• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113701
+
-

مرور حادثه آوار ساختمان میدان مقدم

یک هفته پردلهره در منطقه17

یک هفته پردلهره در منطقه17

اهالی منطقه17 در روزهای اخیر لحظات و ساعت‌های پردلهره و سختی را گذراندند و حادثه‌ای که در میدان مقدم رخ داد، آسایش آنها را سلب و رخت عزا بر تن یکی از خانواده‌های این منطقه پوشاند. 13روز پیش در این میدان ساختمان نیمه‌کاره 15طبقه‌ای فرو ریخت که به بسیاری از املاک مجاور آن خسارت وارد شد و در جریان ایمن‌سازی و رفع خطر محل، 2شهروند منطقه جان خود را از دست دادند. در گزارش زیر، این حادثه مرور و بازخوانی شده است.

مدیران شهری منطقه17 شامگاه پنجشنبه 17مهر، با اطلاع‌رسانی و هشدارهای آتش‌نشانی مطلع شدند که در ساختمان‌های ضلع جنوبی و جنوب‌شرقی گود میدان مقدم ترک‌هایی ایجاد شده است. «داود لطفی» شهردار منطقه17 می‌گوید: «همان شب به املاک پرخطر اطراف گود اخطار تخلیه داده شد و 47پلاک شامل 28واحد مسکونی و 19واحد تجاری تخلیه و تعطیل شدند.» ریزش گود میدان مقدم صبح روز جمعه و در 2مرحله اتفاق افتاده است. «مهدی حاج علی‌زاده» از شهروندان محله مقدم است. او می‌گوید: «ریزش اول ساعت8ونیم صبح اتفاق افتاد و 2پلاک مسکونی و تجاری که در ضلع جنوبی گود واقع شده بودند، فرو ریخت. حدود یک و نیم ساعت بعد هم جداره خاکی گود ریزش کرد و ساختمان 15طبقه آوار شد.» این مرحله از تخریب ساختمان به محبوس شدن و فوت 2برادر که نگهبان ساختمان بودند، انجامیده است. شهردار منطقه می‌گوید: «ریزش ساختمان‌ها هیچ مصدومی نداشت، اما نگهبانان پروژه بدون توجه به اخطارهای نیروهای انتظامی و آتش‌نشانی، برای نجات سگ‌های نگهبان از محدوده نوار خطر عبور کردند و با ریزش جداره خاکی گود، زیر آوار محبوس شدند.»

قرار بود بیمارستان ساخته شود
کلنگ ساخت این ملک بلندمرتبه حادثه آفرین حدود 14ماه پیش به زمین خورد و قرار بود در زمینی به مساحت یک هزار‌مترمربع، بیمارستان خصوصی تخصصی و فوق‌تخصصی 64تخته زنان و زایمان ساخته شود. «مهدی یوسفی» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه17 درباره مراحل پایش ایمنی ملک می‌گوید: «این گود ابتدا دارای مجوز ساخت، مطابق با طرح تفصیلی و ضوابط بود و دفترچه خاک و تأیید مشاور را دریافت کرده بود، اما در مراحل گودبرداری، اقدامات ایمنی کیفیت لازم را نداشتند که اخطارهای لازم به مالک داده شد. متأسفانه در اثر بی‌توجهی مالک به اخطارها این حادثه ناگوار رخ داد.»

چاه‌های بتنی خالی شدند
در پیگیری این حادثه مالک و تعدادی از اشخاص مرتبط با پروژه بازداشت شدند. «ساسان غلامی» بازپرس پرونده این ملک می‌گوید: «براساس شواهد موجود در تاریخ 19اردیبهشت شهرداری منطقه درباره خطرآفرین بودن ملک به مالک اخطار داده، ولی بنا به گفته مالک، شهرداری دستور توقف پروژه را نداده است.»
به گفته غلامی، مهندس ناظر پروژه، خالی شدن چاه‌های اطراف ملک را دلیل این حادثه ذکر کرده و توضیح داده است: «پس از اخطارهای شهرداری برای رفع موارد خطرآفرین اقدام کردیم و چاه‌هایی که در اطراف محل بودند شناسایی و با بتن پر شدند، اما به خاطر بارش باران، خاک تغییر رفتار داده و چاه‌هایی که داخل آنها بتن ریخته شده بود خالی شدند.» پس از ریزش ساختمان، شهرداری منطقه با حکم قوه قضائیه برای پایدارسازی و رفع خطر اطراف گود میدان مقدم اقدام کرده است. این گود با ریختن 2هزار و 500کامیون خاک پر و ایمن‌سازی شده و همزمان با اجرای عملیات پایدارسازی محیط، تحرکات خاک گود و ساختمان‌های اطراف آن زیرنظر مشاور ژئوتکنیک رصد شده است.

صبح پنجشنبه 24مهر وپس از اطمینان کارشناسان از ایمنی ساختمان‌های مجاور گود، محدودیت‌های ترافیکی اطراف ملک برداشته شد و ساکنان پلاک‌های تخلیه شده به خانه‌های خود بازگشتند. محدوده ملک خصوصی فروریخته، تنها فضایی است که ورود و خروج افراد به داخل آن ممنوع شده و املاک تجاری تعطیل شده هم پس از یک هفته تعطیلی، فعالیت خود را از سر گرفتند. تعیین تکلیف و کاربری ملک پس از طی مراحل قانونی و روشن شدن پرونده قضایی آن توسط مالک انجام می‌شود. خانواده‌های املاک تخلیه شده در طول زمان ایمن‌سازی گود در مکان‌های اسکان موقت که شهرداری تدارک دیده بود، سکونت داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :