• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 1 آبان 1399
کد مطلب : 113820
+
-

در سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان

پروانه‌ها در خانه ‌پرواز کردند

پروانه‌ها در خانه ‌پرواز کردند

علی مولوی

اگر حوالی غروب یک‌شنبه، ۲۷ مهرماه، بیننده‌ی شبکه‌ی امید، شبکه‌ی اصفهان یا تلویزیون تعاملی تیوا بوده باشید، احتمالاً مراسم افتتاحیه‌ی سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را دیده‌اید. احتمالاً هم می‌دانید «محمدرضا صفدریان»، قهرمان اصفهانی رشته‌ی صخره‌نوردی جهان، نماد جشنواره را برافراشته کرد و شاید شما هم به‌پاس قدردانی از زحمت‌های شبانه‌روزی کادر درمانی کشورمان در دوران کرونا، آواز «رضا صادقی» را همراه بقیه‌ی نوجوانان هم‌خوانی کرده باشید.
اما حواستان هست که فقط امروز و فردا برای تماشای فیلم‌های جشنواره باقی مانده و کم‌کم پروانه‌ها از خانه‌هایتان پرواز می‌کنند و می‌روند؟ پس عجله کنید و از این فرصت استفاده کنید و فیلم‌های این دو روز باقی‌مانده‌ی جشنواره را تماشا کنید.

کجا و چه‌طور می‌شود فیلم‌ها را تماشا کرد؟

شاید شما هم تازه متوجه جشنواره‌ی امسال شده‌اید و این سؤال برایتان پیش آمده که جشنواره‌ی امسال کجاست و چه‌طور می‌شود فیلم‌هایش را تماشا کرد؟ پس باید بدانید که با توجه به شیوع بیماری کرونا، سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان امسال به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. این یعنی شما می‌توانید همین‌طور که روی کاناپه‌ی خانه‌ نشسته‌اید و احتمالاً به‌خاطر سرما، پاهایتان را زیر پتو دراز کرده‌اید و مشغول خوردن خوراکی یا شکستن تخمه هستید، فیلم‌ها و برنامه‌های جشنواره را تماشا کنید.
چه‌طور؟ به این صورت که تمامی ۱۰۷ فیلم بخش‌های گوناگون جشنواره در 39باکس از ساعت 10 تا 22،
در روزهای 27 مهر تا 2 آبان‌ماه در سه پلتفرم «نماوا» (namava.ir)، «فیلیمو» (filimo.com) و «تیوا» (tva.tv)، بر اساس جدول نمایش، اکران می‌شوند. صاحبان آثار، داوران کودک و نوجوان، منتقدان و اهالی رسانه که پیش‌تر در سامانه‌ی جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند با کد تخفیف فیلم‌ها را رایگان تماشا کنند، اما سایر تماشاگران برای تماشای آنلاین فیلم‌ها لازم است بلیت تهیه کنند.
هم‌چنین برنامه‌های مجازی جشنواره مثل «پروانه‌شو»، نشست‌های خبری صاحبان آثار، بزرگ‌داشت‌ها، مراسم افتتاحیه و اختتامیه در پلتفرم «تیوا» (tva.tv) قابل دسترسی است.
اجرای المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان هم در پلتفرم «ادوب‌کانکت» و پخش کارگاه‌های آموزشی این بخش در پلتفرم «تیوا» (tva.tv) ارائه شده است.
کتاب‌خانه‌ی ویدیویی هم در پلتفرم «هاشور» (hashure.com) قرار دارد که البته صرفاً در دسترس مخاطبانی است که پیش‌تر برای دیدن آثار ثبت‌نام کرده‌اند.

هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور!

درست است که جشنواره‌ی امسال به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، اما جشنواره که بدون داور نمی‌شود؛ به‌خصوص داوران کودک و نوجوان که پایه و اساس این جشنواره‌ی بین‌المللی هستند.
شعار جشنواره‌ی امسال می‌گوید: «هرخانه یک سینما، هرکودک یک داور». بنابراین امسال، داوران کودک و نوجوان پنج تا 15ساله‌ی ایرانی که تا جمعه 25 مهر در سامانه‌ی جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، حالا در خانه‌هایشان فیلم‌های جشنواره را داوری می‌کنند تا پروانه‌ی زرین بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را اهدا کنند. هم‌چون سال‌های گذشته هم، 14 داور از ایران و پنج کشور آسیایی و اروپایی فیلم‌های بخش بین‌الملل را داوری می‌کنند. البته این داوران کودک و نوجوان هم به‌صورت مجازی هفت فیلم سینمایی بلند و سه انیمیشن بلند بخش بین‌الملل را داوری می‌کنند و درباره‌ی اهدای جوایز این بخش تصمیم می‌گیرند.
نارک آوتسیان (ارمنستان)، اهورا ابولی (ایران)، عسل بهادر (ایران)، محمدصدرا بهشتیان‌نژاد (ایران)، محمد توفیق (مقدونیه)، آینیش دات (هند)، آسیا دونسی (ایتالیا)، لئونا ژاریک (مقدونیه)، فاطمه سعد (پاکستان)، کارمینه سیکا‌رونه (ایتالیا)، روهانی سینگ (هند)، سیدحیدر عباس (پاکستان)، یگانه محمدی (ایران) و تامارا مکیتاریان (ارمنستان)، داوران این بخش هستند.

هم فیلم ببینید و هم مسابقه بدهید!

درست است که امسال به‌خاطر شیوع بیماری کرونا، جشنواره به خانه‌های همه‌ی کودکان و نوجوانان ایران آمده و همه می‌توانند فیلم‌های جشنواره را تماشا کنند، اما یادتان باشد که فقط قرار نیست فیلم تماشا کنید. جشنواره‌ی امسال دو چالش خانگی هم برایتان تدارک دیده؛ چالش «من: نقش اول» و «به‌نظر من».
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوانان تا 17سال، می‌توانند در چالش‌های جشنواره‌ی امسال حضور داشته باشند.
«من: نقش اول»، عنوان چالشی است که طی آن از فیلم‌های منتخب داوران کودک و نوجوان در دوره‌های گذشته‌ی جشنواره، سکانسی انتخاب شده و روی پلتفرم‌های نمایش فیلم و صفحه‌های مجازی جشنواره قرار گرفته است. شما می‌توانید این سکانس‌های پیشنهادی یا سکانس‌های منتخب خودتان از فیلم‌های کودک و نوجوان چهار دهه‌ی اخیر سینمای ایران را با کمک خانواده یا دوستانتان به هرشیوه‌ای که می‌توانید یا دوست دارید بازی کنید و در صفحه‌های مجازی‌تان با هشتگ #من_نقش_اول به اشتراک بگذارید.
در چالش «به‌نظر من» هم می‌توانید بعد از تماشای فیلم‌های جشنواره روی پلتفرم‌های نمایش فیلم، نظرتان را در قالب من یا ویدیو در صفحه‌های مجازی‌تان با هشتگ #به_نظر_من، به اشتراک بگذارید. در این چالش قرار است متن خود را با عبارت «به‌نظر من» شروع کنید و بگویید یا بنویسید که چرا فیلمی را که تماشا کرده‌اید، دوست داشته‌اید یا دوست نداشته‌اید و از نظر شما این فیلم خوب بوده یا نه.
البته که مثل هرچالش دیگری، این دو چالش هم برگزیدگانی خواهد داشت که پس از پایان جشنواره‌ی سی‌وسوم، اسامی برگزیدگان در سایت رسمی جشنواره اعلام خواهد شد. به سه ویدیوی منتخب از چالش «من: نقش اول» و سه نوشته یا ویدیوی برتر در چالش «به‌نظر من» جوایزی اهدا می‌شود و آثار برتر در رسانه‌ی جشنواره هم بارگذاری خواهند شد.
راستی اگر صفحه‌های مجازی‌تان عمومی نیست و بسته است، می‌توانید آثارتان را از طریق آی‌دی
@icffchallenge در پیام‌رسان‌ها یا به‌صورت ارسال پیام در صفحه‌های این چالش در شبکه‌های اجتماعی جشنواره بفرستید. اما یادتان باشد فقط تا پایان روز جمعه برای شرکت در این دو چالش فرصت دارید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید