• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113754
+
-

16ثانیه ماموریت تاریخی در بنو

درصورتی که فضاپیمای اوسیریس-رکس نمونه‌های قابل‌قبولی را به زمین بیاورد، این ماموریت نقطه عطفی در اکتشافات فضایی خواهد بود

فضا
16ثانیه ماموریت تاریخی در بنو

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

فضاپیمای اوسیریس-رکس ناسا روز گذشته توانست برای مدت کوتاهی خیز بلندی برای دسترسی به یک سیارک بزرگ بردارد تا مقداری سنگ و گردوغبار را برای آوردن به زمین جمع‌آوری کند. اگر اوسیریس توانسته باشد نمونه‌های مناسبی برای مطالعه جمع‌آوری کند، این رویداد در وهله اول برای ناسا می‌تواند افتخارآمیز باشد و همچنین می‌تواند یک مزیت بالقوه برای علم، اکتشافات فضایی و درک ما از منظومه شمسی محسوب شود.
به گزارش سی‌نت، این ماموریت که سیارک هدف آن با نام «بنو 101955» شناخته می‌شود، به لحاظ زمانی در حد یک لمس کوتاه است و به همین‌خاطر نام touch-and-go به معنی «دست بزن و برو» یا به شکل مخفف TAG برای آن انتخاب شده است.

دلیل انتخاب بنو
بنو سیارکی است که به آن «توده قلوه سنگی» گفته می‌شود. این عنوان به این دلیل انتخاب شده که در گذشته‌های بسیار دور و در عمق کیهان یک برخورد باستانی روی داد و گرانش باعث شد که به‌تدریج بقایای این برخورد به هم متصل شوند. نتیجه آن شد که جرمی شکل بگیرد که قطر آن حدود 500متر و سطح آن دارای تخته سنگ‌های بزرگ و قلوه‌سنگ‌های متعدد باشد.
تصور می‌شود که بنو دریچه‌ای به گذشته منظومه شمسی است؛ جسمی بکر و غنی از کربن که عناصر سازنده سیاره‌ها و همچنین عناصر حیات را در خود دارد.
این سیارک دارای یک ویژگی دیگر هم هست که آن را برای دانشمندان و همچنین نوع بشر جالب توجه می‌کند. درواقع این احتمال وجود دارد که بنو در آینده‌ای دور با زمین برخورد کند. بنو در فهرست خطرات برخورد ناسا، در رتبه2 قرار دارد.

نحوه عملکرد TAG
برای هرکسی که با روبات‌ها کار کرده یا حتی در یک رقابت روباتیک شرکت کرده باشد، به‌نظر می‌رسد ماموریت اوسیریس-رکس اوج رویاهای یک روبات‌باز جوان باشد. فرایند نمونه‌برداری با روش TAG یک کار پیچیده و پرمخاطره است که سال‌ها برای ساخت آن زمان صرف شده تا در یک لحظه مهم و کلیدی وارد عملیات شود. درصورتی که این ماموریت با موفقیت انجام شده باشد، نقش مهمی در تاریخ و آینده ما در ارتباط با فضا ایفا خواهد کرد.
برنامه اصلی این است که اوسیریس-رکس، بنو را در یک سایت فرود سنگی به نام نایتینگل لمس کند. این فضاپیما برای لمس تخته‌سنگ‌هایی که به اندازه یک ساختمان هستند باید در فضای نسبتا مشخصی فرود بیاید. با این حال، فقط یک بازوی نمونه‌گیری روباتیک که بخشی از اوزیریکس-رکس است روی سطح بنو قرار می‌گیرد. پس از آن، یکی از سه کپسول نیتروژن تحت فشار محترق می‌شود و نمونه‌هایی از گردوغبار و سنگ‌های کوچک با نوک گیرنده بازو جمع‌آوری و به زمین برگردانده می‌شود.
رسیدن به سطح بنو تقریبا 4ساعت طول خواهد کشید، اما روند جمع‌آوری نمونه با روش TAG به طرز قابل توجهی کمتر از 16ثانیه زمان می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید