• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113704
+
-

ساکنان محله یافت‌آباد از توقف یک پروژه گلایه دارند

گود شاندیز، بلاتکلیف و پردردسر

گود شاندیز، بلاتکلیف و پردردسر

انتقال مالکیت ملک قدیمی خیابان شاندیز از شهرداری به بخش خصوصی و شروع ساخت آن توسط یکی از سازندگان منطقه اتفاق خوشحال‌کننده‌ای بود که حدود 5سال پیش به وقوع پیوست، ولی این خوشحالی اهالی محله یافت‌آباد دوامی نداشت و با توقف پروژه مشکلات تازه‌ای به آنها تحمیل شده است. اهالی نگران هستند که نیمه‌کاره رها شدن این پروژه خطرآفرین باشد و دیر یا زود شاهد اتفاقی غیرقابل جبران باشیم. در روزهای اخیر، حادثه تلخ گود میدان مقدم گلایه‌ها و نگرانی‌های شهروندان این محله درباره شرایط گود شاندیز را دامن زده است. گزارش زیر شرح گلایه‌های شهروندان محله یافت‌آباد درباره بلاتکلیفی این گود است.

خیابان شاندیز از هیاهو و رفت‌وآمد بازار مبل یافت‌آباد دور نمانده و حسابی شلوغ است. ورودی خیابان عریض است، اما در اوایل آن ساختمان عریض و طویلی در حال ساخت است و حفاظ‌های آهنی که دور تا دور ساختمان را گرفته‌اند، کل پیاده‌رو و قسمتی از عرض خیابان را مسدود کرده‌اند. تابلو اعلام خطری که روی حفاظ‌ها نصب شده، به عابران هشدار می‌دهد که از حفاظ‌ها فاصله بگیرند و با احتیاط عبور کنند، ولی با وجود حفاظ‌ها فضایی برای رفت‌وآمد عابران باقی نمانده و مجبورند از حاشیه خیابان و در میان بوق و اعتراض رانندگان عجول مسیر خود را طی کنند. قرار گرفتن مرکز سلامت «خاکباز» در همسایگی ملک نیمه‌ساز باعث شده تعداد زیادی از رهگذران این معبر کم‌عرض مادران و کودکان باشند. دستگاه تاور کرین (جرثقیل برجی) که از پشت حفاظ‌ها به خوبی پیداست، در نزدیکی خیابان قرار گرفته و تصادف و برخورد یک خودرو یا موتورسیکلت با حفاظ‌ها کافی است که هیکل آهنی غول‌آسای آن روی عابران و وسایل نقلیه آوار شود.

9سال پیش ملک واگذار شد
«محمد کریمی» از ساکنان محله یافت‌آباد است. او می‌گوید: «این ملک از سال1370 تا 1390 در تملک شهرداری قرار داشت، اما ساخت‌وسازی در آن انجام نمی‌شد. سال1390 ملک به شخصی نام «قراگزلو» واگذار شد و او درسال1394 شروع به گودبرداری آن کرد، ولی پس از پایان گودبرداری به بهانه مشکلات مالی ساخت‌وساز را تعطیل و گود را نیمه‌کاره رها کرد.»

حقوق شهروندان ضایع شده است
خیابان شاندیز کوچه‌پسکوچه‌های زیادی دارد که عرض آنها به8متر نمی‌رسد و کوچه آزاده جعفری، تنها کوچه 8متری این خیابان است. «زهرا کشاورز» در کوچه آزاده جعفری زندگی می‌کند. او می‌گوید: «اشغال عرض خیابان شاندیز، ترافیک و شلوغی این خیابان را چند برابر کرده و عصرها تا نیمه‌های شب ترافیک سنگین و کلافه‌کننده‌ای دارد. بسیاری از رانندگان برای خلاصی از شلوغی و ترافیک این خیابان از کوچه آزاده جعفری رفت‌وآمد می‌کنند و این کوچه مسیر میانبر آنها به میدان‌های بهاران، ابوذر و خیابان امامزاده حسن(ع) محسوب می‌شود.» او درباره خطراتی که کودکان این کوچه را تهدید می‌کند، می‌گوید: «بچه‌ها فضای بازی ندارند و در کوچه با هم بازی می‌کنند، اما رفت‌وآمد مداوم خودروها جان آنها را به خطر می‌اندازد و هر لحظه امکان تصادف وسایل نقلیه با کودکان وجود دارد.»

قرار گرفتن خیابان شاندیز در همسایگی بازار مبل یافت‌آباد از مهم‌ترین دلایل ازدحام و شلوغی آن است. کشاورز می‌گوید: «بسیاری از اهالی محله یافت‌آباد خانه‌های قدیمی یا پارکینگ آپارتمان‌های مسکونی خود را به‌عنوان انبار یا فروشگاه به کاسبان و تولیدکنندگان بازار مبل اجاره می‌دهند و تحویل و بارگیری سفارشات مشتریان بازار، شلوغی خیابان شاندیز و رفت‌وآمد کوچه آزاده جعفری را چندبرابر می‌کند.»
او و دیگر اهالی محله یافت‌آباد، اشغال بخش قابل توجهی از خیابان شاندیز به وسیله حفاظ‌های گود را از مهم‌ترین دلایل شلوغی این خیابان می‌دانند. کشاورز می‌گوید: «مالک ساختمان از سال‌ها پیش آسایش اهالی را سلب کرده و برای منافع شخصی خود حقوق دیگران را زیر پا گذاشته است.» پیگیری همشهری محله برای گفت‌وگو با مالک پروژه گود شاندیز نتیجه‌ای نداشت، اما حق پاسخگویی برای مالک محفوظ است و در صورت تماس مالک با همشهری محله و اظهار نظر وی، شرح توضیحات او به اطلاع خوانندگان خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید