجب مرگ جوان دیگری شده بود، درحالی‌که خودش نیز دچار سوختگی شده است روی تخت بیمارستان جزئیات این حادثه هولناک را بازگو کرد.
به گزارش همشهری، روز 28اسفند‌ماه سال گذشته به مأموران کلانتری 109بهارستان خبر رسید در جریان آتش‌سوزی عمدی در یک کارگاه تولید کفش پسر جوانی جان باخته و چند نفر دیگر دچار سوختگی شده‌اند. شواهد نشان می‌داد عامل آتش‌سوزی پسر جوانی است که قبلا در تولیدی کار می‌کرده و برای گرفتن طلبش به آنجا رفته اما در جریان درگیری با صاحب کارگاه، این حادثه رخ داده است. جوان آتش‌افروز در این حادثه دچار سوختگی شده و در بیمارستان بستری بود اما چند روز قبل با بهبود شرایط وی مأموران در بیمارستان به تحقیق از وی پرداختند. او در اعترافاتش گفت: برای گرفتن طلبم به آنجا رفته بودم که با صاحب کارگاه درگیر شدم. در این بین سراغ ظرف بنزینی که آنجا بود رفتم و مقداری بنزین روی خودم ریختم و تهدید کردم که خودم را آتش می‌زنم. در این لحظه صاحب تولیدی و چند کارگر دیگر که یکی از آنها پسرخاله‌ام بود جلو آمدند تا ظرف بنزین را از من بگیرند اما در این کشمکش بقیه بنزین روی آنها ریخت. وی ادامه داد: در این بین من ناخواسته به اجاق گاز نزدیک شدم و ناگهان لباس‌هایم آتش گرفت و در ادامه کارگاه نیز شعله‌ور شد و پسرخاله‌ام در آتش سوخت.
به گفته سرهنگ حمید مکرم، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ در این حادثه علاوه بر فوت یک نفر، 3نفر دیگر نیز دچار سوختگی سطحی شدند اما عامل آتش‌سوزی به‌دلیل سوختگی شدید همچنان در بیمارستان بستری است.

   ریشه‌های خشم

مریم رامشت|روانشناس و مدرس دانشگاه:



در جامعه ما خشم به اشکال مختلف خودش را نشان می‌دهد. اگر فرد خشم را فرو بخورد و درونی کند، به‌تدریج دچار افسردگی می‌شود و اگر خشم را بیرونی کند و بروز دهد دچار پرخاشگری می‌شود. بررسی حوادث اخیر و چند آتش‌سوزی که در تهران و اهواز اتفاق افتاد، نشان می‌دهد خشم در عاملان این آتش‌سوزی‌ها خودش را از طریق انتقام‌گیری شخصی و رفتارهای خودمحورانه نشان داده است. اما ریشه این خشم در کجاست ؟
خشم ریشه‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن عوامل خانوادگی است. نابسامانی‌های خانوادگی، مشکلات اقتصادی در خانواده، بی‌عدالتی‌های اجتماعی و... همه و همه موجب پدیدار شدن خشم در فرد می‌شوند. یکی دیگر از ریشه‌های خشم در مسائل فیزیولوژی است؛ مثلا تغییرات هورمونی نیز می‌تواند در بروز رفتار خشونت‌آمیز مؤثر باشد و اختلالات هورمونی درجه خشم را بالا و پایین می‌برد. یکی از موارد دیگری که می‌تواند زمینه خشم را ایجاد کند ناملایمات اجتماعی، شرایط بد اقتصادی و... است. حوادث اخیر به نوعی به کمبودهای اقتصادی و افت سطح درآمدی مربوط می‌شود که باعث شده این رفتارها به‌ وجود آید، اما وقتی شخص به درست یا غلط احساس می‌کند نمی‌تواند از طریق نهادها و مراجعی که متولی رفاه قانونی هستند خواسته‌اش را برآورده کند به رفتارهای فردی متوسل می‌شود و خودش اقدام می‌کند. اما اینکه هر فردی بخواهد در جامعه به‌طور شخصی حق خودش را بگیرد، هرج و مرج ایجاد می‌شود و امنیت روانی جامعه را کاهش می‌دهد. نکته دیگر اینکه افراد جامعه عموما توانایی حل مسئله و مواجه شدن با مسائل زندگی را ندارند. کسی که انتقام می‌گیرد توانایی حل مسئله و کنترل خشم و استرس را ندارد. جامعه ما از خلأ تعلیم و آموزش مهارت‌های زندگی رنج می‌برد و باید به آموزش کنترل خشم، حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، داشتن مهارت ارتباطی و... توجه بیشتری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید