• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 8 آبان 1399
کد مطلب : 114248
+
-

درباره‌ی «روح‌الله زمانی»، بازیگر نوجوان فیلم «خورشید»

خورشید بر آرزوی روح‌الله تابید

خورشید بر آرزوی روح‌الله تابید

 یاسمن رضائیان

می‌گفت استرس دارد و برای همین، زمان برد تا یخش آب شود. شاید همه‌چیز به‌سرعت تغییر کرده و برای همین هنوز، آن‌طور که باید، در موقعیت تازه‌ی زندگی قرار نگرفته بود. «روح‌الله زمانی»، بازیگر اصلی فیلم «خورشید»، تازه‌ترین ساخته‌ی «مجید مجیدی» است. او پس از اکران این فیلم در سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، در نشست عوامل فیلم با اهالی رسانه شرکت کرد تا پاسخگوی سؤال‌های  آن‌ها باشد؛ درباره‌ی خودش، درباره‌ی خورشید، درباره‌ی بازیگری و حتی جایزه‌ی «مارچلو ماسترویانی»، برای بهترین بازیگر نوظهور در جشنواره‌ی ونیز .
روح‌الله زمانی، متولد سال ۱۳۸۴ است و می‌گوید در گذشته هیچ‌وقت سینما نرفته بود. افراد سرشناس این عرصه را هم نمی‌شناخت؛ حتی مجید مجیدی را. او از کودکان کار بود. با این حال همیشه دلش می‌خواسته بازیگر شود. اما دوستش به او گفته بود چنین چیزی ممکن نیست، چون برای بازیگرشدن باید پارتی داشته باشد و بدون حمایت‌شدن، نمی‌تواند بازیگر شود.
مجید مجیدی برای ساخت فیلم خورشید به مدرسه‌ی آن‌ها رفته بود تا از نوجوان‌های علاقه‌مند تست بگیرد و از بین آن‌ها بازیگران فیلمش را انتخاب کند. روح‌الله هم تست داده بود. چند مرحله هم تست داده بود. به‌جز او چند نفر دیگر هم بودند که برای بازی در نقش «علی» پذیرفته شده بودند، اما در نهایت، از بین آن‌ها، او برای بازی در این نقش انتخاب شد. آن روز به آرزوی بزرگش رسیده بود.
مجید مجیدی درباره‌ی او می‌گوید: «روح‌الله ذاتاً بازیگر است. او تا پیش از این چیزی درباره‌ی اصول بازیگری نمی‌دانست، اما فقط 20روز که از فیلم‌برداری گذشت، از من می‌پرسید این سکانس با چه لنزی فیلم‌برداری می‌شود؟ دیگر می‌دانست در هرلنزی باید چه‌طور بازی کند!»
روح‌الله، پسر نوجوانی که حالا در کنار سایر عوامل فیلم خورشید نشسته و دارد با جواد عزتی حرف می‌زند و می‌خندد، همان پسر نوجوانی که فکر می‌کرد بازیگری از او خیلی دور است، آیا می‌دانست روزی می‌رسد که اسمش در جشنواره‌ی فیلم ونیز برده می‌شود؟ می‌دانست جایزه‌ی استعداد نوظهور را دریافت می‌کند؟
روح‌الله می‌گوید: «نتوانستم در جشنواره‌ی ونیز شرکت کنم چون به کرونا مبتلا شده بودم. اما از راه دور، جشنواره را دنبال می‌کردم. وقتی فهمیدم برنده‌ی جایزه شدم، خیلی خوشحال بودم. بهترین لحظه‌ی عمرم بود. بعد از هرسختی، آسانی است. از خدا ممنونم.»
حالا دیگر روح‌الله در خیابان‌ها کار نمی‌کند. او قرار است فقط درس بخواند و بازیگری را دنبال کند. می‌گوید: «پیشنهاداتی برای بازی در فیلم‌ها داشته‌ام. آن‌ها را با آقای مجیدی مطرح می‌کنم و اگر ایشان تأیید کنند، قبول می‌کنم. چون خودم با سینما آشنا نیستم، آقای مجیدی راهنمایی‌ام می‌کنند و اگر ایشان بگویند فلان پیشنهاد را قبول کن قبول می‌کنم.»
او می‌خواهد بازیگری را جدی ادامه بدهد؟ بله، بی‌شک. بازیگری آرزوی او بوده. حالا به آرزویش رسیده و دیگر از آن دست نخواهد کشید.
روح‌الله در پایان نشست می‌گوید: «می‌خواهم حرفی را به بچه‌های کار بزنم. کارکردن بد نیست. می‌شود هم کار کرد و هم درس خواند و هم به چیزهایی برسیم که دوست داریم. هیچ‌وقت ناامید نشوید. نگویید من شرایطم این است و تا آخر عمر همین‌طوری می‌مانم. امید داشته باشید چون اتفاق‌های خوب برای همه می‌افتند».

موضوع «خورشید» چیست؟
فیلم‌سینمایی خورشید درباره‌ی کودکان کار است. درباره‌ی سختی‌های زندگی آن‌ها، امیدهایشان، تلاش‌ها و ادامه‌دادن‌هایشان. یکی از هم‌محله‌های علی به او گفته است زیر قبرستان محله، گنج بزرگی است و او برای رسیدن به گنج باید زیرزمین مدرسه را بکند تا به قبرستان راه پیدا کند. علی و دوستانش به مدرسه می‌روند و از مدیر می‌خواهند آن‌ها را آن‌جا ثبت نام کند.

جایزه‌هایی که «خورشید» برد
فیلم‌سینمایی خورشید در سی‌و هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر، جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه را به‌دست آورد. در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ونیز، هم جایزه‌ی فانوس جادویی را از آن خود کرد و هم روح‌الله زمانی برای بازی در آن جایزه‌ی مارچلو ماسترویانی را به‌دست آورد.
فیلم خورشید در هفته‌ی گذشته در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز اکران شد و پروانه‌ی زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان در بخش سینمای بین‌الملل به روح‌الله زمانی رسید. هم‌چنین پروانه‌ی زرین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در بخش سینمای بین‌الملل، پروانه‌ی زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری و پروانه‌ی زرین بهترین کارگردانی در بخش سینمای ایران و جایزه‌ی زاون قوکاسیان به فیلم خورشید رسید.

درباره‌ی جشنواره‌ی فیلم ونیز
جشنواره‌ی فیلم ونیز، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی در دنیاست که از سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار می‌شود. جالب است بدانید در این جشنواره جایزه‌ای به‌نام «جایزه‌ی انسانیت» وجود دارد که هردوره به فرد سینماگری اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کند. جایزه‌ی «فانوس جادویی» نیز از جایزه‌های جنبی این جشنواره است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید